Audi e-tronin latausteho – tehokkuuden suunnannäyttäjä

• Maksimaalinen 150 kW:n latausteho lähes koko latauksen ajan
  • Akku latautuu noin 30 minuutissa 80 %:iin, ja täyteen noin 50 minuutissa
  • Akun lämmönhallinta varmistaa akun korkean suorituskyvyn ja pitkäikäisyyden

Audi e-tron mahdollistaa pitkien matkojen ajamisen sähköllä, koska sen latausteho on ainutlaatuinen kilpailijaryhmässään. Audi e-tron ei ole vain ensimmäinen sarjatuotantoauto, jota voidaan ladata 150 kW:n teholla pikalatausasemalla, se on paljon enemmän. Korkea latausteho latauksen aikana toimii teknologian suunnannäyttäjänä ja lyhentää latausaikaa. Akun hienostunut lämmönhallinta takaa akun korkean suorituskyvyn niin kylmissä kuin lämpimissäkin olosuhteissa.

Usein täyssähköautoa ladataan joko kotona tai työpaikalla – tällöin lataukseen tarvittava aika ei näyttele niin suurta roolia, koska auto on paikallaan pidemmän aikaa. Pidempiä matkoja ajettaessa latausaika tulee kuitenkin yhä merkittävämmäksi ja pikalataus on välttämätöntä. Pienen tauon jälkeen auton tulee olla taas valmis seuraavaan etappiin. Audin insinöörit toteuttivat suunnitelmallisesti tämän tärkeän täyssähköauton perusvaatimuksen kehittäessään Audi e-tronia.

Vakuuttava lataustehonkuvaaja

Audi e-tronin latausteho toimii kilpailijakentän suunnannäyttäjänä – ei pelkästään sen vakiovarusteisen 150 kW:n pikalatausominaisuutensa vuoksi, vaan myös akun korkean virtaustehon ansiosta, joka on vähintäänkin yhtä tärkeää kuin maksimiteho.

Audi e-tronin 150 kW:n lataukselle on tunnusomaista korkean maksimaalisen lataustehon jatkuvuus, joka käy ilmi kuvaajasta. Optimaalisissa olosuhteissa e-tron latautuu 5 %:sta 70 %:iin maksimiteholla kunnes latauksen älykäs hallintajärjestelmä alentaa virtaustehoa suojatakseen litiumioniakun pussikennoja ja varmistaakseen akun pitkäikäisyyden. Tämä erottaa Audi e-tronin muista konsepteista, jotka normaalisti saavuttavat täyden tehon lyhytaikaisesti ja laskevat tehoaan huomattavasti ennen 70 % tason saavuttamista. Audi e-tron taas jatkaa lataamista yli 100 kW:n teholla, jopa 80 %:n tasoon saakka.

Jokapäiväisessä käytössä tämä tarkoittaa perustavanlaatuista etua: ladatakseen noin 100 kilometriä, asiakas viettää latausasemalla alle 10 minuuttia. Audi e-tron saavuttaa 80 %:n rajan hieman alle 30 minuutissa. Vaikka litiumioniakun jäljellejäävän 20 %:n lataaminen kestää teknisten syiden vuoksi paljon kauemmin, Audi e-tronin akun täyteen lataaminen kestää vain noin 50 minuuttia – tämä on merkittävä etu verrattuna kilpailijoihin.

Älykäs lämmönhallinta

Audi e-tronin litiumioniakun nimellinen kapasiteetti on 95 kWh ja se on suunniteltu pitkäikäiseksi. Taidokas lämmönhallintajärjestelmä muodostaa hyvin tasapainotetun suorituskyvyn perustan. Nestejäähdytys takaa, että akun lämpötila pysyy optimaalisesti 25–35 asteen välillä, myös korkeassa rasituksessa tai matalissa lämpötiloissa. Tämä tekninen ominaisuus takaa korkean lataustehon ja suorituskyvyn, samalla suojaten pussikennoja liialliselta kuormitukselta.

