Audi e-tronin tekninen päivitys: parempi taloudellisuus ja pidempi toimintamatka

• Taloudellisuuden parantaminen vähentää kulutusta
  • Asiakkaat nauttivat 25 lisäkilometristä (WLTP)
  • S line -ulkonäköpaketilla entistä dynaamisempi ulkonäkö

Heti Audi e-tron Sportbackin maailmanensi-illan jälkeen Audi esittelee teknisen päivityksen ensimmäiseen täyssähköiseen malliinsa. Taloudellisuuden parantuminen saadaan aikaan yhdistämällä optimoitu ohjainlaite ja ohjelmiston muutos. Tämän johdosta kaikki e-tronin malliversiot saavat noin 25 lisäkilometriä. Uuden teknisen päivityksen saanut Audi e-tron 55 quattro tilattavissa myös Suomessa.

Jokainen yksityiskohta on tärkeä – tätä pääperiaatetta Audin insinöörit noudattivat onnistuessaan edelleen pidentämään toimintamatkaa. Audi e-tron 55 quattro -mallin uusilla versioilla on nyt toimintamatkaa jopa 436 kilometriä yhdellä latauksella (WLTP), mikä on 25 kilometriä enemmän kuin aikaisemmin. Uuden tyyppisellä pyöräjarrulla kehittäjät pystyivät saavuttamaan lisävähennyksiä ns. residuaaliseen jarrun vääntömomenttiin. Tämä viittaa häviöihin, joita ilmenee jarrusatuloiden ollessa jarrulevyjen lähellä. Myös auton ohjainlaite on entistä tehokkaampi. Normaalissa ajossa taka-akseleiden moottori tuottaa vakiotyöntövoimaa. Nyt useiden optimointitoimenpiteiden jälkeen, edessä oleva sähkömoottori kytketään lähes kokonaan irti voimansiirrosta ja poistetaan sähkösyötöstä. Molemmat moottorit otetaan käyttöön vain jos kuljettaja haluaa lisää tehoa. Asykronisen moottorikonseptin etuna on pääasiallisesti suurempi taloudellisuus, koska sillä voidaan ajaa ilman teho- tai voimansiirron häviöitä. Tämän lisäksi käytettävissä olevaa akkukapasiteettia on lisätty. Audi e-tron 55 quattron akun kokonaiskapasiteetti on 95 kWh ja nyt nettokapasiteetti on 86,5 kWh. Kaikki uudet tehdastilattavat e-tronit saavat teknisen päivityksen. Päivitystä ei ole saatavilla jo olemassa oleviin autoihin. Teknisellä päivityksellä ei ole vaikutusta Audi e-tron 55 quattron hintaan, jonka alkaen hinta on 88 207,18 euroa.

Erittäin tehokas lämmönhallinta

Insinöörit ovat parantaneet myös ilmastointia. Erittäin mukautuva lämmönhallintajärjestelmä, joka muodostuu neljästä erillisestä piiristä, on myös uudistettu ja nyt se sääntelee korkeajännitekomponenttien lämpötilaa entistä taloudellisemmin. Jäähdytyskierron nesteen virtausmäärää on vähennetty, mikä merkitsee, että pumppu käyttää vähemmän energiaa. Hienostunut lämmönhallintajärjestelmä takaa nopean tasavirtalatauksen (DC), akun pitkän käyttöiän ja toistettavan suorituskyvyn myös painavan kuorman kanssa. Vakiona oleva lämpöpumppu käyttää korkeajänniteakun tuottaman hukkalämmön ja pitää sisätilat lämpiminä. Ulkolämpötilasta riippuen se voi lisätä Audi e-tronin toimintamatkaa jopa 10 %.

Edelleen kehitetty jarrutusenergian talteenotto

Innovatiivinen jarrutusenergian talteenottojärjestelmä vaikuttaa kokonaistoimintamatkaan jopa 30 %. Audi e-tron voi ottaa talteen energiaa kahdella tavalla: talteenotto rullattaessa, silloin kun kuljettaja nostaa jalan jarrupolkimelta tai talteenotto jarrutettaessa, silloin kun jarrupoljinta painetaan. Molemmissa tapauksissa sähkömoottorit toimivat kuin generaattorit ja muuntavat kineettisen energian sähköenergiaksi. Aina 0,3 g:n hidastuvuuteen saakka, joka kattaa keskimäärin yli 90 % jokapäiväisen ajon jarrutuksista – sähkömoottorit lataavat korkeajänniteakkua ja toimivat kuin generaattori. Jarrutusenergian talteenottojärjestelmä säätää molempien sähkömoottorien välillä muuttuvaa energian talteenottoa, sekä rullauksen että jarrutuksen aikana. Jarrutusenergian talteenoton kolmea eri tasoa voidaan säätää ohjauspyörän valitsimista ja nyt eri tasojen välillä on entistä suurempi ero, joka mahdollistaa kuljettajalle voimakkaamman ”yhden polkimen” tuntuman. Kun Audi e-tronia jarrutetaan 100 km/h vauhdissa, se voi rekuperoida jopa 300 Nm ja 220 kW. Tämä vastaa yli 70 % sen operatiivisesta energiasyötteestä.

Urheilullinen S line

S line -ulkonäköpaketti korostaa Audi e-tronin urheilullista DNA:ta. Uudessa varustelupaketissa on mm. 20” vanteet ja Sport-ilmajousitus. Entistä erottuvammin muotoillun puskurin sivuissa on isommat ja entistä ilmeikkäämmät ilmanottoverkot, jotka parantavat ilmanvirtausta. Ne ulottuvat ajovalojen alapuolelle luoden entistä dynaamisemman ilmeen, jopa kauempaa katsottuna. S line -tunniste koristaa jäähdytinsäleikköä, kun taas alumiinisissa ovien kynnyssomisteissa on S-logo. Vakiona tulevat myös takaosan ilmanohjain ja huomiota herättävä diffuusori, joilla molemmilla on oma osa Audi e-tron Sportbackin erinomaisessa aerodynamiikassa. Perusmalliin verrattuna S line -ulkonäköpaketin lisäosat on maalattu korin väriseksi, kuten pyöränkotelot, ovikynnykset, puskurit ja ulkopeilien kotelot. Toinen lisävarustepaketti: musta ulkonäköpaketti korostaa myös jäähdytinsäleikköä, ikkunalistoja ja puskureita. Ulkopeilien kotelot on saatavilla myös mustana.

Audi e-tron 50 quattro

Audi e-tron Sportbackin lanseerauksen yhteydessä, Audi tarjoaa myös toisen moottorivaihtoehdon. Uusi e-tron 50 quattro, joka tulee saataville sekä SUV- että Sportback-malliin, tarjoaa 230 kW tehoa ja 540 Nm vääntöä. Audi e-tron 50 quattro kiihtyy 0–100 km/h 6,8 sekunnissa ja voi saavuttaa 190 km/h maksiminopeuden. Akku muodostuu 27 moduulista, joissa jokaisessa on 12 pussikennoa. Akusto on noin 120 kg kevyempi kuin sisarmallissa ja sen kokonaiskapasiteetti on 71 kWh (nettokapasiteetti 64,7 kWh). Audi e-tron 50 quattron toimintamatka on jopa 347 kilometriä.

Audi e-tron 50 quattron hintoja ei ole vielä vahvistettu Suomessa.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924