Audi e-tron Vision Gran Turismo: PlayStationista kilparadoille

• Virtuaalitodellisuudesta reaalitodellisuuteen
• Täyssähköinen konseptiauto ratataksiksi Formula E -luokkaan
• ”Sähköisen liikkumisen merkitys kasvaa nopeasti”, sanoo Audin tuotekehitysjohtaja Peter Mertens

Audi muuntaa sähköisen liikkumisen konkreettiseksi kokemukseksi uniikilla tavalla täyssähköisellä Audi e-tron Vision Gran Turismo -konseptiautolla. Audi tuo yhteistyössä Formula E -luokan kanssa reaalitodellisuuteen rata-auton, joka kehitettiin alun perin PlayStation 4 -virtuaaliajoon. Audi e-tron Vision Gran Turismo otetaan ratataksikäyttöön Roomassa 14. huhtikuuta.

”Sähköisen liikkumisen merkitys kasvaa nopeasti. Siksi Audi tuli ensimmäisenä saksalaisena valmistajana tehdaskalustolla Formula E -sarjaan vuonna 2017. Moottoriurheilun kehityslaboratoriossamme laajennamme jatkuvasti osaamistamme sähköisessä liikkumisessa ja keräämme arvokasta kokemusta myös erittäin vaativissa olosuhteissa. Audi e-tron Vision Gran Turismo -ratataksin avulla muunnamme sähköisen liikkumisen konkreettiseksi kokemukseksi asiakkaillemme ja vieraillemme osana Formula E -kisaelämystä keskellä maailman metropoleja”, sanoo Audin tuotekehitysjohtaja Peter Mertens.

Audin asiakkaat ja vieraat pääsevät kokemaan Formula E -luokan kaupunkiradan Audi e-tron Vision Gran Turismon matkustajina Roomassa tulevana viikonloppuna. Audin prototyyppien tuotantokeskuksen työntekijät kehittivät ja tuottivat 11 kuukauden aikana ainutlaatuisen auton, joka perustuu PlayStationilla pelattavan Gran Turismo -pelin Audi e-tron Vision -autoon.

Miljoonia myynyt Gran Turismo -peli on saavuttanut kultti-aseman pelaajien keskuudessa ympäri maailman. Audi on tehnyt yhteistyötä Gran Turismo -pelin luojien, Sonyn ja Polyphony Digitalin kanssa, lähes 20 vuotta. Audin suunnittelijat loivat Audi e-tron Vision Grand Turismon pelin 15-vuotispäivän kunniaksi järjestettyyn kilpailuun, jota varten lukuisat autonvalmistajat loivat virtuaalisia kilpa-autoja.

Moni näistä konseptiautoista on myöhemmin rakennettu täysikokoisina ja esitelty messuilla. Audi e-tron Vision Gran Turismo on kuitenkin näistä autoista ensimmäinen, jota käytetään todellisessa rata-ajossa täysin toimivana ajoneuvona. ”Tästä olemme erityisen ylpeitä. Vaikka virtuaalisen ajoneuvon suunnittelussa voi käyttää paljon vapauksia ja konsepteja, joiden toteuttaminen voi olla vaikeaa, emme halunneet luoda puhtaasti fiktiivistä konseptia. Tavoitteemme oli täysin toimiva auto. Audi e-tron Vision Grand Turismo osoittaa, että sähköinen liikkuminen vetoaa tunteisiin. Tässä autossa on lukuisia elementtejä uudesta muotokielestämme, jotka tulevat olemaan tyypillisiä uusille e-tron malleille”, sanoo Audin pääsuunnittelija Marc Lichte.

Audi on tietoisesti ottanut mukaan design- ja värielementtejä legendaarisesta Audi 90 quattro IMSA GTO -mallista, jolla yhtiö hurmasi moottoriurheilun fanit vuonna 1989 Pohjois-Amerikan IMSA GTO -sarjassa. Kuljettajina toimivat mm. Hans-Joachim Stuck, Walter Röhrl, Hurley Haywood ja Scott Goodyear. Kevyen rakenteen, quattro-nelivedon ja tehokkaan viisisylinterisen turbomoottorin yhdistelmänä auto oli todella aikaansa edellä.

Audi e-tron Vision Gran Turismossa on täyssähköinen, jatkuva neliveto, joka jakaa voiman pyörille tarpeen mukaan. Konseptiautoa kuljettaa kolme 200 kW:n sähkömoottoria. Kaksi sähkömoottoria vauhdittaa taka-akselia ja kolmas etuakselia hyödyntäen yksittäisiä komponentteja tulevaisuuden Audi e-tronista. Järjestelmä tuottaa tehoa yhteensä 600 kW (815 hv). Käyttöpainoltaan 1 450 kilon painoisen sähköauton teho-painosuhde on 1,78 kiloa per hevosvoima. Paino jakautuu tasaisesti etu- ja taka-akselille suhteessa 50:50. Audi e-tron Vision Gran Turismo kiihtyy nollasta sataan alle 2,5 sekunnissa.

Futuristinen ratataksi on mukana kaikissa Euroopan Formula E -kilpailuissa sekä lukuisissa muissa tapahtumissa vuonna 2018. Ohjauspyörän takana vuorottelevat entinen DTM-kuljettaja, sveitsiläinen Rahel Frey ja Le Mans -voittaja, italialainen Dindo Capello.