Audin Functions on Demand -toiminnoilla uudenlaista yksilöintiä

• Tiettyjen toimintojen tilaus jälkikäteen myAudi-online-sovelluksen kautta
  • Suomessa lisätoimintoja mahdollista ostaa aluksi neljään mallisarjaan

Audi tarjoaa ensimmäistä kertaa tiettyjen Functions on Demand -toimintojen ostomahdollisuuden – vaikka itse auto olisi ostettu jo aikaisemmin. Tämä avaa täysin uusia mahdollisuuksia yksilöidä omaa autoaan. Lisätoiminnot ostetaan myAudi-online-sovelluksen kautta. Functions on Demand -toimintojen kautta Audi ottaa jälleen uuden askeleen asiakkaan ja auton välisessä digitaalisessa maailmassa.

Audi on yhdistänyt jo pitkään auton ja asiakkaan digitaaliset maailmat. Functions on Demand -toimintojen avulla Audi tarjoaa nyt uudenlaista yksilöintiä ja joustavuutta. Aikaisemmin kaikki lisävarusteet tuli valita autoon jo tilausvaiheessa. Nyt asiakkaat voivat valita toimintoja myös auton ostamisen jälkeen. Valittavissa on lisätoimintoja niin valoihin ja kuljettajaa avustaviin järjestelmiin kuin infotainment-järjestelmään liittyviin ominaisuuksiin. Audi tarjoaa Function on Demand -toimintoja kahdeksaan eri mallisarjaan: A4, A5, A6, A7, Q5, Q7 ja Q8 sekä Audi e-tron -mallit.

Suomessa Function on Demand -toiminnot tulevat tänä vuonna saataville neljään eri mallisarjaan: Audi A4, A5, Q5 ja Audi e-tron -malleihin (mallivuodesta 2020 alkaen, Audi Q5:teen mallivuodesta 2021 alkaen). Vuonna 2021 Function on Demand -toimintojen ostomahdollisuus laajenee viiteen uuteen mallisarjaan: Audi A3, A6, A7 ja Q7 sekä Q8.

Functions on Demand -toimintojen saatavuus vaihtelee malli- ja markkinakohtaisesti. Esimerkiksi Audi e-tron ja e-tron Sportback -malleissa asiakas voi päivittää led-ajovalot Matrix-led-ajovaloiksi. Infotainment-järjestelmästä saa käyttöönsä esimerkiksi MMI Navigation Plus -järjestelmän ja Audi smartphone interface -liitännän.

Mukavaa ja joustavaa

Mikäli asiakas haluaa ensin tutustua toimintoihin ennen ostopäätöstä, hänellä on kuukauden ennakkotutustumismahdollisuus. Mikäli asiakas ei kokeilujakson päätyttyä halua ostaa toimintoa, se lakkaa automaattisesti. Ostetut toiminnot ovat aina autokohtaisia, eikä niitä voi siirtää autosta toiseen. Kun auto myydään, toiminnot pysyvät aktiivisina niin kauan kun sopimusta on jäljellä, ja uusi omistaja voi käyttää toimintoja sopimuskauden päättymiseen saakka. Lisäksi, uusi auton omistaja voi tilata lisää toimintoja, niin halutessaan. Functions on Demand -toiminnon voi ostaa esimerkiksi kuukaudeksi, vuodeksi tai vaikka koko auton eliniän ajaksi. Tämä toimintamalli lisää auton haluttavuutta käytettyjen autojen markkinoilla.

Function on Demand -toimintojen tilaus ja maksu hoidetaan myAudi-online-sovelluksen tai myAudi-käyttäjäportaalin kautta (https://my.audi.com). Prosessissa on kiinnitetty erityistä huomiota ostotapahtuman turvalliseen prosessointiin. Kun tilausprosessi on viety loppuun, Audi lähettää ostetun toimintopaketin autoon verkkoyhteyden avulla. Ostetut toiminnot ovat käytössä välittömästi auton seuraavan käynnistyksen jälkeen.

Uudet liiketoiminta-alueet

Digitaaliset palvelut kuten Function on Demand -toiminnot ovat tärkeä osa Audin tulevaisuuden digitalisaatiostrategiaa. Uuden markkinapotentiaalin hyödyntäminen ja mahdollisuus asiakkaiden palvelemiseen yhä yksilöllisemmin ovat tärkeässä roolissa.

Function on Demand -toimintoihin tarvittava laitteisto asennetaan autoihin jo valmistusvaiheessa. Tämän vuoksi ne ovat käytettävissä koko auton elinkaaren ajan, ja asiakkaat maksavat vain niistä toiminnoista, joita ovat tilanneet heti auton ostovaiheessa tai myöhemmin myAudi-online-sovelluksen kautta.

Saatavilla oleviin Functions on Demand -toimintoihin, malleihin sekä lisätietoihin voi tutustua Audin verkkosivuilla: https://www.audi.fi/fi/web/fi/models/functions-on-demand.html