Mielenkiintoinen ja kompakti uutuus Audilta – Audi A1 citycarver

• Jykevää off-road-tyyliä: enemmän maavaraa, korkeampi ajoasento, suuremmat alumiinivanteet ja kahdeksankulmainen Singleframe-jäähdyttimensäleikkö
  • Huippuluokan infotainment-järjestelmä ja kattava digitaalinen liitettävyys
  • Valittavana lisävarusteena urheilullinen alusta ja Dynamic-varustepaketti

Raikas ja itsevarma olemus, runsaasti räätälöintimahdollisuuksia ja kattava liitettävyys ovat Audi A1 citycarverin ominaisuuksia. Uuden A1-tuotelinjan edistyksellisin malli on kotonaan missä tahansa ympäristössä: kaupungissa, maanteillä, moottoriteillä ja mökkipoluilla.

Nelimetrinen Audi A1 citycarver perustuu tekniikaltaan ja muotoilultaan Audi A1 Sportback -malliin. Korin selkeät ja voimakkaat linjat yhdistyvät noin neljä senttiä korkeampaan maavaraan, mikä helpottaa autoon kulkemista ja tarjoaa kuljettajalle paremman näkyvyyden. Uusi jousitus korkeammalla maavaralla nostaa autoa 35 mm A1 Sportback -perusmallia korkeammalle ja viimeiset millit tulevat suuremmista, vähintään 16-tuumaisista pyöristä.

Auton ilmeelle on ominaista jykevä ja urheilullinen off-road-tyyli. Kahdeksankulmainen Singleframe-jäähdyttimensäleikkö on viittaus Audin Q-malleihin. Voimakkaan veistoksellinen hunajakennorakenne on maalattu mattamustaksi ja kaksi tunnusomaista aukkoa konepellin alapuolella erottavat sen Audi A1 Sportbackista. Teräksenvärinen alleajosuoja vihjaa Audi A1 citycarverin maasto-ominaisuuksista. Kontrastiväri korostaa pyöränkaaria ja uudelleen muotoiltuja kylkilistoja. Jykevämpää ulkonäköä vahvistaa myös uudenlainen takapuskuri.

Audi A1 citycarverin ulkovärivaihtoehtoja on yhdeksän. Kontrastivärinen katto on saatavana Mythos-mustan ja Manhattan-harmaan -metalliväreissä. Korin alaosassa, ilmanottoaukoissa ja alahelmassa, on teräksen ja harmaan sävyiset somisteet, joihin lisävarusteena tilattavissa olevalla Musta optiikka –ulkonäköpaketilla saa syvän mustan ilmeen.

Sisätiloissa muotoilu ja kuljettajaa kohti suunnatut hallintalaitteet muodostavat täydellisen symbioosin. Esimerkiksi digitaalinen mittaristo muodostaa tuuletusaukkojen kanssa erillisen kompaktin yksikön. Tuuletusaukoissa, keskikonsolissa ja ovien korostuspinnoilla on värinä mintunvihreää, kuparia, oranssia tai hopeanharmaata. S line -varustepaketin yhteydessä värivaihtoehtona on myös struktur-harmaa.

Sisätiloihin on valittavissa lisävarusteena Design selection tai S line -sisätilapaketti. S line –sisätilapaketti tarjoaa asiakkaalle muun muassa entistä urheilullisemman sisustan S line -elementeillä, urheiluistuimet kangas-keinonahkaverhoilulla ja kontrastiompeleilla, mustan sisäkaton verhoilun, hopeanväriset somistelistat, polkimet ja jalkatuen teräspinnoitteella sekä struktur-harmaat korostuspinnat. Design selection -sisätilapaketti tuo mukanaan myös urheiluistuimet sekä hienostuneisuutta muun muassa sisätilojen erityisillä kontrastiompeleilla ja korostuspinnoilla, laajennetulla LED-sisävalopaketilla sekä alumiinisilla ovien kynnyslistoilla

Audi A1 citycarverin avarat sisätilat ja 335 litran tavaratila vastaavat A1 Sportback-mallia, samoin kuin vakio- ja lisävarusteet, mukaan lukien täydet led-ajovalot dynaamisilla takavilkuilla. Audi A1 citycarver –mallissa asiakas saa kuitenkin jo vakiona enemmän ulkonäköä näyttävällä S line -kattospoilerilla sekä vähintään 16-tuumaisilla alumiinivanteilla. Kuljettajaa avustavat järjestelmät, mm. mukautuva vakionopeudensäädin sekä Park Assist -pysäköintiavustin, ovat tuttuja isommista automalleista. Audi pre sense -järjestelmä eteen jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella ja Audi lane departure warning -kaistaltapoistumisvaroitin ovat vakiovarusteita.

Digitaalisen maailman keskiössä: infotainment- ja Audi connect -järjestelmät

Kiinnostavat infotainment-ominaisuudet ja kattava liitettävyys tekevät Audi A1 citycarverista älykkään kumppanin. Täysin digitaalinen mittaristo on vakiona, lisävarusteena saatavilla on Audi virtual cockpit -virtuaalinen mittaristo ja MMI navigointi plus –järjestelmä. MMI Navigointi plus –järjestelmän yhteydessä kuljettaja ohjaa huippuluokan infotainment-järjestelmää 10,1-tuumaisella kosketusnäytöllä. Vakiona kosketusnäyttö on 8,8 tuumainen. Navigaattoria on helppo käyttää vapaalla tekstihaulla ja kartta- ja navigointipalvelu HERE laskee reitin ja ajoajan liikenneolosuhteet huomioiden.

Audi A1 -malliin on tilattavissa MMI navigointi plus –järjestelmän yhteydessä lukuisia Connect-lisätoimintoja, kuten navigointi Google Earth -palvelun avulla, ajantasaiset liikennetiedot, pysäköintitiedot, hybiridiradio ja langaton Wi-Fi-yhteyspiste mobiililaitteille. Lisävarusteena on tilattavissa myös Audi phone box, joka integroi älypuhelimen autoon täydellisesti. Bang & Olufsen 3D Premium Sound –järjestelmä tuo autoon huippuluokan äänentoiston, järjestelmässä on 560 wattia tehoa.

Dynamic-paketti parantaa ajokokemusta: jousitus

Edistyksellisimmän Audi A1 -version jousitus on harmoninen ja tarkka, mutta lisävarusteena saatavana olevan Dynamic-varustepaketin kanssa Audi A1 citycarver on entistä ketterämpi. Pakettiin kuuluvat punaisilla jarrusatuloilla varustetut levyjarrut, dynaaminen Audi drive select -järjestelmä, soundaktor-äänitehostejärjestelmä sekä säädettävä iskunvaimennus. Neljä eri ajoprofiilia – auto, dynamic, efficiency ja individual – tarjoava Audi drive select -järjestelmä on saatavana myös erikseen. Dynamic-varustepaketin mukana on valittavana myös jopa 18 tuumaiset alumiinivanteet.

Audi A1 citycarver saapuu Suomen Audi-jälleenmyyjille loppusyksystä 2019.

Suomen hinnastoa tai lisävarustehinnastoa ei ole vielä vahvistettu.