Audi laajentaa e-gas-polttoaineen tuotantoa ja tuo markkinoille uuden maakaasuauton Audi A4 Avant g-tronin

• Uutena teknologiaprosessina biologinen metanointi
  • Audi e-gas-polttoaineen tuotanto Viessmann Groupille
  • Vuoden 2016 lopussa markkinoille Audi A4 Avant g-tron

Audi laajentaa synteettisesti valmistetun Audi e-gas-polttoaineen valmistusta. Ensimmäisenä ulkopuolisena kumppanina e-gas-metaanin valmistuksen aloittaa Viessmann Group hyödyntäen uudenlaista biologista prosessia. Maanantaina 29.2.2016 Saksassa Hessenissä avattiin Allendorfin uusi testilaitos, tuotantolaitos puolestaan sijaitsee Werltessä Alasaksin osavaltiossa.

Audi e-gas-polttoaineen tuotannon kaksi keskeistä vaihetta ovat elektrolyysi ja metanointi. Ensimmäisessä vaiheessa uusiutuvasti tuotettu sähkö käytetään jakamaan vesi hapeksi ja vedyksi. Toisessa vaiheessa vedyn ja veden reaktion lopputuotteena syntyy synteettistä metaania.

Uuden yhteistyökumppanin ansiosta Audi pystyy tulevaisuudessa kasvattamaan e-gas-polttoaineen valmistusta. Samanaikaisesti Audi aikoo laajentaa myös bio-/maakaasukäyttöisten autojen tarjontaansa tuomalla vuoden 2016 lopussa Euroopan markkinoille uuden Audi A4 Avant g-tronin. Audin ensimmäinen bio-/maakaasukäyttöinen malli A3 Sportback g-tron lanseerattiin vuonna 2014. Molemmissa malleissa kuljettaja voi käyttää polttoaineena bensiinin lisäksi maakaasua, biometaania tai kestävästi tuotettua Audi e-gas-polttoainetta - joista viimeinen on tarjolla vain Saksassa.

Suomessa maakaasun tankkausasemia on tällä hetkellä 24, joista pohjoisin on Jyväskylässä.

Tekstissä mainittujen mallien polttoaineenkulutustiedot:

Audi A4 g-tron:

Auto ei ole vielä myynnissä. Sillä ei ole vielä tyyppihyväksyntää, eikä se siis kuulu direktiivin 1999/94/EC piiriin.

Audi A3 Sportback g-tron:

Bio-/maakaasun kulutus: 3,3 – 3,6 g/km

Yhdistetty polttoaineenkulutus 5.5 – 5.1 l/100 km

Yhdistetyt CO2-päästöt: (CNG): 89 – 98 g/km

Yhdistetyt CO2-päästöt: (bensiini): 117 – 128 g/km

Polttoaineenkulutus ja CO2-päästöt ovat riippuvaisia myös käytetyistä renkaista.

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2018 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,812 miljoonaa Audia, 5 750 Lamboghini-urheiluautoa ja 53 004 Ducati-moottoripyörää. Vuoden 2017 Audi AG:n liikevaihto oli 60,1 miljardia euroa ja liikevoitto 5,1 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.