Audi Auto 2018 -tapahtumassa Messukeskuksessa 9.–11.11.2018

Report this content

Auto 2018 -tapahtuma järjestetään Helsingin Messukeskuksessa marraskuun toisena viikonloppuna 9.–11.11.2018. Audi on mukana näytteilleasettajana ja Audi-osastolla on nähtävissä kolme Suomessa ennennäkemätöntä uutuusmallia. Osaston sähköistää Audin ensimmäinen täyssähköauto Audi e-tron – ensiesiintymisen tekevät myös uudet Audi A1 ja Audi Q3. Audi-osastolle saapuu myös Audi Elaine -konseptiauto, joka on korkeasti automatisoidulla tasolla 4.

Audin osastonumero on 6a50 ja osastolla ovat nähtävissä seuraavat mallit:

Suomen ensiesiintyminen:
Audi e-tron
Audi A1 Sportback 30 TFSI 85 kW S tronic
Audi Q3 35 TFSI 110 kW S tronic

Audi Elaine -konseptiauto

Muut mallit:
Audi A3 Sedan 1,0 TFSI 85 kW S tronic
Audi A4 Allroad 2,0 TDI 140 kW quattro S tronic
Audi A6 Sedan 45 TDI 170 kW quattro tiptronic
Audi A6 Avant 45 TDI 170 kW quattro tiptronic
Audi Q8 50 TDI 210 kW quattro tiptronic
Audi R8 Coupe V10 Plus 5,2 FSI quattro S tronic

Auto 2018 -tapahtumassa on myös mahdollista koeajaa autoja. Audin koeajettavat autot ovat:

Audi A1 Sportback 30 TFSI 85 kW S tronic
Audi
A4 Allroad 2,0 TDI 120 kW quattro S tronic Business Comfort
Audi A6 Avant 40 TDI 150 kW S tronic Business

Audi e-tron – sähköinen ensiesiintyminen Suomessa

Uusi Audi e-tron on merkin ensimmäinen täyssähköinen sarjatuotantomalli. Täyssähköisen SUV:n voimanlähteenä toimii kaksi lähes äänetöntä sähkömoottoria. Uuden sukupolven sähköinen quattro-nelivetojärjestelmä takaa erinomaisen pidon ja ajodynamiikan. Järjestelmä takaa jatkuvan ja ideaalin vääntömomentin jaon kahden akselin välillä – vain muutamassa sekunnin murto-osassa.

Tärkein tekijä urheilulliseen luonteeseen ja erinomaiseen dynamiikkaan on matala ja auton keskelle sijoitettu akusto. Se takaa autolle yli 400 km toimintamatkan (WLTP). Yli 90 % kaikista jarrutuksista tapahtuu rekuperoimalla, joka kasvattaa Audi e-tronin toimintamatkaa. Täyssähköinen SUV saavuttaa maksimaalisen rekuperaatiopotentiaalin yhdessä sähköhydraulisesti integroidun jarrujen ohjausjärjestelmän kanssa. Audi on maailman ensimmäinen autonvalmistaja, joka käyttää tällaista järjestelmää täyssähköisessä sarjatuotantomallissa. Älykkäästi suunniteltu aerodynamiikka on myös tärkeä tekijä puhuttaessa täyssähköauton taloudellisuudesta. Yksi tämän konseptin kohokohdista on lisävarusteena saataville tulevat virtuaaliset ulkopeilit – ensimmäistä kertaa maailmassa sarjatuotantomallissa.

Audi e-tron tarjoaa tilavuutta ja mukavuutta kuten mikä tahansa muukin tämän kokoluokan Audi. Yhdistettynä korkealuokkaisiin materiaaleihin ja ensiluokkaiseen viimeistelyyn, se tekee sähköisestä liikkumisesta premium-kokemuksen. Tämä on myös varmistettu kattavilla ja luotettavilla latausmahdollisuuksilla, niin kotona kuin tien päälläkin.

