Audi A3 Sportback g-tron: uusi mallivuosi takaa pidemmän toimintamatkan kaasulla

• Uusiutunut Audi A3 Sportback g-tron nyt myynnissä
  • Merkittävä tehonlisäys uuden 131 hv:n moottorin ansiosta
  • Toimintamatkaa maa-/biokaasulla jopa 400 kilometriä (WLTP)

Audi A3 Sportback g-tron saapuu markkinoille uudella päivitetyllä teknologialla. Kompaktin mallin toimintamatka kaasulla on kasvanut uuden kaasusäiliökapasiteetin ansiosta jopa 400 kilometriin. Uudistuneen Audi A3 Sportback g-tronin hinnat alkavat 30 760,14 eurosta (Audi A3 Sportback Business g-tron Edition, 30 TFSI S tronic).

Audi A3 Sportback g-tron on osa Audin ekologista mallistoa. Uudella 1,5-litraisella 96 kW:n (131 hv) moottorilla varustettu Audi A3 Sportback g-tron asettaa standardit taloudelliseen ajamiseen. Audin 4-sylinterisen moottorin kaasukäytön mahdollistamiseksi insinöörit muokkasivat moottorin sylinterinkantta, turboahdinta, polttoaineensyöttöjärjestelmää ja katalysaattoria. Perinteiseen bensiinimoottoriin verrattuna maakaasulla ajaminen auttaa vähentämään CO2-päästöjä jopa 25 %.

Pidempi toimintamatka maa-/biokaasulla

Kuten ennenkin, kaksi korkealujuuksista polymeerisellä hiili- ja lasikuidulla vahvistettua kaasusäiliötä sijaitsevat auton takaosassa tavaratilan alla. Kummankin säiliön tilavuus on 7 kg. Säiliöt pienentävät tavaratilaa vain minimaalisesti ja ne painavat hyvin vähän kevyen komposiittirakenteensa ansiosta. Uudistuneessa Audi A3 Spotback g-tronissa on nyt myös kolmas 4 kg:n terässäiliö, jonka ansiosta toimintamatka kaasulla kasvaa. Bensiinisäiliö, jonka tilavuus on nyt 9 litraa, tarjoaa perinteisesti vielä lisätoimintamatkaa.

Tiukat turvavaatimukset

Kaksi kaasua sisältävää komposiittisäiliötä, jotka toimivat jopa 200 baarin painella, noudattavat Audin kevytrakennemuotoilun periaatetta. Säiliöt painavat 66 % vähemmän kuin vastaavat teräksiset säiliöt ja niiden sisäpuoli on kaasunkestävää polyamidi-sekoitusta.

Toinen kerros on sekoitus hiilikuidulla vahvistettua polymeeriä ja lasikuidulla vahvistettua polymeeriä. Kolmas kerros on puhdasta hiilikuidulla vahvistettua polymeeriä, joka toimii myös visuaalisen tarkistuksen apuna, sillä se muuttuu maidonvalkeaksi, mikäli se vaurioituu. Ennen kuin säiliöt asennetaan autoon, ne testataan 300 baarin paineella. Keskimääräinen säiliön rikkoutumispaine on 570 baaria ja se ylittää lain vaatiman 470 baarin paineen selvästi.

Helppokäyttöinen

Kaasun ja bensiinin täyttöaukot sijaitsevat saman täyttöläpän alla. Mittaristosta löytyy kaksi erillistä mittaria, joista näkee kummankin polttoainesäiliön tason.

Uusi Audi A3 Sportback g-tron on aina varustettu S tronic -automaattivaihteistolla ja se on saatavilla joko Business tai Business Sport -varustelutasolla.

Audi A3 Sportback Business Sport g-tron Edition -varustelu sisältää esimerkiksi. led-ajovalot, vakionopeudensäätimen, akustisen pysäköintijärjestelmän takana, kuljettajan informaatiojärjestelmän värinäytöllä, täysautomaattisen ilmastoinnin ja urheiluistuimet edessä sisältäen sähkösäätöisen ristiseläntuen.

Audi A3 Sportback g-tronin hinnasto ja lisävarustehinnasto:

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 17 eri paikkakunnalla ja 11 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2020 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,693 miljoonaa Audia. Vuoden 2019 Audi AG:n liikevaihto oli 55,7 miljardia euroa ja liikevoitto 4,5 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 87 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin, yksilöllisiin premium-luokan automalleihin ja liikkuvuuspalveluihin sekä teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audin rekisteröinnit vuonna 2020 olivat 3 472 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 3,7 %. Audi e-tron oli isojen SUV-luokan täyssähköautojen markkinajohtaja 117 kappaleen rekisteröinnillä sekä samalla saksalaisen premium-segmentin täyssähköautojen markkinajohtaja. Suosituin Audi-malli vuonna 2020 oli edellisvuosien tapaan Audi A4, jota rekisteröitiin 1 001 kappaletta. Vuoden 2020 menestyjiä olivat myös Audin ladattavat hybridit (mm. A3 TFSI e, Q7 TFSI e ja Q8 TFSI e), joiden tarjonta kasvoi viime vuonna merkittävästi. Vuonna 2020 Audi toi Suomeen uuden Functions on Demand -toimintojen ostomahdollisuuden ja tulevina vuosina moniin uusiin Audi-malleihin on mahdollista tilata tiettyjä lisätoimintoja myös ostamisen jälkeen – mallista riippuen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.