Teknistä etumatkaa: Audi SQ7 TDI – innovatiivista ajamista

• Ensimmäinen S-malli Q7-mallistoon
  • Ensimmäisenä maailmassa sähköinen ahdin
  • Uutta Audilla: erittäin suorituskykyinen, 48 voltin sähkömekaaninen kallistuksenvakaaja

320 kW tehoa ja 900 Nm vääntöä - uusi Audi SQ7 TDI on markkinoiden tehokkain diesel-SUV. Sen uudelleen kehitetty 4,0 TDI -moottori on sähköisesti ahdettu - ensimmäisenä maailmassa.

Uusi 4,0 V8 TDI -moottori yhdistää luokkansa parhaan suorituskyvyn ja alhaisen kulutuksen. Voimanpesä tuottaa tehoa 320 kW (435 hv). Vääntömomentti 900 Nm on käytettävissä kierrosalueella 1 000 - 3 250 r/min. Uutuus kiihtyy 0-100 km/h 4,8 sekunnissa huippunopeuden ollessa 250 km/h. Audi SQ7 TDI:n yhdistetty polttoaineenkulutus on 7,4 l / 100 km (NEDC*) ja CO2-päästöt 194 g/km.

Uuden Audi SQ7 TDI:n sähköinen ahdin (EPC) on sarjatuotantoautossa maailman ensimmäinen. Järjestelmä tukee erinomaisesti moottoria niin käynnistäessä kuin kiihdyttäessäkin ilman turboviivettä. Auton lattian alle on asennettu 48 voltin litium-ioni-akku, joka tarjoaa tehon 7 kW:n EPC:lle sekä sähkömekaaniselle aktiiviselle kallistuksenvakaajalle (EAWS). Kilpailijakentässään ensimmäisenä tarjottavan kallistuksenvakaajan ansiosta auto kallistelee kaarreajossa vähemmän ja aliohjautuvuus pienenee edelleen. Etu- ja takaosan kallistuksenvakaajia voidaan säätää toisistaan riippumatta, mikä parantaa merkittävästi ohjauksen tarkkuutta ja ketteryyttä.

4,0 V8 TDI -moottorin imusarja on sijoitettu 90 asteen kulmaan sijoitettujen sylinterien ulkopuolelle, pakosarja ja kaksi turboahdinta puolestaan sisäpuolelle. Ratkaisu mahdollistaa lyhyet kanavat pakokaasujen puhdistusjärjestelmään sekä välittömän reagoinnin. Yhteispaineruiskutus tuottaa jopa 2500 baarin paineen.

Uudistunut kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaattivaihteisto on vaikuttava. Se vaihtaa erittäin nopeasti ja energiatehokkaasti ja sallii korkeilla ajonopeuksilla rullaustoiminnon tyhjäkäynnillä. Itselukittuva keskitasauspyörästö on jatkuvatoimisen quattro-nelivedon sydän. Se on kompakti, kevyt ja toimii saumattomasti mukautuvan alustan säätöjärjestelmän kanssa. Sähkömekaaninen ohjaustehostin, Audi drive select ja mukautuva ilmajousitus ovat uuden SQ7 TDI:n vakiovarusteita.

Uudessa Audi SQ7 TDI:ssä on käytetty systemaattisesti kevytrakennetekniikkaa, mikä tekee siitä segmenttinsä kevyimmän SUV:n. Auton painopiste on alhaalla, mikä mahdollistaa urheilullisen käsiteltävyyden sekä erinomaisen ilmanvastuskertoimen 0,34.

Uuden Audi SQ7:n ulkoasu kertoo suorituskyvystä mm. S-malleille tyypillisellä jäähdyttimensäleiköllä sekä puskureilla. Vakiovarusteena olevat led-ajovalot ovat voimakkaan kolmiulotteiset. Led-valot muodostavat Audi Q7:n ajovaloille tutun kaksinkertaisen nuolen. Lisävarusteena uuteen SQ7 TDI:hin ovat tarjolla Matrix led -ajovalot dynaamisilla takavilkuilla.  Auton suorituskyvystä kertovat myös neljä suorakaiteen muotoista pakoputkea. 20" vanteet ovat SQ7 TDI:ssä vakiovarusteena.

Audi SQ7 TDI:n sisätilat tarjoavat elegantteja ratkaisuja vaativaankin makuun. Auton voi valita 5- tai 7-paikkaisena ja sähkösäätöiset istuimet joko Sport- tai Sport plus -versioina Alcantara/nahka-verhoilulla. Matkanteon turvallisuuden, mukavuuden ja polttoainetaloudellisuuden viimeistelevät Audi SQ7 TDI:hin tarjolla olevat kuljettajaa avustavat järjestelmät, joita on 24 erilaista.

Suomen markkinoille uusi vaikuttava Audi SQ7 TDI saapuu loppukesästä 2016. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.

Tekstissä mainittujen mallien polttoaineenkulutustiedot:

Audi SQ7 TDI:

Auto ei ole vielä myynnissä. Sillä ei ole vielä tyyppihyväksyntää, eikä se siis kuulu direktiivin 1999/94/EC piiriin. Edellä mainitut kulutus- ja päästöarvot ovat alustavia.

Audi SQ5 TDI:

Yhdistetty polttoaineenkulutus: 6,7 l/100 km

Yhdistetyt CO2-päästöt: 177 g/km

* New European Driving Cycle, mittaustapa

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2018 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,812 miljoonaa Audia, 5 750 Lamboghini-urheiluautoa ja 53 004 Ducati-moottoripyörää. Vuoden 2017 Audi AG:n liikevaihto oli 60,1 miljardia euroa ja liikevoitto 5,1 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.