Audi avasi uuden tehtaan Meksikoon

• Uuden Audi Q5:n tuotanto alkoi Meksikossa
• Audi AG:n johtaja Rubert Stadler toteaa: "Merkkipaalu yrityksemme historiassa"
• Tuotanto jopa 150 000 premium-luokan autoa
• Yli 1 miljardin investointi

Audi laajentaa entisestään maailmanlaajuista tuotantoverkostoaan ja jatkaa samalla globaalia kasvuaan. Lokakuun alussa avattiin Audin ensimmäinen autotehdas Pohjois-Amerikan maaperälle. Uudessa San José Chiapan tehtaassa Pueblassa valmistetaan uutta Audi Q5:sta maailmalaajuisille markkinoille. Tehtaan vuosituotanto tulee olemaan noin 150 000 premium-luokan SUV:ia. Vuoden loppuun mennessä Audi työllistää 4 300 henkilöä Meksikossa.

Audi AG on ensimmäinen premium-luokan autovalmistaja, jolla on tuotantoa Meksikossa. "Tehtaamme Meksikossa on tärkeä merkkipaalu yrityksemme historiassa ja tärkeä askel kohti kansainvälistymistä. Se on yksi Amerikan mantereen moderneimmista tehtaista. Tämä tehdas on tärkeä osa tuotantoverkostoamme ja autojen vientiä asiakkaillemme ympäri maailman", kertoo Audi AG:n johtaja Rubert Stadler. Meksikolla on 12 vapaakauppasopimusta yli 50 maan kanssa ja tarjoaa siten ihanteelliset taloudelliset olosuhteet. Meksiko on tehokas autojen ja autokomponenttien valmistaja.

Tehtaamme Meksikossa on todellinen malliesimerkki Audin älykkäästä tehtaasta. Meksikon tehdas on ensimmäinen, jossa käytetään virtuaalisia toimintoja eli tietokonesimulaatiota. Tehtaan suunnittelussa Audi on käyttänyt viimeisimmän sukupolven teknologiaa. Ensimmäisenä tehdas suunniteltiin virtuaalitodellisuudessa, jossa tehtaan suunnittelijat pystyivät työskentelemän tehtaan eri osissa samanaikaisesti. Tämän tuloksena Audi pystyi rakentamaan tehtaan 400 hehtaarin kokoiselle alueelle ennätyksellisessä kolmen ja puolen vuoden ajassa. Tehdasalueella sijaitsevat peltipuristamo, korinrakennuslinja, maalaamo ja kokoonpanolinja. Huippumodernit tehdaslaitteet ja erittäin tehokas logistiikkaketju mahdollistavat Audi Q5:n 150 000 kappaleen vuosituotannon. Erilaiset vedenkäsittelymetodit ja maalauslinjalla käytettävät uudenaikaiset teknologiat tekevät tehtaasta jätevedettömän. Uudet laitteet vähentävät oleellisesti veden käyttöä, kaasun ja sähkön kulutusta ja mahdollistavat tehokkaat tuotantoresurssit.

Audi Meksiko on perustanut tehtaan viereen myös osatoimittajakeskuksen, jossa seitsemän osatoimittajaa ja logistiikkakumppania on jo aloittanut toimintansa. Tulevaisuudessa tämä yksikkö työllistää yli 1 000 henkilöä ja sen sijainti tehtaan läheisyydessä takaa lyhyet ja täsmälliset toimitusajat tehtaan kokoonpanolinjalle. Alkuvaiheessa yli 70 % osista tulee NAFTA-alueelta mutta paikallisesti tehtyjen komponenttien osuutta on tarkoitus lisätä tulevaisuudessa. Kaiken kaikkiaan yli 100 yritystä toimittaa osia Audin Meksikon tehtaalle.

Audi kantaa myös sosiaalista vastuuta ja tukee paikallista väestöä. Audi on palkannut Meksikon tehtaalle jo yli 3 300 paikallista työntekijää. Audi myös kouluttaa kaikki uudet työntekijät uudessa koulutuskeskuksessa – tähän mennessä Audi on järjestänyt jo yli 5 300 koulutuskurssia. Tämän lisäksi Audi on järjestänyt ennakkokoulutuksia Saksassa yli 750 meksikolaiselle työntekijälle. Audi Meksiko tarjoaa myös koulutusmahdollisuuksia nuorille lahjakkaille henkilöille erilaisissa koulutusohjelmissa.

Tähän mennessä Audi on toimittanut maailmanlaajuisesti asiakkailleen yli 1,6 miljoonaa Audi Q5 -premium-autoa. Audi Q5 on segmenttinsä menestynein SUV-malli. Uutta Audi Q5:ttä valmistetaan Meksikon lisäksi paikallisille markkinoille myös Kiinassa ja Intiassa.