Audi verkottuu Euroopassa liikennevalojen kanssa

• Audin liikennevaloavustin otetaan käyttöön tänä vuonna Ingolstadtissa Saksassa
  • ”Ajaminen on rennompaa, kun liikenne sujuu paremmin”, sanoo Smart City -kehitysprojektin johtaja Andre Hainzlmaier
  • GLOSA-nopeussuositus (Green Light Optimized Speed Advisory, vihreille valoille optimoitu nopeussuositus) lisää todennäköisyyttä pysyä liikennevalojen vihreässä aallossa

Audi ottaa Euroopassa käyttöön V2I-liikennevaloavustimen, jonka myötä uudet Audin mallit verkottuvat liikennevalojen kanssa tämän vuoden heinäkuusta alkaen. Palvelu aloitetaan Saksan Ingolstadtissa ja lisää Euroopan kaupunkeja tulee mukaan vuodesta 2020 alkaen.

Liikennevaloavustin lisää ajoneuvon todennäköisyyttä päästä kaupunkiajossa liikennevalojen vihreään aaltoon: Audin mittaristossa näkyy nopeus, jolla seuraaviin liikennevaloihin saavutaan vihreän valon palaessa. Mikäli tarvittava nopeus olisi suurempi kuin voimassa oleva nopeusrajoitus, auto opastaa kuljettajaa ajamaan hitaammin ja laskee etenemisnopeuden seuraavaan vihreään aaltoon.

Liikennevaloavustimen ansiosta ajaminen kaupungeissa on jatkossa sekä rennompaa että taloudellisempaa. Yhdysvalloissa Audi-asiakkaat ovat käyttäneet palvelua jo vuoden 2016 lopulta alkaen. Audi on ensimmäinen valmistaja, joka on verkottanut sarjatuotantoautonsa liikennevalojen kanssa maailmanlaajuisesti.

”Jatkuva pysähtely liikennevaloihin on ärsyttävää. Vihreän aallon mukana ajaminen on miellyttävää, mutta valitettavasti harvinaista. Liikennevaloavustimen avulla kuljettaja hallitsee tilanteen paremmin ja ajaminen on sekä taloudellisempaa että rennompaa, kun kuljettaja tietää jo 250 metriä ennen liikennevaloja, ehtiikö hän valoihin vihreän valon aikana. Tulevaisuudessa myös autoista anonyymisti saatava tieto auttaa liikennevalojen ja liikennevirtojen optimoimisessa”, sanoo Audin sovellusten, liitettävyyspalveluiden ja Smart City -hankkeiden tuotekehitysjohtaja Andre Hainzlmaier.

Yhdysvalloissa Audi-asiakkaat ovat käyttäneet ”Time-to-Green” -toimintoa jo kahden vuoden ajan: jos kuljettaja on saapumassa liikennevaloihin punaisen valon palaessa, Audin virtuaalinen mittaristo tai Head-up Display -tuulilasinäyttö laskevat sekunteja seuraavan vihreän vaihtumiseen. Palvelu on nyt käytössä Yhdysvalloissa yli 5 000 risteyksessä esimerkiksi Denverissä, Houstonissa, Las Vegasissa, Los Angelesissa, Portlandissa ja Washington DC:ssä. Pelkästään Yhdysvaltojen pääkaupungissa mukana on noin tuhat risteystä.

Helmikuusta alkaen Audi on tarjonnut Pohjois-Amerikassa lisätoiminnon, jonka tarkoituksena on mahdollistaa vihreässä aallossa ajaminen. GLOSA (Green Light Optimized Speed Advisory, vihreille valoille optimoitu nopeussuositus) näyttää kuljettajalle ihanteellisen nopeuden, jolla seuraavat liikennevalot saavutetaan vihreän valon aikana.

