Audi vahvisti liittymisen F1-sarjaan

Report this content
  • Audi kehittää voimalinjan moottoriurheilun premium-luokkaan ja liittyy F1-sarjaan vuonna 2026
  • Hybridivoimalinja kehitetään Audi Sportin toimitiloissa Neuburgissa, Adam Baker johtaa projektia
  • Uudet säännöt, jotka keskittyvät kestävään kehitykseen ja kustannustehokkuuteen, ovat tärkeitä tekijöitä mukana olemiselle
  • Audi Sportin organisaatiossa uudelleenjärjestelyjä, Julius Seebach siirtää johdon Rolf Michlille

Audi liittyy moottoriurheilun premium-luokkaan. Audi Sport kehittää voimalinjan ja vuodesta 2026 alkaen premium-brändi kilpailee FIA Formula 1 World Championship -sarjassa. Projektin pääpaikkana tulee toimimaan Audi Sportin toimitilat Neuburgissa, lähellä Ingolstadtia. Tämä on ensimmäinen kerta yli vuosikymmeneen kun F1-voimalinja kehitetään ja rakennetaan Saksassa. Audi vahvisti F1-sarjaan liittymisen lehdistötilaisuudessa Belgian Grand Prix -kilpailun yhteydessä.

“Moottoriurheilu on olennainen osa Audin DNA:ta. F1-sarja on sekä maailmanlaajuinen näyttämö brändillemme mutta myös erittäin haastava kehityslaboratorio. Korkean suorituskyvyn ja kilpailemisen yhdistelmä on aina innovaatioiden ja autoteollisuuden teknologiamuutoksen ajuri. Uusien sääntöjen myötä, nyt on oikea aika meidänkin liittyä sarjaan mukaan. Loppujen lopuksi, molempien F1-sarjan sekä Audin tavoitteena on selkeä kestävä kehitys”, sanoo Audin toimitusjohtaja Markus Duesmann.

Avainasemassa Audin F1-sarjaan, maailman suosituimpaan kilpasarjaan, liittymiselle on sarjan selkeä suunnitelma tulla kustannustehokkaammaksi ja kestävän kehityksen teemojen mukanaolo. Uudet tekniset säännöt, jotka tulevat voimaan vuodesta 2026 alkaen, keskittyvät sähköistymisen lisääntymiseen ja kehittyneisiin uusiutuviin polttoaineisiin. Tämän lisäksi vuonna 2023 esitellään voimalinjojen kehittämiselle kustannuskatto, olemassa olevan tiimien kustannuskaton lisäksi. Edelleen F1-sarja itsessään on määritellyt kunnianhimoisen tavoitteen: F1-sarja on hiilineutraali kilpasarja vuodesta 2030 alkaen.

Vuodesta 2026 alkaen voimalinjan sähköteho; sisältäen sähkömoottorin, akun, ohjainelektroniikan ja polttomoottorin, nousee huomattavasti verrattuna tämän päivän Formula 1 -voimalinjaan. Sähköinen moottori on silloin melkein yhtä suorituskykyinen kuin polttomoottori, tehoa 400 kW (544 hv). Erittäin taloudellinen 1,6-litrainen turbomoottori puolestaan käyttää kehittynyttä uusiutuvaa polttoainetta – myös yksi edellytys Audin osallistumiselle F1-sarjaan.

Voimalinja tullaan kehittämään ja rakentamaan Audi Sportin toimitiloissa Neuburgissa, lähellä AUDI AG:n Ingolstadtissa sijaitsevaa pääkonttoria. Neuburgissa on jo valmiina testivälineistö F1-moottoria varten kuten myös sähkömoottoria ja akun testausta varten. Muita tarpeellisia valmisteluita, kuten henkilöstön palkkaamista ja teknisen infrastruktuurin rakentamista, tehdään jo ja valmista tulee olemaan jo tämä vuoden lopulla.

Voimalinjaprojektia varten on perustettu erillinen yhtiö Audi Sportin alle. Yrityksen ja F1-projektin johtoon on nimitetty Adam Baker. Audi ilmoittaa myöhemmin tänä vuonna minkä tallin kanssa projekti toteutuu vuonna 2026.

Samassa yhteydessä Audi Sportin organisaatiossa tehdään uudelleenjärjestelyjä ja nykyinen toimitusjohtaja Julius Seebach siirtyy Audi AG:n teknisen kehitysosaston tehtäviin ja hänen seuraajaksi on nimitetty 1.9.2022 alkaen Rolf Michl.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924.