Audi esittelee Genevessä uuden Audi R8:n

Audi esittelee Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä toisen sukupolven Audi R8:n. Keskimoottorinen urheiluauto saa uuden V10 Plus -moottorin sekä uusitun quattro-nelivedon, jotka takaavat huikean suorituskyvyn: 449-kilowattiselta (610 hv) huippuversiolta kiihdytys 0-100 km/h taittuu vain 3,2 sekunnissa ja 0-200 km/h:kin sujuu 9,9 sekunnissa. Mallin huippunopeus on 330 km/h. Uusi R8 V10 Plus on Audin kaikkien aikojen tehokkain ja nopein sarjatuotantomalli.

Lehdistötiedote 26.2.2015

Audi R8:n 5,2 FSI -moottori on tarjolla kahdessa teholuokassa: 397 kW (540 hv) ja 449 kW (610 hv). Vapaasti hengittävän V10-moottorin äänet ovat aiempaakin täydellisemmät ja terävämmät. Moottorin suurin vääntömomentti on käytettävissä kierrosalueella 6500 r/min. R8 on varustettu uusitulla quattro-nelivedolla sekä 7-vaihteisella S tronic -automaattivaihteistolla. Ääritilanteissa jopa 100 % vääntömomentista voi jakautua kokonaan etu- tai taka-akselille. Audi drive select -järjestelmä tarjoaa uuden, suorituskykyä vaativimpiin ajotilanteisiin optimoivan, Performance mode -tilan, joka mukauttaa ajodynamiikkaa säätelevät parametrit tien pidon mukaisesti.

Uusi Audi R8 painaa 1 454 kg. Huolimatta lukuisista uusista lisävarusteista ja vääntöjäykemmästä rungosta, uutuus painaa jopa 50 kg edeltäjäänsä vähemmän. Audin kehittämä erittäin kevyt alumiinia ja CFRP-hiilikuitumuovia yhdistävä Audi Space Frame (ASF) -runko mahdollistaa akselikuorman optimaalisen jakautumisen. Auton aerodynaaminen pohjalevy auttaa siirtämään kaiken voiman tien pintaan myös kovissa nopeuksissa.

Ilmeeltään uusi Audi R8 on matala, leveä ja maskuliininen. Led-ajovalot mallissa ovat vakiona, lisävarusteena voi valita uudet laser-kaukovalot ja dynaamiset etuvilkut. Auton takana dynaamiset vilkut ovat vakiovarusteena. MMI Navigation Plus ja virtuaalinen mittaristo Audi Virtual Cockpit ovat uudessa R8:ssa vakiovarusteena.

Uusi Audi R8 valmistetaan käsityönä Neckarsulmin lähellä quattro GmbH:n uudella urheiluautoihin erikoistuneella tehtaalla Böllinger Höfessa Heilbronnin kaupungissa Saksassa.

Toisen sukupolven Audi R8:sta tulee myöhemmin tarjolle myös sähköautoversio R8 e-tron. Teholtaan se on 340 kW ja vääntömomenttia on kiitettävät 920 Nm. 0-100 km/h R8 e-tron kiihtyy 3,9 sekunnissa. Toimintamatka on yli 450 km.

Uusi Audi R8 saapuu Suomeen syksyllä 2015. Hintoja ei ole vahvistettu.

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2018 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,812 miljoonaa Audia, 5 750 Lamboghini-urheiluautoa ja 53 004 Ducati-moottoripyörää. Vuoden 2017 Audi AG:n liikevaihto oli 60,1 miljardia euroa ja liikevoitto 5,1 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.