Audi e-tron -täyssähköauto ehdolla Vuoden Auto Suomessa 2020 -voittajaksi

Vuoden Auto Suomessa -äänestys toteutetaan nyt jo kuudetta kertaa. Voittajan valitsevat Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet. Äänestyksessä on kaksi kierrosta, joista ensimmäisellä toimittajat valitsivat 35 ehdokkaan joukosta seitsemän mielenkiintoisinta uutuutta toiselle kierrokselle. Mukaan finaaliin äänestettiin myös Audin uusi täyssähköauto e-tron.

Tuomariston tärkeimpänä valintakriteerinä Vuoden Auton valinnassa uutuusarvon lisäksi ovat rahalle saatava vastine, mutta lisäksi otetaan huomioon myös esimerkiksi auton tekninen edistyksellisyys, ympäristön huomioon ottaminen, ajettavuus, mukavuus, tilat ja turvallisuus. Merkitystä on myös muotoilulla sekä nimenomaan suomalaisia kiinnostavilla varusteilla ja eri mallivaihtoehdoilla.

Finaalissa mukana olevat autot koeajetaan uudelleen marraskuun puolivälissä ja Vuoden Auto Suomessa 2020 -arvonimen saaja julkaistaan torstaina 5.12. Helsingin Messukeskuksessa pidettävässä Auto- ja Liikennegaalassa.

Audi e-tron

Audi e-tron on merkin ensimmäinen täyssähköinen sarjatuotantomalli. Sen vaikuttava vaalean harmaa Singleframe-etusäleikkö ilmaisee sähköisestä olemuksesta. Täyssähköinen SUV toimii kahdella sähkömoottorilla, jotka ovat paikallisesti CO2-neutraaleja ja lähes äänettömiä. Sähkömoottorit tuottavat 265 kW:n (boost toiminnolla 300 kW) huipputehon ja 561 Nm:n (boost toiminnolla 664 Nm) maksimiväännön. Uuden sukupolven sähköinen quattro-nelivetojärjestelmä takaa erinomaisen pidon ja dynamiikan. Audi e-tronin ajomukavuus on huippuluokkaa.

Tärkein tekijä urheilulliseen luonteeseen ja erinomaiseen dynamiikkaan on matala ja auton keskelle sijoitettu akusto. Audi e-tronin toimintamatka yhdellä latauksella on jopa 411 km (WLTP). Yli 90 prosentin ajan kaikista hidastuksista, Audi e-tron palauttaa energiaa ainoastaan sähkömoottorien kautta. Täyssähköisen SUV saavuttaa maksimaalisen rekuperaatiopotentiaalin yhdessä sähköhydraulisesti integroidun jarrujen ohjausjärjestelmän kanssa. Audi on maailman ensimmäinen autonvalmistaja, joka käyttää tällaista järjestelmää täyssähköisessä sarjatuotantomallissa.

Älykkäästi suunniteltu aerodynamiikka on myös tärkeä tekijä tehokkuudessa. Yksi tämän konseptin kohokohdista on lisävarusteena saatavat virtuaaliset ulkopeilit – ensimmäistä kertaa maailmassa sarjatuotantomallissa. Ne eivät vain vähennä ilmanvastusta, vaan ne vievät auton digitalisaation täysin uudelle tasolle.

Audi e-tron tarjoaa tilavuutta ja mukavuutta kuten mikä tahansa muukin Audin tämän kokoluokan auto. Yhdistettynä korkealuokkaisiin materiaaleihin ja hienoon käsityöhön, se tekee sähköisestä liikkumisesta premium-kokemuksen. Tämä on myös varmistettu kattavilla ja luotettavilla latausmahdollisuuksilla, niin kotona kuin tien päälläkin.

Audi e-tron tarjoaa myös kattavat liitettävyyspalvelut kuten reittisuunnittelijalla varustettu navigaatiojärjestelmä, joka kertoo sopivat reitit ja latausasemat sekä älypuhelimella tehtävä kauko-ohjaus.

Audi e-tron on aina varustettu huippuversioisella MMI Navigointi Plus -infotainment-järjestelmällä ja siihen on saatavilla useita kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Esimerkiksi vakiovarusteena oleva ennakoiva taloudellisuusavustin edistää taloudellista ajotapaa näyttämällä ennakoivaa tietoa ja tekemällä automaattisesti jarrutusenergian talteenottoa. Mikäli asiakas tilaa autoonsa mukautuvan vakionopeudensäätimen, järjestelmä myös jarruttaa ja kiihdyttää täyssähköisen SUV:n ennakoivasti.