Audi e-tron -täyssähköauto ehdolla Vuoden Auto Suomessa 2020 -voittajaksi

Vuoden Auto Suomessa -äänestys toteutetaan nyt jo kuudetta kertaa. Voittajan valitsevat Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet. Äänestyksessä on kaksi kierrosta, joista ensimmäisellä toimittajat valitsivat 35 ehdokkaan joukosta seitsemän mielenkiintoisinta uutuutta toiselle kierrokselle. Mukaan finaaliin äänestettiin myös Audin uusi täyssähköauto e-tron.

Tuomariston tärkeimpänä valintakriteerinä Vuoden Auton valinnassa uutuusarvon lisäksi ovat rahalle saatava vastine, mutta lisäksi otetaan huomioon myös esimerkiksi auton tekninen edistyksellisyys, ympäristön huomioon ottaminen, ajettavuus, mukavuus, tilat ja turvallisuus. Merkitystä on myös muotoilulla sekä nimenomaan suomalaisia kiinnostavilla varusteilla ja eri mallivaihtoehdoilla.

Finaalissa mukana olevat autot koeajetaan uudelleen marraskuun puolivälissä ja Vuoden Auto Suomessa 2020 -arvonimen saaja julkaistaan torstaina 5.12. Helsingin Messukeskuksessa pidettävässä Auto- ja Liikennegaalassa.

Audi e-tron

Audi e-tron on merkin ensimmäinen täyssähköinen sarjatuotantomalli. Sen vaikuttava vaalean harmaa Singleframe-etusäleikkö ilmaisee sähköisestä olemuksesta. Täyssähköinen SUV toimii kahdella sähkömoottorilla, jotka ovat paikallisesti CO2-neutraaleja ja lähes äänettömiä. Sähkömoottorit tuottavat 265 kW:n (boost toiminnolla 300 kW) huipputehon ja 561 Nm:n (boost toiminnolla 664 Nm) maksimiväännön. Uuden sukupolven sähköinen quattro-nelivetojärjestelmä takaa erinomaisen pidon ja dynamiikan. Audi e-tronin ajomukavuus on huippuluokkaa.

Tärkein tekijä urheilulliseen luonteeseen ja erinomaiseen dynamiikkaan on matala ja auton keskelle sijoitettu akusto. Audi e-tronin toimintamatka yhdellä latauksella on jopa 411 km (WLTP). Yli 90 prosentin ajan kaikista hidastuksista, Audi e-tron palauttaa energiaa ainoastaan sähkömoottorien kautta. Täyssähköisen SUV saavuttaa maksimaalisen rekuperaatiopotentiaalin yhdessä sähköhydraulisesti integroidun jarrujen ohjausjärjestelmän kanssa. Audi on maailman ensimmäinen autonvalmistaja, joka käyttää tällaista järjestelmää täyssähköisessä sarjatuotantomallissa.

Älykkäästi suunniteltu aerodynamiikka on myös tärkeä tekijä tehokkuudessa. Yksi tämän konseptin kohokohdista on lisävarusteena saatavat virtuaaliset ulkopeilit – ensimmäistä kertaa maailmassa sarjatuotantomallissa. Ne eivät vain vähennä ilmanvastusta, vaan ne vievät auton digitalisaation täysin uudelle tasolle.

Audi e-tron tarjoaa tilavuutta ja mukavuutta kuten mikä tahansa muukin Audin tämän kokoluokan auto. Yhdistettynä korkealuokkaisiin materiaaleihin ja hienoon käsityöhön, se tekee sähköisestä liikkumisesta premium-kokemuksen. Tämä on myös varmistettu kattavilla ja luotettavilla latausmahdollisuuksilla, niin kotona kuin tien päälläkin.

Audi e-tron tarjoaa myös kattavat liitettävyyspalvelut kuten reittisuunnittelijalla varustettu navigaatiojärjestelmä, joka kertoo sopivat reitit ja latausasemat sekä älypuhelimella tehtävä kauko-ohjaus.

Audi e-tron on aina varustettu huippuversioisella MMI Navigointi Plus -infotainment-järjestelmällä ja siihen on saatavilla useita kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Esimerkiksi vakiovarusteena oleva ennakoiva taloudellisuusavustin edistää taloudellista ajotapaa näyttämällä ennakoivaa tietoa ja tekemällä automaattisesti jarrutusenergian talteenottoa. Mikäli asiakas tilaa autoonsa mukautuvan vakionopeudensäätimen, järjestelmä myös jarruttaa ja kiihdyttää täyssähköisen SUV:n ennakoivasti.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2019 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,846 miljoonaa Audia. Vuoden 2018 Audi AG:n liikevaihto oli 59,2 miljardia euroa ja liikevoitto 4,7 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.