Audi h-tron quattro -konseptiauto

Uusi Audi h-tron quattro -konseptiauto esitellään Detroitissa NAIAS 2016 -autonäyttelyssä. Urheilullisen SUV-mallin energian lähteenä on vety.

Lehdistötiedote 11.1.2016

Konseptiauto h-tron quattro on toteutettu toisen sukupolven pitkittäismoottoriselle modulaariselle pohjarakenteelle (MLB evo). Tämä ratkaisu sallii monipuolisen muunneltavuuden – sille on rakennettu myös Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2015 esitelty Audi e-tron quattro -konseptiauto sekä uusi Audi A4. Audi h-tron quattron pituus on 4,88 m, leveys 1,93 m, korkeus vain 1,54 m ja akseliväli 2,91 m. Matkustamo on matala ja kattolinja viettää voimakkaasti alaspäin. D-pilarit ovat coupé-tyylisesti matalat.

Audi h-tron quattro -konseptiauto yhdistää erittäin tehokkaan 110 kW tehoa tarjoavan viidennen sukupolven polttokennon ja kaksi suorituskykyistä sähkömoottoria, joista etummaisessa tehoa on 90 kW ja taaemmassa 140 kW. Konseptiauton vääntömomentti on 550 Nm. Polttokenno toimii 220–280 voltin jännitealueella. Alle 60 kg painava, kapasiteetiltaan 1,8 kWh:n litium-ioniakku on sijoitettu auton lattian alle matkustamon keskivaiheille. Se tarjoaa väliaikaista tehoa jopa 100 kW lisää.

Ensimmäinen kolmesta erikokoisesta vetysäiliöstä sijaitsee pitkittäin auton keskikonsolin alla, kaksi taaempaa on sijoitettu takaistuimien ja tavaratilan alle. Säiliöissä on kerrosrakenne, jossa sisin kerros on kaasua läpäisemätöntä polyamidia, seuraavaksi hiilikuituvahvistettua polymeeriä (CFRP) ja uloimpana kerroksena lasikuituvahvistettua polymeeriä (GFRP). Samaa kevyttä rakennetta käytetään jo Audi A3 g-tron -mallissa. Säiliöihin mahtuu noin 6 kg 700 bar:iin paineistettua vetyä.

Audi h-tron quattro -konseptiautossa on katolla 1,98 m pitkä aurinkopaneeli, joka on kokonsa puolesta toistaiseksi maailman suurin ja suorituskykyisin autoon asennettu aurinkopaneeli. Aurinkopaneeli syöttää akulle jopa 320 wattia virtaa, jos auto on pysäköity aurinkoiseen paikkaan tai sillä ajetaan auringonpaisteessa. Esimerkiksi Keski-Euroopan sääolosuhteissa tämä tarkoittaa, että auton toimintamatkaa voidaan kasvattaa aurinkoenergialla vuositasolla jopa 1 000 km.

Audi h-tron quattro on toteutettu täysin sähköisellä voimansiirrolla, eikä etu- ja taka-akseleiden välillä ole mekaanista yhteyttä. Konseptiautossa on quattro-neliveto ja vaihteistona on planeettavaihteisto.

Konseptiauto kiihtyy 0-100 km alle 7 sekunnissa, ja sen huippunopeus on rajoitettu 200 km/h. Audi h-tron quattro kuluttaa vain noin 1 kg vetyä 100 km matkalla. Energiasisällöltään kilo vetyä vastaa noin neljää litraa bensiiniä. Auton tankkaus vie vain noin neljä minuuttia ja toimintamatka on noin 600 km. Konseptiauton erinomaisesta taloudellisuudesta kertoo designin lisäksi alhainen ilmanvastuskerroin, joka on vain 0,27.

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2018 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,812 miljoonaa Audia, 5 750 Lamboghini-urheiluautoa ja 53 004 Ducati-moottoripyörää. Vuoden 2017 Audi AG:n liikevaihto oli 60,1 miljardia euroa ja liikevoitto 5,1 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.