Audi e-tron -prototyyppi rekuperaatiotestissä

• Erittäin taloudellinen: jopa 30 prosenttia enemmän toimintamatkaa rekuperaation eli jarrutusenergian talteenoton ansiosta
  • Sähköhydraulisesti integroitu jarrujen ohjausjärjestelmä ensimmäistä kertaa sähköautossa
  • Erinomainen suorituskyky: jopa 300 kW ja 0–100 km/h alle kuudessa sekunnissa

Audi e-tron -prototyyppi yhdistää valtavan tehon ja taloudellisuuden. Täysikokoinen SUV kiihtyy jopa 300 kW:n teholla 0–100 km/h alle kuudessa sekunnissa. Uudella WLTP-päästösyklillä mitattuna sen toimintamatka on yli 400 kilometriä yhdellä latauksella. Yksi tärkeä tekijä toimintamatkan kasvussa on alan innovatiivisin jarrutusenergian talteenottokonsepti. Sähköinen SUV todisti tämän vaikuttavalla suorituskyvyllään Pikes Peakissä.

Skenaario: jokainen kilometri alamäkeä tuo yhden kilometrin lisää toimintamatkaa

Pikes Peak siintää Kalliovuorten eteläpuolella 4 302 metrin korkeudessa. Paikka, jossa Walter Röhrl voitti maailman kuuluisimman mäkikisan Audi Sport quattro S1:llä vuonna 1987. Nyt samassa paikassa Audi e-tron -prototyyppi osoittaa sensaatiomaisesti olevansa kilpailijoitaan tehokkaampi muuttuvan rekuperaation eli jarrutusenergian talteenoton ansiosta. Sähköinen SUV kerää 31 kilometrin alamäkiajon aikana jarrutusenergiaa talteen niin paljon, että sillä voidaan ajaa lähes sama matka uudelleen. Noin 1 900 metrin korkeusero tarjoaa tähän otolliset olosuhteet. Audi e-tron prototyyppi kerää jarrutusenergiaa talteen jopa 300 Nm vääntömomentilla ja 220 kW:n teholla – siis yli 70 prosenttia auton energiantarpeesta ja enemmän kuin millään sarjatuotantomallilla aikaisemmin.

Rekuperaatiokonsepti: vapaasta rullauksesta yhden polkimen käyttöön

Rekuperaatiojärjestelmä mahdollistaa sähköiselle SUVille jopa 30 prosenttia lisää toimintamatkaa. Järjestelmä sisältää kaksi sähkömoottoria ja sähköhydraulisesti integroidun jarrujen ohjausjärjestelmän. Järjestelmä yhdistää ensimmäistä kertaa kolme erilaista rekuperaatiotilaa: manuaalinen rullausrekuperaatio ohjauspyörän vaihdevalitsimista, automaattinen rullausrekuperaatio ennakoivan taloudellisuusavustimen avulla ja jarrutusrekuperaatio pehmeällä siirtymällä sähköisen ja hydraulisen hidastuksen välillä. Aina 0,3 g:n hidastuvuuteen saakka Audi e-tron -prototyyppi jarruttaa vain sähkömoottoreilla. Tämä kattaa yli 90 prosenttia kaikista hidastuksista, joten käytännössä autoa jarrutetaan aina ottamalla talteen energiaa.

Kuljettaja voi valita ohjauspyörän valitsimesta kolmen eri rekuperaatiotilan väliltä: Alhaisimmalla tasolla ajoneuvo rullaa ilman lisävastusta, kun kuljettaja vapauttaa kaasupolkimen. Korkeimmalla tasolla sähköinen SUV hidastaa nopeutta huomattavasti, joten kuljettaja voi sekä hidastaa ja kiihdyttää vauhtia pelkästään kaasupoljinta käyttämällä.

Pyörien jarruja tarvitaan vain silloin, kun kuljettaja hidastaa yli 0,3 g:n voimalla jarrupoljinta käyttäen. Jarrut reagoivat äärimmäisen nopeasti uuden sähköhydraulisen järjestelmän ansiosta. Audi on maailman ensimmäinen valmistaja, joka käyttää tätä konseptia sarjatuotantosähköautossa. Lisäpainetta ja sen avulla lisää jarrutehoa tuotetaan kompaktin jarrumoduulin hydraulimännällä. Automaattisessa hätäjarrutuksessa maksimijarrupaine saavutetaan vain 150 millisekunnissa. Nopean jarrupaineen noston ansiosta jarrutusmatka on 20 prosenttia lyhyempi kuin perinteisellä jarrujärjestelmällä.

Sähköhydraulisesti integroitu jarrujen ohjausjärjestelmä päättää ajotilanteesta riippuen akselikohtaisesti hidastaako Audi e-tron -prototyyppi sähkömoottorilla, pyörien jarruilla vai näiden yhdistelmällä. Jarrupoljin on irrallaan hydraulijärjestelmästä. Siirtyminen moottorijarrutuksesta suoraan kitkajarrutukseen käy niin pehmeästi, ettei kuljettaja edes huomaa sitä.  Jarrujen ohjausjärjestelmän ja vakiovarusteisiin kuuluvan taloudellisuusavustimen ansiosta sähköinen SUV pystyy hyödyntämään jarrutusenergian maksimaalisesti. Järjestelmä käyttää tutka-antureita, kameran kuvaa ja navigointitietoja sekä Car-to-X -tietoja liikenteen ja reitin havainnointiin. Nämä tiedot näytetään kuljettajalle Audi virtual cockpit -mittaristossa heti, kun on syytä ottaa jalka pois kaasupolkimelta. Mukautuvan vakionopeudensäätimen avulla taloudellisuusavustin voi hidastaa ja kiihdyttää sähköistä SUVia myös ennakoivasti.

Asynkroniset moottorit: vahvaa suorituskykyä

Sähköisessä SUV-mallissa kiehtovaa ei ole ainoastaan taloudellisuus, vaan myös suorituskyky. Sen kaksi sähkömoottoria tuottavat 265 kW tehon ja kehittävät 561 Nm vääntöä. Huipputehoa voidaan tuottaa jopa 60 sekunnin ajan, joten auton voi kiihdyttää paikaltaan elektronisesti rajattuun 200 km/h huippunopeuteen useamman kerran peräkkäin hyötysuhteen heikkenemättä. Valtava maksimivääntö saadaan käyttöön sekunnin murto-osissa. Vaihtamalla vaihteenvalitsimen D-asennosta S-asentoon ja painamalla kaasupolkimen pohjaan kuljettaja saa käyttöön kahdeksan sekuntia kestävän boost-tilan. Tällöin sähkömoottori tuottaa 300 kW tehon ja 664 Nm väännön. Audi e-tron prototyyppi kiihtyy 0–100 km/h alle kuudessa sekunnissa.

Lisätietoja Audi e-tron -prototyypistä: www.e-tron.audi.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2018 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,812 miljoonaa Audia, 5 750 Lamboghini-urheiluautoa ja 53 004 Ducati-moottoripyörää. Vuoden 2017 Audi AG:n liikevaihto oli 60,1 miljardia euroa ja liikevoitto 5,1 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.