Audin uusi moottoriurheilustrategia: Formula E -sarja

• Audin tunteikkaat jäähyväiset FIA WEC -sarjalle Bahrainissa
• Audi keskittyy täyssähköautojen FIA Formula E -sarjaan
• Audin johtaja Stadler: "Kilpailemme tulevaisuudessa sähkövoimalla"
• DTM-sarja jatkuu ennallaan, työtekijöiden työpaikat säilyvät

Audi järjestelee uudelleen moottoriurheilustrategiaansa. Marraskuun 19. päivä Audi jättää jäähyväisensä Bahrainissa, kun tehokkain ja innovatiivisin Audi ajaa viimeisen kilpailunsa FIA WRC -sarjassa. Kauden 2016 jälkeen Audi lopettaa kilpailemisen FIA WEC -sarjassa, sisältäen Le Mansin 24-tunnin ajon. Sen sijaan Audi panostaa täyssähköautojen Formula E -sarjaan.

Audin johtaja Rubert Stadler puhui yli 300 Audi Motorsportin työntekijälle Neckarsulmissa ja kertoi yhtiön uudesta strategisesta päätöksestä painottaen, että nyt on erityisen tärkeää panostaa niihin asioihin, jotka pitävät Audin kilpailukykyisenä tulevina vuosina. Tämän vuoksi Audi on päättänyt lopettaa kilpailemisen FIA WEC -sarjassa. Tulevaisuudessa Audi käyttää moottoriurheilun parissa työskentelevien ammattitaitoa ja asiantuntemusta myös tuotekehitykseen.

"Aiomme kilpailla tulevaisuudessa sähkövoimalla", sanoi Stadler. "Koska tuotantoautomme tulevat tulevaisuudessa kulkemaan yhä enemmän sähkövoimalla, täytyy meidän moottoriurheiluautommekin – Audin teknologian keihäänkärjet – kulkea sähkövoimalla." Täyssähköllä kulkevien autojen kilpasarja sopii täydellisesti Audin strategiaan, koska vuodesta 2018 alkaen Audi tuo markkinoille täyssähköautojen tuotantoversioita. Audi on tällä hetkellä yrityksen historian suurimmassa muutosprosessissa. FIA Formula E -sarjaan osallistumien alkaa jo vuonna 2017. Sarjan on sanottu tarjoavan moottoriurheilusarjojen suurimman potentiaalin tulevaisuudessa. Tämän vuoksi Audi on tiivistänyt yhteistyötä olemassa olevan kumppanin, Team ABT Schaeffler Audi Sportin kanssa, kaudella 2016/2017. Jatkossa Audi osallistuu aktiivisesti auton tekniseen kehittämiseen.

Audi jatkaa kilpailemistaan DTM-sarjassa ja kehittää seuraajaa Audi RS 5 DTM -autolle kaudelle 2017. Lokakuussa 2016 Audi voitti sarjan valmistajien tittelin. Viimeisimmän DTM-sarjan kuljettajien voiton Audille on tuonut Mike Rockenfeller vuonna 2013.

Audi ei ole vielä tehnyt lopullista päätöstä osallistuuko se FIA World RX -sarjaan tulevaisuudessa. Kuluvan kauden voittaja oli Mattias Ekström autonaan Audi S1 EKS RX quattro. Tähän saakka Audi on tukenut rajallisesti EKS-yksityistiimiä. Audi tutkii tällä hetkellä yhteistyömahdollisuuksia ja laajentumista sarjassa.

"Audi kilpaili menestyksekkäästi 18 vuoden ajan FIA WEC -sarjassa, ja se tekee lähdön erityisen vaikeaksi", sanoi Audi Motorsportin johtaja Wolfgang Ullrich. Näiden vuosien aikana Audi voitti 13 kertaa maineikkaan Le Mansin 24-tunnin ajon ja saavutti useita teknisiä merkkipaaluja. Audi on startannut 185 kisaan, joissa Audin Le Mans -prototyyppiautot ovat saavuttaneet 106 voittoa, 80 paalupaikkaa ja 94 nopeinta kierrosta. Osallistumisellaan Audi on näyttänyt suunnan "Tekniselle etumatkalle" ja pystynyt tuomaan uusia innovaatioita tuotantoautoihin.

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 17 eri paikkakunnalla ja 11 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2020 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,693 miljoonaa Audia. Vuoden 2019 Audi AG:n liikevaihto oli 55,7 miljardia euroa ja liikevoitto 4,5 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 87 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin, yksilöllisiin premium-luokan automalleihin ja liikkuvuuspalveluihin sekä teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audin rekisteröinnit vuonna 2020 olivat 3 472 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 3,7 %. Audi e-tron oli isojen SUV-luokan täyssähköautojen markkinajohtaja 117 kappaleen rekisteröinnillä sekä samalla saksalaisen premium-segmentin täyssähköautojen markkinajohtaja. Suosituin Audi-malli vuonna 2020 oli edellisvuosien tapaan Audi A4, jota rekisteröitiin 1 001 kappaletta. Vuoden 2020 menestyjiä olivat myös Audin ladattavat hybridit (mm. A3 TFSI e, Q7 TFSI e ja Q8 TFSI e), joiden tarjonta kasvoi viime vuonna merkittävästi. Vuonna 2020 Audi toi Suomeen uuden Functions on Demand -toimintojen ostomahdollisuuden ja tulevina vuosina moniin uusiin Audi-malleihin on mahdollista tilata tiettyjä lisätoimintoja myös ostamisen jälkeen – mallista riippuen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.