Audi A3 Sportback g-tron: uusi mallivuosi takaa pidemmän toimintamatkan kaasulla

• Uusiutunut Audi A3 Sportback g-tron nyt myynnissä
  • Merkittävä tehonlisäys uuden 131 hv:n moottorin ansiosta
  • Toimintamatkaa maa-/biokaasulla jopa 400 kilometriä (WLTP)

Audi A3 Sportback g-tron saapuu markkinoille uudella päivitetyllä teknologialla. Kompaktin mallin toimintamatka kaasulla on kasvanut uuden kaasusäiliökapasiteetin ansiosta jopa 400 kilometriin. Uudistuneen Audi A3 Sportback g-tronin hinnat alkavat 30 760,14 eurosta (Audi A3 Sportback Business g-tron Edition, 30 TFSI S tronic).

Audi A3 Sportback g-tron on osa Audin ekologista mallistoa. Uudella 1,5-litraisella 96 kW:n (131 hv) moottorilla varustettu Audi A3 Sportback g-tron asettaa standardit taloudelliseen ajamiseen. Audin 4-sylinterisen moottorin kaasukäytön mahdollistamiseksi insinöörit muokkasivat moottorin sylinterinkantta, turboahdinta, polttoaineensyöttöjärjestelmää ja katalysaattoria. Perinteiseen bensiinimoottoriin verrattuna maakaasulla ajaminen auttaa vähentämään CO2-päästöjä jopa 25 %.

Pidempi toimintamatka maa-/biokaasulla

Kuten ennenkin, kaksi korkealujuuksista polymeerisellä hiili- ja lasikuidulla vahvistettua kaasusäiliötä sijaitsevat auton takaosassa tavaratilan alla. Kummankin säiliön tilavuus on 7 kg. Säiliöt pienentävät tavaratilaa vain minimaalisesti ja ne painavat hyvin vähän kevyen komposiittirakenteensa ansiosta. Uudistuneessa Audi A3 Spotback g-tronissa on nyt myös kolmas 4 kg:n terässäiliö, jonka ansiosta toimintamatka kaasulla kasvaa. Bensiinisäiliö, jonka tilavuus on nyt 9 litraa, tarjoaa perinteisesti vielä lisätoimintamatkaa.

Tiukat turvavaatimukset

Kaksi kaasua sisältävää komposiittisäiliötä, jotka toimivat jopa 200 baarin painella, noudattavat Audin kevytrakennemuotoilun periaatetta. Säiliöt painavat 66 % vähemmän kuin vastaavat teräksiset säiliöt ja niiden sisäpuoli on kaasunkestävää polyamidi-sekoitusta.

Toinen kerros on sekoitus hiilikuidulla vahvistettua polymeeriä ja lasikuidulla vahvistettua polymeeriä. Kolmas kerros on puhdasta hiilikuidulla vahvistettua polymeeriä, joka toimii myös visuaalisen tarkistuksen apuna, sillä se muuttuu maidonvalkeaksi, mikäli se vaurioituu. Ennen kuin säiliöt asennetaan autoon, ne testataan 300 baarin paineella. Keskimääräinen säiliön rikkoutumispaine on 570 baaria ja se ylittää lain vaatiman 470 baarin paineen selvästi.

Helppokäyttöinen

Kaasun ja bensiinin täyttöaukot sijaitsevat saman täyttöläpän alla. Mittaristosta löytyy kaksi erillistä mittaria, joista näkee kummankin polttoainesäiliön tason.

Uusi Audi A3 Sportback g-tron on aina varustettu S tronic -automaattivaihteistolla ja se on saatavilla joko Business tai Business Sport -varustelutasolla.

Audi A3 Sportback Business Sport g-tron Edition -varustelu sisältää esimerkiksi. led-ajovalot, vakionopeudensäätimen, akustisen pysäköintijärjestelmän takana, kuljettajan informaatiojärjestelmän värinäytöllä, täysautomaattisen ilmastoinnin ja urheiluistuimet edessä sisältäen sähkösäätöisen ristiseläntuen.

Audi A3 Sportback g-tronin hinnasto ja lisävarustehinnasto:

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2018 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,812 miljoonaa Audia, 5 750 Lamboghini-urheiluautoa ja 53 004 Ducati-moottoripyörää. Vuoden 2017 Audi AG:n liikevaihto oli 60,1 miljardia euroa ja liikevoitto 5,1 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.