Lämmönhallintajärjestelmän ydin on tehty puristetuista profiileista – visuaalisesti verrattavissa ruudukkoon – jotka on kiinnitetty akkuun alapuolelta. Uudelleen kehitetty lämpöä johtava sideaine liittää jäähdytysyksikön akun koteloon. Välin täyteaine muodostaa yhteyden kotelon ja siihen asennettujen kennomoduulien välille. Tämä täyteaine on lämpöä johtavaa geeliä, joka täyttää tilan jokaisen kennomoduulin alla. Tässä ratkaisussa on erityisen tehokasta se, että geeli siirtää tasaisesti akun kehikon kautta kennojen tuottamaa ylijäämälämpöä jäähdyttimeen. Elementtien erottaminen toisistaan ja akkukennoissa kiertävä jäähdytysneste lisäävät myös järjestelmän turvallisuutta.

Kattavat latausvaihtoehdot

Lataustehon ja akun kapasiteetin lisäksi erilaiset latausmahdollisuudet ovat avain rajattomaan ja huolettomaan sähköiseen liikkumiseen. Audi ei ole jättänyt infrastruktuurinkaan puolesta mitään pelkän mahdollisuuden varaan. Audi e-tron -latauspalvelu tuo saataville lähes 100 000 latauspistettä 17 Euroopan maassa. Standardoitu latausinfra takaa, että ajaessaan ulkomailla Audi-asiakkaat voivat ladata sähköautoansa paikallisten ostoehtojen puitteissa ilman lisämaksuja. Pidemmillä matkoilla Audi e-tronin voi ladata IONITY:n huippunopeilla suurteholatausasemilla. Verkosto kasvaa jatkuvasti ja vuoteen 2020 mennessä on jopa 400 latausasemaa käytössä. Myös muiden toimijoiden nopeat HPC-suurteholatausasemat ovat käytössä pidemmillä matkoilla, niiden kuuluessa Audi e-tron latauspalvelun piiriin.

Suomessa julkisten latausasemien verkosto on jo nyt kohtuullisen kattava ja latausasemien määrä kasvaa jatkuvasti. Julkiseen lataamiseen on olemassa monenlaisia vaihtoehtoja, esimerkiksi K-Latauksen 50 kW:n pikalatauspisteessä voi kauppareissun yhteydessä ladata 100–200 km lisää toimintamatkaa tai vaihtoehtoisesti matkan päällä ollessa käytössä on useita pikalatausasemia, joita voi hyödyntää. Pikalatauslaitteesta ladattaessa on latauskaapeli kiinni latauslaitteessa ja näin ollen tätä tarkoitusta varten ei tarvita erillistä kaapelia.

Puhuttaessa AC-latauksesta on Audi e-tronissa vakiovarusteena 11 kW:n sisäinen latauslaite eli niin sanottu OBC (On Board Charger). Tämän ansiosta esimerkiksi kotona tai työpaikalla ladattaessa Audi e-tronin voi ladata tehokkaasti tyhjästä täyteen 11 kW:n (AC) latausteholla noin 8,5 tunnissa. Ladattaessa 22 kW:n (AC) latausteholla, pienenee latausaika lisävarusteisen toisen OBC:n ansiosta noin 4,5 tuntiin. Audi e-tronin vakiovarustukseen kuuluu Mode 3 -latauskaapeli edellä mainittuja latauksia varten.

Mikäli saatavilla ei ole varsinaista sähköauton latauspistettä, vaan esimerkiksi mökillä oleva voimavirta tai Schuko-pistorasia (perinteinen kodin pistorasia), on Audi e-tron valmis myös tällaisiin lataustilanteisiin. Audi e-tronin vakiovarustukseen kuuluu 11 kW:n auton ulkopuolinen latauslaite, jonka syöttökaapelin voi helposti vaihtaa voimavirta tai Schuko-kaapelin välillä, jotka kuuluvat myös vakiovarustukseen. Audi e-tronin latausaika vaihtelee kodin pistorasiasta ja sulakkeista riippuen. Audi e-tron mahdollistaa mahdollisimman tehokkaan lataamisen lähes tilanteessa kuin tilanteessa ja lataaminen on helppoa ja monipuolista.