Ladattavan hybridin Audi Q5 55 TFSI e quattron myynti alkoi erikoismallilla

Audi Q5 55 TFSI e quattro on ensimmäinen Audin uusista ladattavista hybridimalleista. Sen toimintamatka sähköllä on yli 40 kilometriä. Suomessa Audi Q5 55 TFSI e quattron myynti alkoi Launch Edition -erikoismallilla. Hinnat alkavat 66 994, 58 eurosta. Launch Edition -mallin yhdistetty polttoaineenkulutus on 2,2 l/100 km ja CO2-päästöt 50 g/km.

Launch Edition -erikoismallissa on erittäin kattava vakiovarustelu. Siihen sisältyvät mm. mukautuva ilmajousitus, led-ajovalot, takaluukun sähkötoiminen avaus- ja sulkutoiminto, urheiluistuimet, kolmialueilmastointi, etusivulasit äänieristelasia, akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana, vakionopeudensäädin nopeusrajoittimella, informaationäyttö 7” värinäytöllä, ladattavalle hybridille yksilöity mittaristo, säädettävä takaistuin (pituussuunta), vetokoukku ja 18” alumiinivanteet. Vakiona mallissa on myös S line -ulkonäköpaketti, joka sisältää mm. S line -puskurit edessä ja takana, sekä ainutlaatuisen, tummalla kromilla päällystetyn Singleframe-etusäleikön.

Audi Q5 55 TFSI e quattrossa kompakti latausjärjestelmä on osa vakiovarusteita. Se sisältää latauskaapelit niin Schuko- kuin voimavirtapistorasioihin, kuin myös Mode 3 -kaapelin julkiseen lataukseen. Saatavilla on myös lukittava latauslaite teline auton mukana tulevalle latauslaitteelle.

Audi Q5 55 TFSI e quattro S tronic

Uudessa voimalinjassa on nelisylinterinen turboahdettu 2,0 TFSI -bensiinimoottori ja sähkömoottori. Bensiinimoottori tuottaa 185 kW (252 hv) maksimitehon ja 370 Nm maksimiväännön ja sähkömoottorin huipputeho on puolestaan 105 kW ja maksimivääntö 350 Nm:ä. Yhteistehoa on 270 kW ja maksimivääntöä 500 Nm. Audi Q5 55 TFSI e quattro on varustettu aina S tronic -automaattivaihteistolla ja ensimmäistä kertaa myös taloudellisuusoptimoitu quattro ultra -neliveto yhdistetään sähkömoottoriin. Se kiihtyy 0–100 km/h 5,3 sekunnissa ja saavuttaa 239 km/h maksiminopeuden. Pelkästään sähkömoottorilla ajettaessa huippunopeus on 135 km/h

Audi Q5 55 TFSI e -mallin litiumioniakku on sijoitettu tavaratilan lattian alle. Se on tehty 104 prismakennosta ja se varastoi 14,1 kWh energiaa, 381 voltin jännitteellä. Ilmastointijärjestelmä käyttää erittäin taloudellista lämpöpumppua, joka voi generoida jopa 3 kW:a lämpöenergiaa 1 kW:n sähköenergiasta. Akun täyteen lataaminen kestää noin kaksi ja puoli tuntia ladattaessa voimavirtapistorasiasta (CEE, 400 V / 16 A). Lataus tapahtuu maksimissaan 7,4 kW:n teholla. Kotilatauspistokkeesta (Schuko) ladattaessa kestää akun lataaminen tyhjästä täyteen noin kuusi tuntia.

Kuljettaja voi vapaasti valita miten haluaa käyttää polttomoottoria ja sähkömoottoria. Valittavissa on kolme eri ajotilaa: Auto-hybridiajotila, EV- ja Hold-ajotilat. Auto-hybridiajotila aktivoituu automaattisesti lisävarusteena saatavilla olevan MMI Navigointi plus -järjestelmän yhteyteen kuuluvan reittiopastuksen kanssa. Tässä tilassa akun lataus on optimaalisesti jaettu reitille, siten että polttoaineen kulutusta vähennetään ajamalla sähköllä pääasiallisesti kaupunkialueella ja ruuhkaliikenteessä. Järjestelmä valitsee rullauksen moottori sammutettuna ja jarrutusenergian talteenoton välillä. EV-ajotilassa auto ajaa vain sähköllä niin kauan kunnes kuljettaja painaa kaasua tietyn vaihtelevan painepisteen yli. Auto käynnistyy aina EV-ajotilassa. Hold-ajotilassa senhetkinen akun lataustaso säilytetään käytettäväksi myöhemmin.

myAudi-sovellusta käyttämällä asiakas voi tarkastaa älypuhelimesta akun tilan ja jäljellä olevan toimintamatkan, aloittaa latauksen, asettaa ajastimen ja katsoa latauksen tilaa ja kulutustilastoja. Tämän lisäksi reittisuunnittelija sekä auton MMI-järjestelmässä että sovelluksessa näyttävät latausasemat. Myös esilämmityksen ja ilmastoinnin voi asettaa päälle ennen liikkeellelähtöä. Riippuen auton varustelutasosta ohjauspyörän, istuinten ja peilien lämmitys kuin myös istuinten ilmastointi voidaan aktivoida ennakoivasti.

Uudet Audi Q5 55 TFSI e quattro -mallit saapuvat Audi-jälleenmyyjille syksyllä 2019.

Audi Q5 55 TFSI e quattro Launch Edition hinnasto ja lisävarustehinnasto:

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 17 eri paikkakunnalla ja 11 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2020 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,693 miljoonaa Audia. Vuoden 2019 Audi AG:n liikevaihto oli 55,7 miljardia euroa ja liikevoitto 4,5 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 87 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin, yksilöllisiin premium-luokan automalleihin ja liikkuvuuspalveluihin sekä teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audin rekisteröinnit vuonna 2020 olivat 3 472 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 3,7 %. Audi e-tron oli isojen SUV-luokan täyssähköautojen markkinajohtaja 117 kappaleen rekisteröinnillä sekä samalla saksalaisen premium-segmentin täyssähköautojen markkinajohtaja. Suosituin Audi-malli vuonna 2020 oli edellisvuosien tapaan Audi A4, jota rekisteröitiin 1 001 kappaletta. Vuoden 2020 menestyjiä olivat myös Audin ladattavat hybridit (mm. A3 TFSI e, Q7 TFSI e ja Q8 TFSI e), joiden tarjonta kasvoi viime vuonna merkittävästi. Vuonna 2020 Audi toi Suomeen uuden Functions on Demand -toimintojen ostomahdollisuuden ja tulevina vuosina moniin uusiin Audi-malleihin on mahdollista tilata tiettyjä lisätoimintoja myös ostamisen jälkeen – mallista riippuen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.