Audi aloitti täyssähköauto e-tronin valmistuksen Brysselissä

Audi starttasi tulevaisuuteen: Audin Brysselin tehdas aloitti Audi e-tronin sarjatuotannon eilen syyskuun 3. päivä. Audin ensimmäisen täyssähköisen SUVin toimintamatka riittää jokapäiväiseen ajamiseen. Audi e-tronin latauskapasiteetti pikalatausasemalla on jopa 150 kW, jolloin auto on valmis seuraavaan pidempään ajomatkaan vain 30 minuutissa. Audi esittelee e-tronin maailmanensi-illassa San Franciscossa syyskuun 17. päivä.

Misanon punainen ja valmis ajettavaksi: Audin tuotannosta ja logistiikasta vastaava johtaja Peter Kössler ja Audin Brysselin tehtaan johtaja Patrick Danau, eivät voineet vastustaa kiusausta vaan katsovat intensiivisesti ensimmäisen Audi e-tronin valmistumista tuotantolinjalta. ”Audi e-tron on aito pioneeri. Se edustaa innovatiivista teknologiaa, kuten virtuaaliset ulkopeilit, ja yhdistää Audin perinteisen laadukkuuden, ajomukavuuden ja dynamiikan sekä teknisen etumatkan. Brysselin tehtaamme on kokonaan modernisoitu sähköautojen valmistusta varten. Tehdas on maailman ensimmäinen CO2-neutraaliksi luokiteltu sarjatuotantotehdas premium-segmentissä”, kertoo Peter Kössler. Audin Brysselin tehdas kattaa itse kaikki päästöt, jotka syntyvät tuotantoprosessissa ja tehtaalla, ensisijaisesti käyttämällä uusiutuvaa energiaa mutta myös erilaisten ympäristöprojektien avulla.

”Audi vahvisti useita kompetensseja talon sisällä Audi e-tronia varten ja kehitti sekä akkuteknologiaa että itse voimalinjan. Audin työntekijät arvioivat, suunnittelivat ja toteuttivat useita tuotannon vaiheita kokonaan uusiksi”, sanoo Patrick Danau. Kesästä 2016 lähtien tehtaalle rakennettiin asteittain uusi tuotanto-, maalaus- ja kokoonpanolinja. Myös oma akkutuotantolinja on valmistunut. Kuljettajaton kuljetusjärjestelmä toimittaa sähköautojen akut kokoonpanolinjalle juuri oikeaan aikaan. Brysselin tehtaan työntekijät ovat saaneet yli 200 000 tuntia koulutusta ja ovat valmiita Audin ensimmäisen täyssähköauton e-tronin tuotantoon.

Audi e-tron saa maailmanensi-iltansa San Franciscossa syyskuun 17. päivä.

www.e-tron.audi.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2018 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,812 miljoonaa Audia, 5 750 Lamboghini-urheiluautoa ja 53 004 Ducati-moottoripyörää. Vuoden 2017 Audi AG:n liikevaihto oli 60,1 miljardia euroa ja liikevoitto 5,1 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.