• Audi | K-Auto/

Audin täyssähköautomallisto laajenee – Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Report this content

Audin täyssähköautomallisto laajenee tänä vuonna vauhdilla kompaktin Audi Q4 e-tron SUV:n ja urheilullisen Audi e-tron GT:n tullessa markkinoille. Audi tarjoaa nyt mahdollisuuden ennakkovarata molempia täyssähköisiä malleja – samankaltaisesti kuin ensimmäisen Audin täyssähköauton Audi e-tronin saavuttua Suomeen.

Nyt asiakkailla on siis mahdollisuus ennakkovarata oma autonsa Suomessa. Ennakkovaraus on täysin maksuton, eikä se ole myöskään sitova, vaan sen voi perua halutessaan milloin tahansa. Tekemällä ennakkovarauksen nettilomakkeella saa asiakas mahdollisuuden tilata uuden Audi Q4 e-tron tai Audi e-tron GT -täyssähköauton ensimmäisten joukossa, kun varsinainen ennakkomyynti alkaa.

Audi e-tron GT -mallin ennakkomyynti aloitetaan vuoden 2021 ensimmäisen kvartaalin aikana ja Audi Q4 e-tron -mallin ennakkomyynti alkaa kevään aikana. Molempien mallien ensimmäiset asiakastoimitukset ajoittuvat loppukesään. Audi Q4 e-tron valmistetaan Zwickaun tehtaalla ja Audi e-tron GT puolestaan Audin Böllinger Höfen tehtaalla Neckarsulmissa.

Audin uusien täyssähköautomallien myynnin alkaessa asiakkaan valitsema jälleenmyyjä on asiakkaaseen yhteydessä, jolloin asiakas päättää minkä Audi-jälleenmyyjän kanssa haluaa ostosopimuksen suhteen edetä. Sen jälkeen ennakkovaraajilla on 2 viikkoa aikaa tehdä tilaussopimus ennen kuin muidenkin asiakkaiden tilauksia aletaan syöttämään tilausjärjestelmään. Autojen tuotantomäärä on rajattu, joten ennakkovaraajat varmistavat saavansa auton ensimmäisten joukossa Suomessa, ja toimitusaika on näin mahdollisimman lyhyt.

Täyssähköisten Audi Q4 e-tron ja Audi e-tron GT -konseptiautojen ennakkovaraukseen ja ominaisuuksiin on mahdollisuus tutustua myös oheisten linkkien kautta:

Audi Q4 e-tron: https://www.audi.fi/fi/web/fi/models/tron/q4-e-tron-ennakkovaraus.html

Audi e-tron GT: https://www.audi.fi/fi/web/fi/models/tron/e-tron-gt-ennakkovaraus.html

Kompakti Audi Q4 e-tron -konseptiauto

Audi tuo tänä vuonna markkinoille sekä Audi Q4 e-tron että Q4 Sportback e-tron -täyssähköautot. Teknisestä näkökulmasta katsottuna ne ovat identtiset mutta autojen muotoa katsottaessa, molemmilla on omat tunnusomaiset piirteensä. Audin ensimmäinen kompaktin kokoluokan SUV-malli Audi Q4 e-tron ensiesitellään keväällä ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2021. Tuotelinjan toinen malli SUV-Coupé, Audi Q4 Sportback e-tron, tulee myyntiin vuoden toisella vuosipuoliskolla ja saapuu Suomeen loppuvuodesta 2021.

Audi Q4 -täyssähköautomallien mitat ovat lähes identtiset: pituus 4,60 metriä ja korkeus 1,60 metriä – Sportback-versio on yhden senttimetrin pidempi ja matalampi. Molempien mallien leveys on 1,90 metriä ja akseliväli 2,77 metriä.

Molemmissa malleissa kaksi sähkömoottoria tuottavat 225 kW:n kokonaistehon. Audille tyypilliseen tapaan quattro-neliveto jakaa voimaa pyörille. Erinomaisen quattro-nelivetojärjestelmän vuoksi molemmat Audi Q4-mallit kiihtyvät 0–100 km/h vain 6,3 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 180 km/h. Iso 82 kWh:n akku on sijoitettu lattian alle akseleiden väliin. Nelivetoisissa Audi Q4 - malleissa toimintamatka on yli 450 km, joka asettaa luokkaansa uudet standardit (WLTP). Takavetoiset malliversiot tarjoavat toimintamatkaa jopa yli 500 km (WLTP).

