Audi Aicon -konseptiauto – tulevaisuuden autonomista ajamista

Report this content

Muotoilu-, teknologia- ja liikkuvuuskonsepti: Audi Aicon hyödyntää ennennäkemättömällä tavalla kaikki tulevaisuuden autonomisen ja ylellisen henkilöauton mahdollisuudet. Konseptiautona neliovinen 2+2 paikkainen Aicon ottaa harppauksen eteenpäin esitellen seuraavien vuosikymmenten suunnittelua ulko- ja sisätiloissa. Teknologisesti voimansiirtoon, jousitukseen, digitalisointiin ja kestävyyteen liittyvät innovaatiot yhdistetään visionäärisellä tavalla.

Liikkuvuuskonseptina Audi Aicon näyttää huomisen maailman, jossa yksilöllisen ovelta-ovelle -kuljetuksen edut yhdistyvät ohjaamon ylelliseen tunnelmaan. Ohjaamo, jossa ei ole ohjauspyörää tai polkimia tarjoaa kaikki modernin viestintäelektroniikan mukavuudet ja täydellisen ergonomian – yksinkertaisesti ensiluokkaista.

Se tarvitsee vain yhden katseen: toisin kuin robottitaksi, jonka tehtävänä on vain kuljettaa paikasta toiseen, autonominen Audi Aicon ylittää kaikki odotukset. Sen edustavuutta on mahdotonta olla huomaamatta: ulkoasu vihjaa sisätilojen avarasta mukavuudesta ja laadukkaasta tekniikasta. Audi Aicon on vilkaisu tulevaisuuden huippuluokan autoon, joka herättää vaativien asiakkaiden toiveet.

Ulkoasu – puhdasta edustavuutta

Audi Aicon näyttää upealta mistä tahansa kulmasta katsottuna. Pelkästään sen koko – pituus 5,444 metriä, leveys 2,1 metriä ja korkeus 1,506 metriä – asettaa sen D-segmentin ylätasolle. Akseliväli on 3,47 metriä, joka on 240 mm enemmän kuin uuden Audi A8:n pitkässä versiossa.

Matkustamo on ulkopuoleltakin katsottuna keskeinen elementti. Suuret lasipinnat edessä ja takana samoin kuin huomattavan kuperat sivuikkunat muodostavat valoisan tilan matkustajille. Selvästi erottuva kylkilinja kulkee sivuikkunoiden kohdalla keulasta D-pilariin asti. Linja korostaa auton pituutta ja keventää matkustamon massaa suhteessa muuhun autoon. Tummat kynnyskotelot nousevat perää kohti ja saavat auton näyttämään siltä kuin se nojautuisi eteenpäin.

Voimakkaasti laajennetut pyöräkotelot korostavat Audi quattron DNA:ta samalla kun niissä on yhdennäköisyyttä Audi-muotoilijoiden uusimpiin luomuksiin. Suuret 26-tuumaiset pyörät on sijoitettu niin ulos kuin mahdollista korostaen auton vaikuttavaa olemusta.

Suunnittelijat pelkistivät keulan ja perän linjat minimiin ja keskittyivät suuriin yhtenäisiin pintoihin. Samoin kuin Audi e-tron Sportback -konseptissa, Aiconin etuosassa on käänteinen kuusikulmainen Singleframe-säleikkö, joka on Audin tulevan sukupolven täyssähköautojen ominaispiirre. Urheiluautojen muotoilulle tyypillinen keulan voimakkaasti kallistettu siluetti luo tunteen vauhdista.

Led-valotekniikka – tunnetta ja tietoa

Perinteiset auton keulan ja perän ajovalot ja valoyksiköt loistavat poissaolollaan. Sen sijaan autossa on täysin digitaalisia näyttöpintoja, joissa on satoja kolmikulmaisia pikselisegmenttejä. Ne ovat Audi AI:lle tunnusomaisia kolmiulotteisia luomuksia.

Keulan Singleframe-säleikön ympärille on ryhmitelty suuret valokentät, joissa – samoin kuin perässä – on yli 600 3D-pikseliä. Suuret pinnat ja suuri pikselimäärä mahdollistavat monipuoliset grafiikat, animaatiot ja tiedon visualisoinnit eri väreissä. Audi Aicon ei siis ole enää sidottu perinteiseen ajovaloulkoasuun, vaan se voi mukautua ajotilanteiden ja jopa matkustajien mukaan. Räätälöintimahdollisuudet ovat rajattomat.

