Uusi aikakausi: Audi on aloittanut sähkömoottoreiden sarjatuotannon Unkarin tehtaallaan

• Sähkömoottoreiden tuotanto on keskeinen virstanpylväs matkalla kohti sähköistä liikkumista
  • ”Sähkömoottoreiden tuotanto on strategisesti tärkeää yhtiön muutosprosessissa”, sanoo Audin tuotannosta vastaava johtaja Peter Kössler
  • ”Otamme edelläkävijän roolin sähkömoottoreiden tuotannossa”, sanoo Audi Hungarian toimitusjohtaja Achim Heinfling

Audin Unkarin tehtaalla alkoi uusi aikakausi, kun Győrin tehtaalla aloitettiin virallisesti sähkömoottoreiden sarjatuotanto. Tehtaan avasivat Unkarin ulkoministeri Péter Szijjártó, Audi AG:n tuotannosta vastaava johtaja Peter Kössler ja Audi Hungaria Zrt:n toimitusjohtaja Achim Heinfling. Sähkömoottoreita valmistetaan 8 500 neliömetrin tuotantotilassa innovatiivisella tuotantotavalla: modulaarisella kokoonpanolla. Yhtiö on tehnyt kymmenien miljoonien investoinnin moottoritehtaan perustamiseksi. Tällä uudella linjalla työskentelee tällä hetkellä noin 100 henkilöä.

”Audi Hungaria on ollut mukana kirjoittamassa Audin kasvutarinaa 25 vuotta. Unkarin tytäryhtiöstämme on tullut täysin uusi osaamiskeskus sähkömoottoreiden tuotannossa. Erityisosaaminen tekee Győristä päätehtaamme sähkömoottoreissa ja se edustaa strategista muutostamme kestävän liikkumisen tarjoajana”, sanoo Audi AG:n tuotannosta vastaava johtaja Peter Kössler.

”Audi Hungaria ottaa edelläkävijän roolin sähkömoottoreiden valmistuksessa. Olen ylpeä työntekijöidemme korkeasta asiantuntemuksesta ja motivaatiosta. He ovat aloittaneet uuden sähkömoottorituotannon menestyksekkäästi ja sitoutuneesti”, sanoo Audi Hungaria Zrt:n toimitusjohtaja Achim Heinfling.

Ensimmäiset Unkarin tehtaalla valmistetut moottorit asennettiin Audi e-troneihin, joka on Audin ensimmäinen täyssähköauto ja valmistetaan Audin Brysselin tehtaalla.

Audi Hungaria rakensi innovatiiviset tuotantolaitteet ja -saarekkeet sähkömoottoreiden valmistusta varten yhdessä vuodessa. Tuotannonsuunnittelu ja sähkömoottoreiden tuotekehitys tekivät tiivistä yhteistyötä Győrissä sijaitsevan prototyyppi- ja tuotantoteknologiakeskuksen kanssa tarvittavan osaamisen kehittämiseksi. Nykyinen tuotantokapasiteetti on noin 400 sähkömoottoria päivässä ja sitä voidaan kasvattaa asteittain. Uudella alueella työskentelee tällä hetkellä noin sata henkilöä ja määrä kasvaa yli 130:een vuoden loppuun mennessä. Tuotanto on tällä hetkellä yhdessä vuorossa, mutta se kasvaa pian kolmeen vuoroon.

Győrissä valmistetuissa sähkömoottoreissa on lukuisia uusia ominaisuuksia. Moottorin yhden keskeisen komponentin, staattorin kokoonpanossa tarkoitus on käämiä staattorin koteloon niin paljon ohutta, emaloitua kuparilankaa kuin mahdollista. Mitä tiukempi käämitys, sitä enemmän tehoa saadaan. Audi Hungarian uudessa käämitys- ja asennuskeskuksessa pystytään käämimään ja asentamaan koteloon optimimäärä emaloitua kuparilankaa erityisen tiukasti. Sähköisen akseliston muita isoja komponentteja ovat erikseen koteloitu tehoelektroniikka sekä vaihteisto ja kaksi voiman renkaille siirtävää laippa-akselia. Kuhunkin Audi e-troniin valmistetaan kaksi sähköistä akselistoa, sillä quattro-perinteen mukaisesti sekä etu- että taka-akselit ovat vetäviä.

Tuotantolaitteet, robotit sekä kokoonpano- ja tarkastuspisteet on asetettu kiinteästi, mutta ne eivät muodosta yhtenäistä tuotantolinjaa. Sen sijaan työntekijät valmistavat ajojärjestelmät modulaarisesti tuotantosoluissa. Asennusprosessi on määritelty tarkasti, mutta modulaarinen tuotantotapa mahdollistaa joustavuuden ja tuo liikkumavaraa tuotantoon. Osat kuljetetaan työpisteisiin älykkään IT-järjestelmän ohjaamilla automaattisilla vaunuilla.

Tuotekehitysosastolle on lisäksi asennettu kolme testipenkkiä moottoreiden jatkuvaa kuormitustestausta varten. Työntekijät on puolestaan jatkokoulutettu sähköalan asiantuntijoiksi sähkömoottoreiden tuotantoteknologiakeskuksessa.

Audi Hungaria valmisti viime vuonna 1 965 165 moottoria ja se on yksi maailman suurimmista moottorivalmistajista. Vuonna 2017 Győrin tehtaalla valmistettiin kuutta erilaista bensiinimoottoria ja kolmea dieselmoottoria, joiden tehot vaihtelivat 63 kW:n (86 hv) ja 470 kW:n (639 hv) välillä. Noin 6 000 työntekijää valmistaa päivittäin noin 9 000 moottoria Volkswagen-konsernin 32 tuotantolaitokselle.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2018 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,812 miljoonaa Audia, 5 750 Lamboghini-urheiluautoa ja 53 004 Ducati-moottoripyörää. Vuoden 2017 Audi AG:n liikevaihto oli 60,1 miljardia euroa ja liikevoitto 5,1 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.