Ingolstadtissa otetaan käyttöön sekä Time-to-Green että GLOSA-toiminnot tietyissä Audi-malleissa. Näitä ovat heinäkuun puolivälin jälkeen valmistetut 2020-mallivuoden Audi A4, A6, A7, A8, Q3, Q7, Q8 sekä kaikki e-tron-mallit. Toiminto edellyttää, että autossa on Audi Connect navigointi- ja infotainment-paketti sekä kamerapohjainen liikennemerkkien tunnistus (lisävarusteita).

Miksi tämä toiminto on sitten saatavilla Euroopassa kaksi vuotta myöhemmin kuin Yhdysvalloissa?

”Palvelun laajamuotoisen käyttöönoton haasteet ovat paljon suuremmat Euroopassa kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa, jossa yhtenäisiä liikennevalojärjestelmiä on käytössä laajoilla alueilla. Euroopassa liikenneinfrastruktuuri on kehittynyt paikallisesti ja hajautetusti ja käytössä on monenlaisia liikenneteknologioita. Palvelun laajenemisnopeus riippuu siitä, kuinka nopeasti kaupungit digitalisoivat liikennevalojaan ja ottavat käyttöön tarvittavat tietoliikennestandardit ja rajapinnat”, Hainzlmaier sanoo.

Tässä projektissa Audi tekee yhteistyötä Traffic Technology Services (TTS) -yrityksen kanssa. TTS käsittelee kaupunkiliikenteen hallintakeskuksista kerättävää raakadataa ja välittää tietoa Audin palvelimille. Autoihin tiedot siirretään nopealla internet-yhteydellä.

Audin tavoitteena on laajentaa liikennevalotoimintoa uusiin kaupunkeihin sekä Euroopassa, Kanadassa että Yhdysvalloissa. Itä-Kiinassa sijaitsevassa Wuxin kaupungissa Audi testaa kumppaneidensa kanssa autojen ja liikennevalojen liitettävyyttä kehitysprojektin yhteydessä.

Tulevaisuudessa Audin asiakkaat voivat saada käyttöön uusia hyödyllisiä toimintoja, kun tietoa vihreästä aallosta käytetään esimerkiksi ihanteellisen ajoreitin suunnittelussa. Audi e-tron mallit taas voisivat punaisia valoja lähestyessään tehostaa jarrutusenergian talteenottoa akkujen lataamiseksi. Yhdessä ennakoivan adaptiivisen vakionopeudensäätimen (pACC) kanssa auto voisi jopa jarruttaa automaattisesti punaisiin valoihin.

Jatkossa uusista toiminnoista voi olla laajempaakin hyötyä kaupunkiliikenteelle. Esimerkiksi liikennevalot voivat toimia joustavammin, kun ne saavat anonyymiä tietoa liikkuvista autoista. Nyt tuttu tilanne on punaisissa valoissa odottaminen, vaikka näkyvillä ei olisi muita autoja; verkottuneet liikennevalot voisivat toimia tilanteen vaatimalla tavalla.

Myös muiden autojen kuljettajat hyötyvät Audin tekemästä kehitystyöstä, sillä suuresta liikennemäärästä saatua anonyymiä tietoa voidaan hyödyntää myös kaupunkien liikennesuunnittelussa. Tulevaisuudessa liikennevaloavustimien kaltaiset V2I-teknologiat helpottavat myös automatisoitua ajamista.

”Kaupunki on autonomisen auton näkökulmasta yksi monimutkaisimmista ympäristöistä. Ajoneuvon on kuitenkin pystyttävä käsittelemään joka ikinen liikennetilanne, myös vesi- ja lumisateessa. Tietojen vaihto liikenneinfrastruktuurin eri toimijoiden välillä voi olla tässä yhteydessä erittäin merkityksellistä”, Hainzlmaier sanoo.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2019 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,846 miljoonaa Audia. Vuoden 2018 Audi AG:n liikevaihto oli 59,2 miljardia euroa ja liikevoitto 4,7 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.