Audi Q4 Sportback e-tron -konseptiauton teknologia perustuu MEB- alustarakenteeseen ja se tarjoaa laajan valikoiman eri vetotapoja ja tehotasoja. Audi Q4 Sportback e-tron quattro -konseptiauto on täyssähköauton urheilullinen versio. Sekä etu- että taka-akselilla on sähkömoottori. Akseleiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä. Sen sijaan sähköinen voimanjako pitää huolen siitä, että vääntö jakautuu optimaalisesti sinne missä sitä tarvitaan, ja tekee sen vain sekunnin murto-osissa.

Taka-akselin sähkömoottorin teho on 150 kW ja se tuottaa vääntöä 310 Nm; edessä olevan sähkömoottorin teho on 75 kW ja vääntö 150 Nm. Kokonaistehon ollessa 225 kW. Akkua voi ladata enimmillään 125 kW:n teholla. Auton voi ladata tyhjästä 80 % varaukseen noin 30 minuutissa. Korkeajänniteakku on sijoitettu optimaalisesti auton mittasuhteet huomioon ottaen, ja se sijaitsee akselien välissä matkustamon alla. Akku painaa 510 kg.

Alhaisesta ilmanvastuksesta (0,26 Cd) hienostuneeseen jarrutusenergian talteenottoon, Audi Q4 Sportback e-tron käyttää jokaisen mahdollisuuden optimoidakseen toimintamatkaa. Sähkömoottorien ja akun yhdistetty lämmönhallinta, sekä lämpöpumppu myötävaikuttavat myös toimintamatkaan.

Urheilullinen Audi e-tron GT –konseptiauto

Uusi täyssähköinen GT-malli seuraa Audi e-tronin ja Audi e-tron Sportbackin jalanjäljissä. Urheilullinen Audi e-tron GT ensiesitellään helmikuussa 2021 ja Suomeen Audi e-tron GT saapuu kesällä 2021.

Matala, leveä ja pitkä akseliväli – klassisen Gran Turismon mittasuhteet. Audi e-tron GT -konseptiautossa nämä merkitsevät 4,96 metrin pituutta, 1,96 metrin leveyttä ja 1,38 metrin korkeutta. Neliovisen coupé-mallin kevytrakenneteknologiaa hyödyntävässä korissa on yhdistetty erilaisia materiaaleja. Katto-osa on esimerkiksi valmistettu hiilikuidusta sekä alumiinista ja sen tukielementit ovat erikoislujaa terästä.

Audi e-tron GT -konseptin sisätilat tarjoavat suuren annoksen jokapäiväistä käytettävyyttä sekä erinomaisen laatuvaikutelman. Keskikonsoli ja suuri kosketusnäyttö sekä oven ja mittariston kehysten muodostamat linjat kehystävät kuljettajan työpisteen, johon ergonomisesti sijoitetut hallintalaitteet ja infotainment-järjestelmä liittävät ajajan. Kuljettaja voi valita näyttöihin erilaisia näkymiä, mukaan lukien virtuaaliset mittarinäytöt, helppolukuiset navigointikartat jäljellä olevan toimintamatkan tiedoilla sekä erilaiset infotainment-järjestelmän valikot. Toimintoja ohjataan kosketuspalautteella varustetulla kosketusnäytöllä.

Sähköauton rakenteen ja kompaktien sähkömoottoreiden ansiosta Audi e-tron GT -konseptiautossa on kaksi tavaratilaa. Suuri takatavaratila tarjoaa jopa 450 litraa matkatavarakapasiteettia. Konepellin alta löytyy vielä 100 litraa lisää tilaa.

Audi e-tron GT -konseptiauton 434 kW:n (590 hv) järjestelmäteho on vaikuttava todiste täyssähköauton potentiaalista. Erilliset sähkömoottorit on asennettu etu- ja taka-akseleille. Ne välittävät moottoreiden voiman maantiehen kaikkien neljän vetävän pyörän kautta – luonnollisesti Audi e-tron GT -konseptiauto on aito quattro. Sähköinen quattro-neliveto on erittäin tarkka, koska akseleiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä. Elektroninen ohjausjärjestelmä koordinoi vetoa sekä etu- ja taka-akseleiden että oikean- ja vasemmanpuoleisen pyörän välillä.