Valolohkot Singleframe-säleikön molemmin puolin näyttävät silmiltä ja valoyksiköitä voidaan laajentaa muistuttamaan suuria pupilleja tai siristää aggressiivisemman ilmeen luomiseksi. Jos auto havaitsee ohikulkijoita tai muita tienkäyttäjiä, se kirjaimellisesti luo katsekontaktin ja seuraa heitä ”silmillään”.

Audi Aicon kommunikoi ympäristönsä kanssa älykkäästi ja käyttää näyttöpinnoillaan animaatioita varoittaen jalankulkijoita ja pyöräilijöitä vaaratilanteista. Ajotilanteet, kuten jonossa ajaminen, kaupunkiajo tai ajo kävelyvauhtia voidaan visualisoida. Horisontaaliset valonauhat liikkuvat alhaalta ylöspäin, kun auto kiihtyy ja ylhäältä alas jarrutuksen aikana. Liikkeen nopeus nousee ja laskee synkronoidusti auton nopeuden kanssa.

Tulevaisuuden autot viestivät myös ympäristölleen. Audi Aicon käyttää moduulivalonheittimiä tien ja ympäristön valaisemiseen suurella resoluutiolla sekä heijastamaan signaaleja maahan. Tämä mahdollistaa varoitusten ja ajoneuvon tietojen välittämisen ohikulkijoille, joilla ei ole suoraa näköyhteyttä autoon.

Kaukovaloja tulevaisuuden autonominen ajoneuvo ei enää tarvitse. Audi Aiconin laser- ja tutkasensorijärjestelmä näkee riittävästi myös pimeässä löytääkseen tien luotettavasti ja havaitakseen mahdolliset esteet hyvissä ajoin. Koko tämän ajan matkustajat voivat käyttää myAudin tarjoamia palveluita tai jopa sulkea silmänsä hetkeksi. Kun matkustajat poistuvat Audi Aiconista pimeässä, ”valokumppani” aktivoidaan ja valaisimella varustettu mini-drone valaisee kulkijan kävelyreitin.

Sisätilat – tilaa, muotoa, toimintoja

Audi Aiconissa on eteen ja taakse vastakkain avautuvat ovet. B-pilaria ei ole lainkaan. Sisätilojen leveys paljastuu matkustajille heidän astuessaan sisään. Sisätilojen koristepintojen linjat ja toiminnalliset elementit ovat horisontaalisia. Ylhäältä valoisampi sisätila vahvistaa ainutlaatuista tilavuuden vaikutelmaa, ohjauspyörän ja klassisen kojelaudan puuttuminen luovat tunnetta avoimesta ja laajasta tilasta. Tätä korostavat suuret lasipinnat, läpinäkyvä katto ja matala kylkilinja, puhumattakaan sivuikkunoiden erityisestä muotoilusta. Ikkunoiden ylempi osa kaartuu selkeästi ulospäin niin, että maksimileveys on silmän korkeudella.

Sisätila näyttää erityisen avaralta, kun kaksi erillistä etuistuinta on liu’utettuna taka-asentoon. Audi Aicon on 2+2-paikkainen. Kahdenistuttava takapenkki on integroitu takalevyyn. Kaksi etuistuinta on suunniteltu mahdollisimman mukaviksi ja tilaviksi. Niitä voidaan liu’uttaa eteen- ja taaksepäin jopa 500 mm. Istuimet eivät liu’u kiskoilla vaan pikemminkin korotetulla päällystetyllä tasolla, jossa matkustaja voi myös lepuuttaa jalkojaan. Tason korkeus on säädettävissä ja sitä voidaan käyttää myös jalkatukena. Istuinosaa ja selkänojaa voi säätää portaattomasti mukavaan työskentely- tai lepoasentoon.

Erillisiä istuimia voidaan kääntää 15 astetta, mikä helpottaa matkustajien astumista sisään. Istuinten kääntäminen sisäänpäin helpottaa matkustajien keskustelua ja vuorovaikutusta. Jos matkustajat kääntyvät, pääntuet taittuvat taaksepäin muuntuen käsinojiksi.

Istuinten muotoilu on autoteollisuuden uudelleentulkinta klassisesta lepotuolista. Istuinosa ja selkänoja on erotettu toisistaan visuaalisesti. Kaksi ulkokuorta tukee vaaleita, neliön muotoisin tikkikuvioin koristettuja tyynyn kaltaisia verhoiluelementtejä. Selkänojan hienostuneesti kantatut reunat antavat hyvän sivuttaistuen mutkissa.

Audi Aiconissa on luonnollisesti runsaasti tilaa pitkienkin matkojen matkatavaroita varten. Sähköisen voimalinjan tilaa säästävän muotoilun ansiosta säilytystilaa on sekä edessä että takana. Säilytystilaa on kaikkiaan 660 litraa ja matkustamossa on lukuisia säilytyslokeroita.

