Audin uusi moottoriurheilustrategia: Formula E -sarja

• Audin tunteikkaat jäähyväiset FIA WEC -sarjalle Bahrainissa
• Audi keskittyy täyssähköautojen FIA Formula E -sarjaan
• Audin johtaja Stadler: "Kilpailemme tulevaisuudessa sähkövoimalla"
• DTM-sarja jatkuu ennallaan, työtekijöiden työpaikat säilyvät

Audi järjestelee uudelleen moottoriurheilustrategiaansa. Marraskuun 19. päivä Audi jättää jäähyväisensä Bahrainissa, kun tehokkain ja innovatiivisin Audi ajaa viimeisen kilpailunsa FIA WRC -sarjassa. Kauden 2016 jälkeen Audi lopettaa kilpailemisen FIA WEC -sarjassa, sisältäen Le Mansin 24-tunnin ajon. Sen sijaan Audi panostaa täyssähköautojen Formula E -sarjaan.

Audin johtaja Rubert Stadler puhui yli 300 Audi Motorsportin työntekijälle Neckarsulmissa ja kertoi yhtiön uudesta strategisesta päätöksestä painottaen, että nyt on erityisen tärkeää panostaa niihin asioihin, jotka pitävät Audin kilpailukykyisenä tulevina vuosina. Tämän vuoksi Audi on päättänyt lopettaa kilpailemisen FIA WEC -sarjassa. Tulevaisuudessa Audi käyttää moottoriurheilun parissa työskentelevien ammattitaitoa ja asiantuntemusta myös tuotekehitykseen.

"Aiomme kilpailla tulevaisuudessa sähkövoimalla", sanoi Stadler. "Koska tuotantoautomme tulevat tulevaisuudessa kulkemaan yhä enemmän sähkövoimalla, täytyy meidän moottoriurheiluautommekin – Audin teknologian keihäänkärjet – kulkea sähkövoimalla." Täyssähköllä kulkevien autojen kilpasarja sopii täydellisesti Audin strategiaan, koska vuodesta 2018 alkaen Audi tuo markkinoille täyssähköautojen tuotantoversioita. Audi on tällä hetkellä yrityksen historian suurimmassa muutosprosessissa. FIA Formula E -sarjaan osallistumien alkaa jo vuonna 2017. Sarjan on sanottu tarjoavan moottoriurheilusarjojen suurimman potentiaalin tulevaisuudessa. Tämän vuoksi Audi on tiivistänyt yhteistyötä olemassa olevan kumppanin, Team ABT Schaeffler Audi Sportin kanssa, kaudella 2016/2017. Jatkossa Audi osallistuu aktiivisesti auton tekniseen kehittämiseen.

Audi jatkaa kilpailemistaan DTM-sarjassa ja kehittää seuraajaa Audi RS 5 DTM -autolle kaudelle 2017. Lokakuussa 2016 Audi voitti sarjan valmistajien tittelin. Viimeisimmän DTM-sarjan kuljettajien voiton Audille on tuonut Mike Rockenfeller vuonna 2013.

Audi ei ole vielä tehnyt lopullista päätöstä osallistuuko se FIA World RX -sarjaan tulevaisuudessa. Kuluvan kauden voittaja oli Mattias Ekström autonaan Audi S1 EKS RX quattro. Tähän saakka Audi on tukenut rajallisesti EKS-yksityistiimiä. Audi tutkii tällä hetkellä yhteistyömahdollisuuksia ja laajentumista sarjassa.

"Audi kilpaili menestyksekkäästi 18 vuoden ajan FIA WEC -sarjassa, ja se tekee lähdön erityisen vaikeaksi", sanoi Audi Motorsportin johtaja Wolfgang Ullrich. Näiden vuosien aikana Audi voitti 13 kertaa maineikkaan Le Mansin 24-tunnin ajon ja saavutti useita teknisiä merkkipaaluja. Audi on startannut 185 kisaan, joissa Audin Le Mans -prototyyppiautot ovat saavuttaneet 106 voittoa, 80 paalupaikkaa ja 94 nopeinta kierrosta. Osallistumisellaan Audi on näyttänyt suunnan "Tekniselle etumatkalle" ja pystynyt tuomaan uusia innovaatioita tuotantoautoihin.

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2018 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,812 miljoonaa Audia, 5 750 Lamboghini-urheiluautoa ja 53 004 Ducati-moottoripyörää. Vuoden 2017 Audi AG:n liikevaihto oli 60,1 miljardia euroa ja liikevoitto 5,1 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.