Audi uudistaa moottoreiden tehomerkinnät – tulevaisuudessa tehosta kertoo kaksi numeroa

• Merkinnät otetaan käyttöön maailmanlaajuisesti kaikissa moottorityypeissä
• Uusi merkintä kertoo moottorin tehosta eikä iskutilavuudesta
• Audi A8 on ensimmäinen malli, joka saa uuden tyyppimerkinnän

Audi ottaa käyttöön maailmanlaajuisesti uuden tavan merkitä autojen moottoritehot. Mallisarjojen nimet A1–Q7 pysyvät ennallaan, mutta mallisarjojen sisällä aiemmin käytetyt moottorimerkinnät korvataan kahden numeron yhdistelmillä. Uudet merkinnät ilmaisevat tehoa eivätkä iskutilavuutta ja ne koskevat sekä polttomoottorimalleja että hybridi- ja sähkökäyttöisiä e-tron-malleja.

Uudet mallimerkinnät viittaavat kunkin mallin moottorin tehoon kilowatteina (kW). Audi luokittelee mallisarjansa alaluokkiin suorituskyvyn mukaisesti ja jokainen näistä on tunnistettavissa kahden numeron yhdistelmästä.  Esimerkiksi numeroyhdistelmä 30 löytyy kaikista malleista, joiden moottoriteho on 81–96 kW ja 45 puolestaan merkitsee 169–185 kW:n moottoritehoa. Audin tehokkaimman mallisarjan suorituskyky on yli 400 kW, jolloin numeromerkintä on 70. Numeromerkintä ilmoitetaan aina moottoriteknologiatunnisteen kanssa – TFSI, TDI, g-tron, e-tron. Vaihtoehtoiset moottoriteknologiat ovat entistä tärkeämpiä. Myös moottorin iskutilavuuden merkitys suorituskyvyn merkkinä on vähentynyt. Eri suorituskykytasot voidaan tulevaisuudessa erottaa selkeiden ja loogisten moottoritehon mukaisten mallimerkintöjen ansiosta.

Tehosta kertova numeroyhdistelmä kasvaa aina viiden numeron välein ja kertoo tehohierarkian sekä kyseisen mallisarjan sisällä että verrattuna muuhun Audin mallistoon.  Tulevaisuuden mallivalikoima ulottuu uuden nimikkeistön mukaan ilmaistuna 85-kilowattisesta Audi Q2 30 TFSI:stä (yhdistetty polttoaineenkulutus 5,1–5,4 l/100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 123–117 g/km*) aina 200 kW:n tehoiseen Audi Q7 50 TDI:hin (yhdistetty polttoaineenkulutus 6,4–5,9 l/100 km*, yhdistetyt CO2-päästöt 168–154 g/km*).

Erikoisasemassa Audin mallistossa ovat huippuluokan suorituskykyiset S- ja RS-mallit sekä Audi R8 (yhdistetty polttoaineenkulutus 12,5–11,4 l/100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 292–272 g/km). Nämä mallit säilyttävät klassikkonimensä ilman tehomerkintää merkkinä asemastaan malliston huipulla.

Muutos otetaan käyttöön uudesta Audi A8 -mallista alkaen syksyllä 2017. Ensimmäisenä uuden mallimerkinnän saavat kuusisylinteriset 210 kW:n 3,0 TDI -moottorit kuten Audi A8 50 TDI (yhdistetty polttoaineenkulutus 5,8–5,6 l/100 km*, yhdistetyt CO2-päästöt 152–145 g/km) sekä 250 kW:n 3,0 TFSI moottorit kuten Audi A8 55 TFSI (yhdistetty polttoaineenkulutus 7,8–7,5 l/100 km*; yhdistetyt CO2-päästöt 178–171 g/km*).

Kaikissa uusissa tulevaisuudessa lanseerattavissa Audi-malleissa on uusi suorituskykymerkintä. Audi muuttaa nykyisten tuotannossa olevien mallisarjojen suorituskykymerkinnät uusiin mallivuoden vaihtuessa kesällä 2018.

Mallimerkinnät teholuokittain:
30 (81–96 kW)
35 (110–120 kW)
40 (125–150 kW)
45 (169–190 kW)
50 (210–230 kW)
55 (245–275 kW)
60 (320–340 kW)
70 (yli 400 kW)

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2018 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,812 miljoonaa Audia, 5 750 Lamboghini-urheiluautoa ja 53 004 Ducati-moottoripyörää. Vuoden 2017 Audi AG:n liikevaihto oli 60,1 miljardia euroa ja liikevoitto 5,1 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.