Audi e-tronin navigaatiojärjestelmä on varustettu reittisuunnittelijalla, joka kertoo sopivat reitit ja latausasemat. Audi e-tron tarjoaa erityisen kattavia liitettävyyspalveluja, jonka lisäksi Audi e-tron on aina varustettu MMI Navigointi Plus -infotainment-järjestelmän huippuversiolla. Audi e-troniin on saatavilla useita kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Esimerkiksi vakiovarusteena oleva ennakoiva taloudellisuusavustin edistää taloudellista ajotapaa näyttämällä ennakoivaa tietoa ja tekemällä automaattisesti jarrutusenergian talteenottoa. Mukautuvan vakionopeudensäätimen yhteydessä järjestelmä myös jarruttaa ja kiihdyttää täyssähköisen SUV:in ennakoivasti.

Audi A1 Sportback – kaupungin kuningatar

Uusi Audi A1 Sportback on ihannekumppani kaupunkiin mutta sopii erittäin hyvin myös pidemmille matkoille. Audi A1 Sportbackissä on edeltäjäänsä terävämmät muodot ja sporttisempi ilme.

Uusi Audi A1 Sportback on saanut merkittävästi lisää pituutta (+56 mm), ja se on nyt 4,03 metriä pitkä. Kasvaneet mitat tekevät Audi A1 Sportbackin sisätiloista myös tilavammat. Tavaratila on kasvanut 65 litralla ja on nyt 355 litraa. Takaistuimet alas taitettuna tavaratila kasvaa 1 090 litraan.

Uutta on myös A1 Sportbackin modulaarinen varustelurakenne. Se tarjoaa erittäin laajan valikoiman personalisointimahdollisuuksia ja ensimmäistä kertaa asiakkaat voivat yhdistellä sisä- ja ulkolisävarusteita oman mielen mukaan. Riippuen varustelutasosta – basic, advanced tai S line – tarjolla on erilaisia vaihtoehtoja niin väreissä kuin materiaaleissakin.

Sisätiloiltaan uusi Audi A1 Sportback on kuljettaja-orientoitunut, kaikki toimintopainikkeet ja MMI-kosketusnäyttö ovat kuljettajaa kohti suunnattuja. Kosketusnäyttö ja oikeanpuoleiset ilmastoinnin suuttimet on integroitu yhteen, ja niiden tausta on kiiltävän musta. Saataville tulee myös ambient-sisävalopaketti, jonka valikoimassa on 30 eri väriä.

Uusi Audi A1 Sportback on valmiina digitaalisen tulevaisuuteen. Audi A1 Sportbackissä on korkearesoluutioinen 10,25 tuuman digitaalinen näyttö ja monitoimiohjauspyörä. Lisävarusteena saatavilla on myös Audi virtual cockpit -virtuaalinen mittaristo. Infotainment-järjestelmä on jo tuttu isomman kokoluokan autoista. Vakiovarusteisen MMI radio -järjestelmän kosketusnäytön koko on 8,8 tuumaa. Huippuvarusteena on saatavilla MMI navigation plus -paketti, jossa on 10,1, tuuman kosketusnäyttö ja ääniohjaus.

Uuden Audi A1 Sportbackin moottorit ovat bensiinimoottoreita teholuokissa 70 kW (95 hv) – 147 kW (200 hv). Turboahdin, suorasuihkutus ja partikkelisuodatin ovat vakiona. Saatavilla on manuaalivaihteisto tai S tronic -automaattivaihteisto. Poikkeuksena 147 kW huippuversio, joka on aina varustettu S tronic -automaattivaihteistolla.

Audi Q3 – vahvempi kuin koskaan

Uusi Audi Q3 on monipuolinen SUV-perheauto. Toinen sukupolvi tarjoaa itsevarman ulkoasun lisäksi monia uusia käytännön yksityiskohtia, kasvaneet sisätilat ja laajat mahdollisuudet muokattavuuteen. Modulaariseen perusrakenteeseen pohjautuva uusi Audi Q3 on kasvanut lähes kaikilta mitoiltaan, esimerkiksi akseliväliä on venytetty 2 689 millimetriin (+77 mm).

