Maailmanensi-illassa: odotettu uusi Audi Q2

Audi esittelee Geneven kansainvälisen autonäyttelyn odotettuna uutuutena Audi Q2:n. Uusi Audi Q2 on kompakti SUV, joka istuu urbaaniin elämäntyyliin. Se yhdistää virkistävän, edistyksellisen muotoilun ja käytännöllisyyden. Uutuuden infotainment-järjestelmät ja avustavat järjestelmät ovat tuttuja suuremman kokoluokan autoista.

"Uudessa Audi Q2:ssa olemme kehittäneet persoonallista geometristä muotokieltä, jossa on kuitenkin nähtävissä Q-perheen design." kertoo Audin pääsuunnittelija Marc Lichte.

Kahdeksankulmainen Singleframe-etusäleikkö, joka on sijoitettu korkealle yhdessä suurien ilmanottoaukkojen kanssa, antaa uudelle Audi Q2:lle voimakkaan ilmeen. Matala katto laskeutuu ja sulautuu tehostevärisiin C-pilareihin. Auton takaosassa urheilullisesta tyylistä kertovat pitkä kattospoileri ja diffuusori. Uutuuden hartialinja on korkea ja kyljet koverat ovien kohdalta. Pyöränkaaret ovat SUV-tyylisesti korostetut. Uusi Audi Q2 on 1,51 m korkea ja 1,79 m leveä. Pituutta uutuudella on 4,19 m ja ylitykset ovat lyhyet. Akseliväli on 2,60 m.

Uuteen Audi Q2:een on korkeutensa vuoksi sujuvaa istuutua ja nousta pois. Autosta on myös hyvä näkyvyys ulos. Suuri tavaratila on kooltaan 405 l, suurimmillaan jopa 1 050 l. Kuljettajan istuin on urheilullinen ja ohjauspyörä on sijoitettu matalalle kuten Audi sedan -malleissa. Malliin on tarjolla sähkötoiminen takaluukku sekä kolmeen osaan jaettu lastausta helpottava takapenkki.

Lanseerausvaiheessa uuteen Audi Q2:een on tarjolla kuusi moottorivaihtoehtoa teholuokissa 85 kW (116 hv) – 140 kW (190 hv): yksi kolmisylinterinen 1,0 TFSI, kaksi nelisylinteristä bensiinimoottoria 1,4- ja 2,0-litraisena sekä kolme nelisylinteristä dieselmoottoria 1,6- ja 2,0-litraisina. Vaihteistovaihtoehtoina kaikkien moottorivaihtoehtojen yhteydessä ovat kuusivaihteinen manuaalivaihteisto ja seitsemänvaihteinen S tronic -automaattivaihteisto. 2,0 TFSI ja 2,0 TDI moottorien yhteydessä on tarjolla quattro-neliveto. Progressiivinen ohjaus on vakiovarusteena kaikissa versioissa.

Uusi kompakti Audi Q2 on perinyt edistyksellisiä teknologisia ratkaisuja isompien autojen kokoluokasta. Uuteen Audi Q2:een on saatavilla virtuaalinen mittaristo ja head-up display -tuulilasinäyttö. Uuteen Audi Q2:een on tarjolla myös ACC adaptive cruise control Stop & Go -toiminnolla, traffic jam assist -ruuhka-avustin, Audi side assist -kaistanvaihtoavustin, Audi active lane assist -kaistanpitoavustin, liikennemerkkien tunnistus sekä pysäköinti- ja risteävästä liikenteestä varoittava avustin taakse.

Vakiovarusteena oleva MMI-näyttö on sijoitettu korkealle kojelautaan. Infotainment-järjestelmänä autossa on Audi MMI -käyttöjärjestelmä. Lisävarusteena saatavissa oleva Audi connect ja Wi-Fi hotspot mahdollistavat sujuvan internetin käytön mobiililaitteilla autossa. Uuteen Audi Q2:een on saatavilla myös Audi smartphone interface, joka tuo Apple Car Play sekä Android Auto -älypuhelintoiminnot auton näytölle.

Uusi Audi Q2 saapuu Euroopan markkinoille syksyllä 2016. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2019 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,846 miljoonaa Audia. Vuoden 2018 Audi AG:n liikevaihto oli 59,2 miljardia euroa ja liikevoitto 4,7 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.