Viihtyvyys – toiminnot ja kommunikaatio

Autoteollisuuden ajattelumallin muutos näkyy Audi Aiconissa. Ensi silmäyksellä huomion kiinnittää hallintalaitteiden ja näyttöjen puuttuminen. Ohjauspyörä, polkimet, painikkeet ja mittaristot – niitä ei ole. Niiden tilalla on leveää, yhtenäistä pintaa. Matkustajia ympäröi hienovaraisesti kaareva kyynärnoja, joka nousee hieman takaa eteen. Kojelaudan sijasta edessä tuulilasin alla on reilunkokoinen hylly sekä keskusnäyttö.

Sisätila herää nopeasti eloon matkustajien astuessa kyytiin. Led-valaistut linjat luovat värikkäitä korostuksia ovien alueelle. Etuosan näyttö toivottaa matkustajat tervetulleiksi. PIA, empaattinen älykäs avustaja tunnistaa kuljettajan puhelimen perusteella ja aktivoi kaikki henkilökohtaiset asetukset. Mukautettuja asetuksia ovat ilmastointi, istuimen asento, sisävalaistuksen väri sekä infotainment-järjestelmän asetukset. Navigointijärjestelmä odottaa ilmoitusta matkakohteesta ja kaikki käytettävissä olevat viestintäkanavat ovat valmiina käyttöön nopeimmalla mahdollisella yhteydellä.

Uutta ovat ovien ympärille sijoitetut hallintalaitteet, joiden sijaintia voi muuttaa. Digitaaliset kosketus- ja näyttöruudut voi säätää ergonomisesti oikeille paikoilleen riippuen istuinten sijainnista. Esimerkiksi istuimien korkeutta voi säätää jopa 50 senttiä. Matkustajat voivat asettaa tärkeimmät asetukset kosketusnäytölle ilman, että heidän tarvitsee nousta tai kurottautua eteenpäin istuimistaan. Toiminnot ovat myös interaktiivisia. PIA-järjestelmä on usein askeleen verran matkustajan edellä ja tarjoaa palveluita ennen kuin niitä ehtii itse aktiivisesti valitsemaan.

Auton kanssa kommunikointia varten on useita vaihtoehtoja: Manuaalisen kosketuksen lisäksi vaihtoehtoina ovat myös ääniohjaus ja katseentunnistus, jota varten matkustamon sisätilan etureunassa on sensori, joka seuraa katseen suuntaa. Matkustaja voi esimerkiksi katsoa haluamaansa hallintalaitetta auton etuosassa ja antaa sille komentoja joko kädellään tai äänellään. Kaikki modernin viestintätekniikan tarjoamat palvelut ovat Audi Aiconissa aina saatavilla. Matkustajat voivat rentoutua ja katsella elokuvia, surffata netissä, pitää videoneuvotteluita tai olla mukana sosiaalisessa mediassa. Istumapaikasta riippuen, matkustaja voi käyttää joko suurta etunäyttöä tai virtuaalista head-up display -tuulilasinäyttöä.

Matkustamo voidaan tarvittaessa suojata auringonvalolta lasisilla kattopaneeleilla, joiden läpinäkyvyyttä säädetään sähköisesti. Integroitujen OLED-valaistuselementtien avulla voidaan säätää sopiva tunnelmavalo tai sisätilan valaistus esimerkiksi autoon astumisen tai siitä poistumisen ajaksi.

Audi Aicon avaa matkustajilleen täysin uuden maailman. Ajotehtävistä vapautettuina he voivat valita miten aikansa autossa viettävät. Työskentely, kommunikointi muiden kanssa tai yksinkertaisesti vain rentoutuminen, jopa päiväunet: kaikki on mahdollista, sillä auto löytää tiensä perille itsenäisesti ja turvallisesti.

Voimansiirto ja jousitus – optimoitu pitkille matkoille

Jo Audi Aiconin muotoilu paljastaa, että se on auto toisesta maailmasta, tulevaisuudesta. Konseptiautossa käytetty teknologia on myös systemaattisesti suunniteltu siihen sopivaksi. Se ennakoi liikennettä, jossa autonomiset autot voivat kulkea kaikkialla ja tienkäyttäjät ovat yhteydessä toisiinsa ja ympäristöönsä.