SUV-mallille tyypilliseen tapaan Audi Q3:een on helppo astua sisään ja näkyvyys kaikkiin suuntiin on hyvä, mutta istuma-asento on silti urheilullinen ja ohjauspyörän kulma on sen mukainen. Yksi kohokohta on vakiovarusteisiin kuuluva tilojen muunneltavuus: takaistuimia voidaan siirtää eteen ja taakse 150 mm. Kolmeen osaan jaettava takaselkänoja voidaan kallistaa 40:20:40 suhteessa seitsemään eri kulmaan.

Takaistuinten ja selkänojien asennosta riippuen tavaratilan kokonaiskapasiteetti on 530 tai 675 litraa. Selkänojat alas taitettuna tila kasvaa 1 525 litraan. Tavaratilan säädettävä välipohja voidaan säätää kolmeen eri korkeuteen: matalimmassa asennossa raskaidenkin tavaroiden nostaminen kyytiin on helppoa. Kun hattuhyllyä ei tarvita, sitä voidaan säilyttää välipohjan alla, sille varatussa tilassa.

Lanseerausvaiheessa uusi Audi Q3 tulee saataville neljällä moottorivaihtoehdolla, joista kolme on bensiinimoottoreita ja yksi dieselmoottori. Vetotavat ovat joko etuveto tai quattro-neliveto. Moottoritehot ovat 110 kW (150 hv) – 169 kW (230 hv). Kaikki moottorit ovat nelisylinterisiä turboahdettuja suoraruiskutusmoottoreita. Voiman siirtämiseen käytetään kuusivaihteista manuaalivaihteistoa tai nopeasti vaihtavaa seitsemänvaihteista S tronic -automaattivaihteistoa.

Perinteisen perhe-SUV:n käyttö- ja näyttökonsepti on täysin uudistettu: Audi on poistanut kokonaan analogiset mittaristot. Jopa perusmallin MMI-radion mukana tulee 10,25 tuuman näytöllä varustettu digitaalinen mittaristo, jota käytetään monitoimiohjauspyörästä. Seuraavasta tasosta alkaen, MMI radio plus, asiakas voi tilata virtuaalisen Audi virtual cockpit -mittariston, joka sisältää nopeuden ja moottorin kierrosnopeuden lisäksi MMI-toiminnot, musiikin ohjauksen ja Audin liitettävyyspalvelut.

Audi Elaine -konseptiauto

Audi Elaine -konseptiautosta lisää tietoa oheisen linkin kautta:

Auto 2018 -tapahtuman koeajot

Koeajot kestävät 20 minuuttia ja ne ajetaan aina sovittua reittiä pitkin. Koeajon voi varata etukäteen verkossa tai tapahtuman sisäänkäynneillä. Audilla etukäteisvarauksen voi tehdä klo 10.25–11.45 välisenä aikana tarjolla olevista koeajoajoista. Koeajon voi varata myös paikanpäällä Audin osastolta. Autoja voi koeajaa perjantaina klo 10:25–19:20 sekä lauantaina ja sunnuntaina klo 10:25–17:20 välisenä aikana.

Koeajot vaativat aina rekisteröitymisen, ja sen voi tehdä joko etukäteen tai paikanpäällä Audi-osastolla. Ohessa rekisteröitymislinkki: https://koeajot.slsystems.fi/. Jokainen rekisteröitynyt saa oman koeajajanumeron. Mikäli varaus tehdään etukäteen, valitaan varausjärjestelmästä sopiva koeajoaika ja Audi-malli. Tapahtumaan tulee ottaa mukaan koeajajanumero, ajokortti ja vahvistus ennakkovarauksesta. Koeajoaikoja voi varata viisi per päivä. Onnettomuuden sattuessa koeajajan omavastuu on 500 euroa.

Koeajopisteellä, halli 7, tulee olla viimeistään 10 minuuttia ennen koeajon alkua. Varauksen aika on se, jolloin koeajo alkaa ja startataan. Mukaan koeajolle tulee aina Audin edustaja, jolta saa tietoa auton ominaisuuksista.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924