Sähköisen hauska ajaa – uusi Audi e-tron

• Audin ensimmäisen täyssähköisen sarjatuotantomallin maailmanensi-ilta
  • Tilavat sisätilat ja pitkä toimintamatka sopivat jokapäiväiseen käyttöön
  • Lisävarusteena saatavat virtuaaliset ulkopeilit ensimmäistä kertaa sarjatuotantomallissa

Audi e-tron on merkin ensimmäinen täyssähköinen sarjatuotantomalli. Audi esitteli sporttisen isomman kokoluokan SUV:in – joka sopii jokapäiväiseen käyttöön – maailmanensi-illassa San Franciscossa. On auto sitten paikallaan tai liikenteessä, Audi e-tron on sähköinen. Sen vaikuttava kynnyslinja, sähköinen takaluukku ja vaalean harmaa Singleframe-etusäleikkö ilmaisevat suurjänniteteknologiaa, joka tekee ajokokemuksesta erityisen. Täyssähköinen SUV toimii kahdella sähkömoottorilla, jotka ovat paikallisesti CO2-neutraaleja ja lähes äänettömiä. Uuden sukupolven sähköinen quattro-nelivetojärjestelmä takaa erinomaisen pidon ja dynamiikan. Järjestelmä takaa jatkuvan ja ideaalin vääntömomentin jaon kahden akselin välillä – vain muutamassa sekunnin murto-osassa.

Tärkein tekijä urheilulliseen luonteeseen ja erinomaiseen dynamiikkaan on matala ja auton keskelle sijoitettu akusto. Se takaa autolle toimintamatkan, joka on sopiva pitkien matkojen ajamiseen. Yli 90 prosentin ajan kaikista hidastuksista, Audi e-tron palauttaa energiaa ainoastaan sähkömoottorien kautta. Täyssähköisen SUV saavuttaa maksimaalisen rekuperaatiopotentiaalin yhdessä sähköhydraulisesti integroidun jarrujen ohjausjärjestelmän kanssa. Audi on maailman ensimmäinen autonvalmistaja, joka käyttää tällaista järjestelmää täyssähköisessä sarjatuotantomallissa. Älykkäästi suunniteltu aerodynamiikka on myös tärkeä tekijä tehokkuudessa. Yksi tämän konseptin kohokohdista on lisävarusteena saataville tulevat virtuaaliset ulkopeilit – ensimmäistä kertaa maailmassa sarjatuotantomallissa. Ne eivät vain vähennä ilmanvastusta, vaan ne vievät auton digitalisaation täysin uudelle tasolle.

Audi e-tron tarjoaa tilavuutta ja mukavuutta kuten mikä tahansa muukin Audin tämän kokoluokan auto. Yhdistettynä korkealuokkaisiin materiaaleihin ja hienoon käsityöhön, se tekee sähköisestä liikkumisesta premium-kokemuksen. Tämä on myös varmistettu kattavilla ja luotettavilla latausmahdollisuuksilla, niin kotona kuin tien päälläkin.

Audi e-tronin navigaatiojärjestelmästä, joka on varustettu reittisuunnittelijalla ja joka kertoo sopivat reitit ja latausasemat, automatisoituun latauslaskutukseen ja aina älypuhelimella tehtävään kauko-ohjaukseen – Audi e-tron tarjoaa erityisen kattavia liitettävyyspalveluja. Audi e-tron on aina varustettu huippuversioisella MMI Navigointi Plus -infotainment-järjestelmällä. Audi e-troniin on saatavilla useita kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Esimerkiksi vakiovarusteena oleva ennakoiva taloudellisuusavustin edistää taloudellista ajotapaa näyttämällä ennakoivaa tietoa ja tekemällä automaattisesti jarrutusenergian talteenottoa. Mikäli asiakas tilaa autoonsa mukautuvan vakionopeudensäätimen, järjestelmä myös jarruttaa ja kiihdyttää täyssähköisen SUV:in ennakoivasti.

Audi e-tron valmistetaan Brysselissä CO2-neutraalissa tehtaassa. Ensimmäiset toimitukset Euroopassa alkavat loppuvuodesta 2018. Suomeen ensimmäiset autot saapuvat alkuvuodesta 2019.

Suomen hintoja ja vakiovarusteita ei ole vielä vahvistettu.

Lisätietoja Audi e-tronista: www.e-tron.audi.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 17 eri paikkakunnalla ja 11 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2020 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,693 miljoonaa Audia. Vuoden 2019 Audi AG:n liikevaihto oli 55,7 miljardia euroa ja liikevoitto 4,5 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 87 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin, yksilöllisiin premium-luokan automalleihin ja liikkuvuuspalveluihin sekä teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audin rekisteröinnit vuonna 2020 olivat 3 472 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 3,7 %. Audi e-tron oli isojen SUV-luokan täyssähköautojen markkinajohtaja 117 kappaleen rekisteröinnillä sekä samalla saksalaisen premium-segmentin täyssähköautojen markkinajohtaja. Suosituin Audi-malli vuonna 2020 oli edellisvuosien tapaan Audi A4, jota rekisteröitiin 1 001 kappaletta. Vuoden 2020 menestyjiä olivat myös Audin ladattavat hybridit (mm. A3 TFSI e, Q7 TFSI e ja Q8 TFSI e), joiden tarjonta kasvoi viime vuonna merkittävästi. Vuonna 2020 Audi toi Suomeen uuden Functions on Demand -toimintojen ostomahdollisuuden ja tulevina vuosina moniin uusiin Audi-malleihin on mahdollista tilata tiettyjä lisätoimintoja myös ostamisen jälkeen – mallista riippuen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.