Audin businessluokan sedan sähköistyy – Audi A6 50 ja 55 TFSI e quattro

• Audi A6 Sedan -malliston ladattavat hybridit saivat hinnat
  • 2,0 TFSI -bensiinimoottori yhdistettynä tehokkaaseen 105 kW:n sähkömoottoriin ja quattro-nelivetoon
  • Toimintamatka sähköllä jopa 58 kilometriä, tehoa 220 kW (299 hv) tai 270 kW (367 hv)
  • Bensiini- ja sähkömoottorin ansiosta erinomainen taloudellisuus ja maksimaalinen hyötysuhde

Audi laajentaa sähköautomallistoaan johdonmukaisesti: vuoden 2019 toisella puoliskolla on esitelty jo viisi uutta taloudellista ladattavaa hybridiä. Nyt Suomessa tulee ennakkomyyntiin luotettavaa suorituskykyä 220 kW:n (299 hv) tai 270 kW:n (367 hv:n) teholla tarjoavat A6 50 ja 55 TFSI e quattro S tronic Business Sport -varustelutasolla (yhdistetyt CO2-päästöt 32–36 g/km, Suomi-varustelu). Hinnat alkaen 64 899,27 (Audi A6 50 TFSI e quattro S tronic Business Sport).

Uuden ladattavan hybridin vakiovarustelu on todella kattava. Vakiovarusteita ovat mm. seuraavat varusteet: MMI Navigointi Plus -järjestelmä 10,1” kosketusnäytöllä, Audi virtuaalimittaristo, Audi Smartphone Interface -älypuhelinliitäntä, progressiivinen ohjaus, Matrix led -ajovalot dynaamisilla takavilkuilla, vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella, Audi Sound System, akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana, peruutuskamera ja urheiluistuimet sis. sähkösäätöiset ristiseläntuet. Lisäksi vakiovarusteina on kattava valikoima kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuten Audi pre sense basic ja pre sense eteen sekä Audi active lane assist -aktiivinen kaistaltapoistumisvaroitin.

Audi A6 55 TFSI e quattrolla on selkeästi urheilullinen luonne. Sen vakiovarusteinen S line -ulkonäköpaketti, Musta Optiikka -paketti, mustat ulkopeilien kotelot sekä tummennetut ikkunat kohentavat ulkoasua entisestään. Urheilullisempi alusta, punaiset jarrusatulat, 19” alumiinivanteet, alumiiniset etu- ja takaovien kynnyslistat ja Frequenz Alcantara -nahkaverhoilu S-logolla korostavat mallin erityislaatuisuutta.

Audi A6 55 TFSI e quattro

Audin sähköistetty mallivalikoima laajenee aina keskikokoisista autoista luksusautoihin. Kaikkien Audin ladattavien hybridien tapaan myös A6 55 TFSI e yhdistää kaksi tehokasta voimalinjaa, joiden yhteisteho on 270 kW (367 hv). Audi A6:n nelisylinterinen 2,0 TFSI -bensiinimoottori tuottaa 185 kW (252 hv). Seitsenvaihteiseen S tronic -vaihteistoon integroidun sähkömoottorin huipputeho on 105 kW. Maksimivääntömomentti 500 Nm saavutetaan jo 1 250 kierrosnopeudella. Auton takaosaan asennettu litiumioniakku varastoi 14,1 kWh energiaa. Integroidun akun ansiosta tavaratila on pohjaltaan tasainen ja helppokäyttöinen.

Audi A6 55 TFSI e quattro on samaan aikaan sekä urheilullinen että erittäin taloudellinen. Se kiihtyy 0–100 km/h 5,6 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Puhtaasti sähkön voimalla A6 saavuttaa 135 km/h huippunopeuden. Toimintamatka sähköllä (WLTP) on jopa 55 kilometriä. Tehokas lataushybridi on omassa vertailuryhmässään yksi harvoista nelivetoisista premium-luokan sedaneista.

Ladattavan hybridin toimintaperiaate

Audi A6 50 ja 55 TFSI e quattro on suunniteltu niin, että suurin osan päivittäisistä ajomatkoista onnistuu sähköllä, eli paikallisesti päästöttömästi ja lähes äänettömästi. Asiakas voi valita kolmesta ajotilasta: EV-tilassa auto liikkuu yksinomaan sähköllä, hybriditila on taloudellinen molempien käyttövoimien yhdistelmä ja hold-tilassa säilytetään akun senhetkinen lataustaso käytettäväksi myöhemmin.

Hybriditilassa ajoa ennakoidaan, jotta voidaan maksimoida taloudellisuus ja sähköllä ajettava matka. Voimalinjaa ohjataan siten, että loppumatka ennen perille saapumista voidaan ajaa pelkällä sähköllä ja akkua ladataan tarvittaessa etukäteen polttomoottorilla. Ennakoivan ajojärjestelmän ja taloudellisuusavustimen avulla pystytään ajamaan mahdollisimman taloudellisesti. Järjestelmä hyödyntää mm. navigointitietoja, verkosta saatavia liikennetietoja, kuljettajan ajotapaa sekä ajoneuvon antureita, kuten kameraa ja tutkaa. Voimalinjaa säädetään automaattisesti ja esimerkiksi alamäessä auto voi tilanteesta riippuen joko rullata vapaalla moottori sammutettuna tai ottaa talteen liike-energiaa rekuperaatiorullauksen avulla.

Vakiovarusteena on Mode 3 -kaapeli, jolla Audi A6 50 ja 55 TFSI e quattroa voi ladata julkisilla latausasemilla 7,4 kW:n teholla. Tyhjän korkeajänniteakun lataaminen täyteen vie noin kaksi ja puoli tuntia. MyAudi-sovelluksen reittisuunnittelija opastaa käyttäjän Audi e-tron -latauspalvelun yli 110 000 latauspisteeseen Euroopassa. MyAudi-sovellusta voi käyttää myös latauksen ja seisontailmastoinnin hallintaan ennen liikkeelle lähtöä. Ilmastointijärjestelmään kuuluu olennaisesti erittäin taloudellinen lämpöpumppu, joka hyödyntää sähkökomponenttien hukkalämpöä matkustamon lämmittämisessä.

Uudet Audi A6 50 ja 55 TFSI e quattro S tronicit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille alkuvuodesta 2020.

Audi A6 50 ja 55 TFSI e quattro hinnasto ja lisävarustehinnasto:

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2018 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,812 miljoonaa Audia, 5 750 Lamboghini-urheiluautoa ja 53 004 Ducati-moottoripyörää. Vuoden 2017 Audi AG:n liikevaihto oli 60,1 miljardia euroa ja liikevoitto 5,1 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.