Tämä tarkoittaa myös sitä, että liikenne on tulevaisuudessa vähemmän hektistä ja sujuvampaa kuin mitä nyt voidaan kuvitella. Matkustaminen on mukavaa ilman toistuvia jarrutuksia ja kiihdytyksiä. Onnettomuudet ovat myös menneisyyttä erittäin kehittyneiden anturijärjestelmien ja verkottumisen ansiosta. Audi Aiconin matkustajat eivät enää tarvitse perinteisiä turvajärjestelmiä. He kokevat matkustaessaan myös fyysisen vapauden tunteen, joka vielä vuonna 2017 on vasta unelma.

Ajaminen ja auto ovat optimaalisesti mukautuneet tähän uuteen liikkuvuuden maailmaan. Erittäin tehokas sähkömoottori mahdollistaa Audi Aiconin dynamiikan. Etu- ja taka-akseleilla on yhteensä neljä sähkömoottoria. Lattian alle integroituina energiavarastoina käytetään kiinteitä runkoakkuja, joissa on huomattavasti suurempi kapasiteetti kuin litium-ioni-akuissa.

Neljä sähkömoottoria tuottavat yhteensä tehoa 260 kW ja vääntöä 550 Nm. Jokainen moottori pyörittää yhtä pyörää, mikä mahdollistaa elektronisesti ohjatun, säädettävän quattro-nelivedon. Taloudellisuutta ja pitkää toimintamatkaa painotettiin enemmän kuin kiihtyvyyttä. Tätä toimintastrategiaa tukevat myös voimalinja ja sähköiset energiaa talteen ottavat jarruyksiköt. Kevyen, monimateriaalirunkorakenteen ja optimaalisen aerodynamiikan ansiosta Audi Aiconin toimintamatka on yli 800 kilometriä yhdellä latauksella.

Jopa lataaminen on vähentynyt minimiin. Korkeajännitteisen 800 voltin järjestelmän ansiosta Aiconin akkuyksikkö voidaan ladata 80 prosenttiin kapasiteetista alle 30 minuutissa. Auto on myös varustettu induktiivisella, johdottomalla latauksella. Aicon hallitsee molemmat latausvaihtoehdot ilman kuljettajan apua. AI-alueella se voi siirtyä latausasemalle ja ladata akkunsa ilman ihmisen apua.

Todellisena quattro-nelivetona Audi Aicon tarjoaa riittävästi suorituskykyä ja saavuttaa määränpään autonomisesti ja turvallisesti säästä ja tienpinnasta riippumatta. Jousitus on suunniteltu mahdollisimman mukavaksi. Pneumaattiset jousitus- ja iskunvaimennusyksiköt siloittavat tienpinnan epätasaisuudet. Sähkökäyttöiset ohjaimet jokaisessa pyörässä pitävät auton korin vaakatasossa mutkissa, kiihdytettäessä ja jarrutettaessa. Täysaktiivisena jousitusjärjestelmänä se täydentää mukautuvan ilmajousituksen ominaisuuksia. Audi Aicon kirjaimellisesti liukuu jopa suurempien kuoppien yli.

Aicon jarruttaa pääasiassa energian talteenottojärjestelmän avulla ladaten samalla akkuja. Tuotekehitysinsinöörit ovat siirtäneet levyjarrut pyöristä lähemmäksi voimansiirtoa. Tämä parantaa aerodynamiikkaa, koska pyörät eivät enää tarvitse turbulenssia aiheuttavaa ilmajäähdytystä. Toinen etu on jousittamattomien massojen minimoiminen, minkä matkustaja huomaa jousituksen erityisen herkkänä reagointina.

Audi Aiconin akselit ja voimansiirto ovat symmetrisiä, eli identtiset edessä ja takana. Ohjauksessa ei ole mekaanisia osia kuten akselia tai hydrauliikkaa. Auto on varustettu täydellisellä nelipyöräohjausjärjestelmällä, mutta matkustamotilasta ei ole silti tingitty.  Huolimatta Aiconin pitkästä, lähes 3,47 metrin akselivälistä, se on erittäin ketterä kahden ohjaavan akselinsa ansiosta. Aiconin kääntösäde on vain 8,5 metriä, mikä tekee siitä erittäin sopivan myös kaupunkiajoon.

Audi Aicon on kaiken kaikkiaan valmistautunut hyvin tehtäväänsä: tarjoamaan maksimaalisen mukavuuden, kommunikaatioteknologian ja vapauden matkustajille pitkän matkan aikana. Se yhdistää autonomisen ajamisen, sekä kaupungissa että moottoriteillä, sähköautolle ennenäkemättömään toimintamatkaan. Aiconia tulevat seuraamaan yhä monitaitoisemmat Audi-mallit, joista jokaisella on omat erikoisalueensa. Ne varmistavat Audin mallivalikoiman säilymisen jatkossakin monipuolisena ja kiehtovana.