Auton sarjatuotantoversio tullee kiihtymään 0–100 km/h noin 3,5 sekunnissa ja 200 km/h hieman yli 12 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 240 km/h maksimaalisen toimintamatkan saavuttamiseksi. Ominaisuus, johon kilpailijat eivät pysty, on voimalinjan koko kiihtyvyyspotentiaalin hyödyntäminen lukuisia kertoja peräkkäin. Siinä missä muissa autoissa kuumeneminen johtaisi ylikuormitukseen, Audi e-tron GT -konseptiauto pystyy hyödyntämään hienostuneen jäähdytysjärjestelmänsä ansiosta akuston ja molempien moottoreiden täyden kapasiteetin.

Konseptiauton toimintamatka on uuden WLTP-standardin mukaisesti yli 400 kilometriä. Tarvittava käyttöenergia saadaan lattian alle sijoitetusta yli 90 kWh:n litium-ioniakusta, joka litteän muotoilunsa ansiosta ulottuu etuakselilta taka-akselille. Nelipyöräohjauksen ansiosta auto on täydellinen yhdistelmä urheiluautomaista ketteryyttä ja erinomaista suuntavakautta. Jarrutusenergian talteenottojärjestelmä lisää Audin täyssähköautojen toimintamatkaa jopa 30 prosenttia. Rekuperaatiojärjestelmä sisältää kaksi sähkömoottoria ja sähköhydraulisesti integroidun jarrujen ohjausjärjestelmän. Järjestelmä yhdistää erilaisia talteenottotiloja: manuaalinen rullausrekuperaatio ohjauspyörän vaihteenvalitsimista, automaattinen rullausrekuperaatio ennakoivan taloudellisuusavustimen avulla ja jarrutusrekuperaatio pehmeällä siirtymällä sähköisen ja hydraulisen hidastuksen välillä.

Aina 0,3 g:n hidastuvuuteen saakka Audi e-tron GT -konseptiauto jarruttaa vain sähkömoottoreilla. Tämä kattaa yli 90 prosenttia kaikista hidastuksista. Akkua ladataan käytännössä siis kaikissa normaaleissa jarrutustilanteissa. Pyörien jarruja tarvitaan vain silloin, kun kuljettaja hidastaa yli 0,3 g:n voimalla jarrupoljinta käyttäen. Audi e-tron GT -konseptiautossa käytetään huipputason keraamisia jarrulevyjä, jotka toimivat myös toistuvissa rajuissa jarrutuksissa jarrutustehon kärsimättä.

Audi e-tron GT -konseptiauton akku voidaan ladata useammalla eri tavalla: auton etuosassa vasemmalla sijaitsevan kannen alle kiinnitettävällä kaapelilla tai langattomalla Audi Wireless Charging -järjestelmällä, jossa on kiinteästi pysäköintipaikan alle asennettu latauslevy. Langattoman latauksen vaihtuva magneettikenttä muodostaa auton pohjaan integroituun sekundäärikäämiin jännitteen ilman kosketusta. 11 kW:n latauksella Audi e-tron GT -konseptiauton akku voidaan ladata täyteen mukavasti yön aikana.

Latauskaapelilla lataaminen on huomattavasti nopeampaa, sillä neliovinen coupé on varustettu 800 voltin järjestelmällä. Tämä lyhentää latausaikaa merkittävästi verrattuna nykyisiin käytössä oleviin järjestelmiin. Akun lataus 80 prosenttiin sen kapasiteetista kestää noin 20 minuuttia tarjoten jälleen yli 320 km toimintamatkaa (WLTP). Audi e-tron GT -konseptiautoa voidaan ladata myös latauspisteissä alhaisemmilla jännitteillä, joten käytettävissä on koko tavallinen latausverkosto.

Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n tekniset tiedot koskevat konseptiautoja ja sarjatuotantoautojen lopulliset tiedot vahvistetaan ensiesittelyjen yhteydessä.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924