Audin iso farmarimalli nyt ladattavana hybridinä: uusi Audi A6 Avant TFSI e quattro

• 2,0 TFSI -bensiinimoottori yhdistettynä sähkömoottoriin ja quattro-neliveto – yhteistehoa 270 kW
  • jopa 51 kilometrin toimintamatka sähköllä (WLTP

Upeita farmariautoja kutsutaan Avanteiksi – ja nyt ne kulkevat myös sähköllä ilman paikallisia päästöjä. Audi A6 Sedanin jälkeen esitellään Audin iso farmarimalli ladattavana hybridinä. Uuden Audi A6 Avant 55 TFSI e quattron pitkä toimintamatka sähköllä, vähäinen polttoaineenkulutus ja dynaaminen suorituskyky ovat älykkään ajonhallinnan ja ennakoivan toimintastrategian ansiota. Audi A6 Avant TFSI e -mallin kattavaan vakiovarusteluun kuuluvat mm. MMI Navigointi plus -järjestelmä, Audin virtuaalinen mittaristo, Matrix-led-ajovalot sekä progressiivinen ohjaus ja urheiluistuimet Alcantara/nahkaverhoilulla. Lisäksi ulkoisesti mallin urheilullisuutta korostavat mm. Musta optiikka -paketti, S line -ulkonäköelementit, tummennetut takasivuikkunat ja takalasi sekä näyttävät 19” alumiinivanteet.

Audi tarjoaa nyt menestyksekkään ison farmarimallinsa, A6 Avantin, ladattavana hybridinä: uuden A6 Avant 55 TFSI e quattron yhteisteho on 270 kW (367 hv). Ladattavassa hybridissä yhdistyvät tehokas sähkömoottori sekä 2,0 TFSI -bensiinimoottori, jonka teho on 185 kW (252 hv) ja vääntömomentti 370 Nm. Sähkömoottori on kestomagnetoitu tahtimoottori, jonka huipputeho on 105 kW ja suurin vääntömomentti 350 Nm. Sähkömoottori ja erotuskytkin on integroitu seitsenvaihteiseen S tronic -vaihteistoon, joka käyttää Audin ultra-teknologiaa voiman välittämiseen quattro ultra -nelivetojärjestelmään. Audi A6 Avantin ladattavassa hybridissä on tehokas ja jatkuvasti saatavilla oleva nelivetojärjestelmä, joka varmistaa sekä huipputason pidon että dynaamisen käsiteltävyyden. 500 Nm maksimivääntö saavutetaan jo 1 250 rpm kierrosnopeudella.

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattron toimintamatka sähköllä on jopa 51 kilometriä (WLTP). Se kiihtyy 0–100 km/h 5,7 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h, pelkällä sähkömoottorillakin jopa 135 km/h.

Autonominen – ajonhallinta ja ennakoiva toimintastrategia

Audin ladattava hybridimallin käyttökonsepti on suunniteltu siten, että suurimman osan päivittäisistä ajoista voi liikkua sähköllä ja siten paikallisesti päästöttömästi. Kuljettaja voi valita kolmesta käyttötavasta: EV-ajotila on täysin sähköinen, Hybridi-ajotila on molempien käyttövoimien taloudellinen yhdistelmä ja Hold-tilassa säilytetään akun senhetkinen lataustaso käytettäväksi myöhemmin.

Hybriditilassa ennakoiva toimintastrategia varmistaa maksimaalisen taloudellisuuden niin, että mahdollisimman suuri osa matkasta ajetaan sähköisesti. Se ohjaa moottoreita niin, että matkan viimeinen osuus voidaan ajaa täysin sähkömoottorilla ja tarpeen niin vaatiessa akkua ladataan polttomoottorista. Ennakoiva taloudellisuusavustin huolehtii matkan vaiheiden tarkemmasta suunnittelusta. Se hyödyntää suunnittelussa tietoja esimerkiksi navigointijärjestelmästä, online-liikennetiedoista, kuljettajan ajotyylistä sekä ajoneuvon antureista kuten kamerasta ja tutkasta. Se suunnittelee miten moottoreita käytetään ja päättää tilanteesta riippuen rullaako auto vapaalla moottori sammutettuna vai tallennetaanko liike-energiaa akkuun rekuperaatiotoiminnon avulla.

Liitetty ja mukava – latauslaitteet ja latauksen hallinta

Audin myAudi-sovelluksen avulla lataamista sekä ilmastointia voi ohjata etänä jo ennen matkaan lähtöä. Ilmastointi toimii yhdessä erittäin tehokkaan, sähkökomponenttien hukkalämpöä hyödyntävän lämpöpumpun kanssa. Vakiovarusteisiin kuuluvalla Mode 3 -kaapelilla autoa voi ladata julkisissa latauspisteissä jopa 7,4 kW teholla, jolloin litiumioniakku latautuu noin 2,5 tunnissa. Tien päällä Audi e-tron latauspalvelu tarjoaa pääsyn yli 140 000 julkiseen latauspisteeseen 24 Euroopan maassa. MyAudi-sovelluksen reittisuunnittelu näyttää latauspisteiden sijainnin.

Käytännöllinen – 405 litran tasapohjainen matkatavaratila

Ajoneuvon takaosaan sijoitettu litiumioniakku varastoi 14,1 kWh energiaa. Se on integroitu rakenteisiin niin, että tavaratilassa on tasapohjainen ja käytännöllinen tila matkatavaroille. Matkatavaratilan koko on vakiona 405 litraa eikä tavaratilassa ole kynnystä. Tämän ansiosta myös suuret ja tilaa vievät tavarat on helppo lastata ja kuljettaa. Takaistuimen selkänojat taitettuna tavaratilan koko kasvaa jopa 1 535 litraan.

Suomessa Audi A6 Avant TFSI e quattro tulee myyntiin kesällä ja ensimmäiset autot saapuvat Audi-jälleenmyyjille alkusyksystä.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2019 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,846 miljoonaa Audia. Vuoden 2018 Audi AG:n liikevaihto oli 59,2 miljardia euroa ja liikevoitto 4,7 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.