Uusi Audi Q5 – vieläkin urheilullisempi ja monipuolisempi

• Uusi Audi Q5 saapuu Suomeen alkuvuodesta
• Lanseerausvaiheessa kaksi tehokasta TDI-dieselmoottoria
• Uutta: mukautuva ilmajousitus

Audi esitteli Pariisin autonäyttelyssä jälleen uuden menestyksekkään mallin: Uusi Audi Q5 saapuu Suomen markkinoille alkuvuodesta 2017. Uusi Audi Q5 yhdistää urheilullisuuden monipuolisuuteen ja muunneltavuuteen. Liitettävyyspalveluissa, tehokkuudessa tai kuljettajaa avustavissa järjestelmissä uusi Audi Q5 asettaa jälleen kerran segmenttinsä standardit.

“Ensimmäinen Audi Q5 oli monta vuotta luokkansa menestynein ja myydyin SUV. Seuraajan suunnittelu ei ollut helppoa mutta juuri siksi se oli niin jännittävää," sanoo Audi AG:n johtaja Rupert Stadler. “Uusi Q5 asettaa riman todella korkealle. Suurien innovaatioiden joukossa ovat mm. quattro ultra -nelivetojärjestelmä, erittäin tehokkaat moottorit, ilmajousitus iskunvaimennuksen säädöllä, kattava valikoima infotainment-järjestelmiä ja kuljettajaa avustavat järjestelmät.”

Suunnittelu ja tilat

Selvästi erottuvat kaaret ja voimakkaasti leikattu olkalinja tuovat esille sivulinjan rakenteen. Voimakkaasti korostetut pyöränkaaret viittaavat quattro-nelivetoon. Horisontaaliset linjat korostavat auton leveyttä ja sen olemusta. Takavalot on saatavilla myös dynaamisilla suuntavilkuilla. Auton takaluukku kietoutuu C-pilareiden ympärille – tyypillisen Audi Q-mallin tapaan. Suomessa uusi Audi Q5 tulee myyntiin Business ja Business Sport malleina. Valittavissa on myös S line sport -paketti sekä S line -ulkonäköpaketti ja 14 eri ulkoväriä.

Uusi Q5 on 4,66 m pitkä, 1,89 m leveä ja 1,66 m korkea. Akseliväli on 2,82 m. Edelliseen malliin verrattuna uusi Audi Q5 on kasvanut lähes joka suhteessa. Tästä huolimatta auton paino on laskenut, moottorista riippuen jopa 90 kg. Uusi Audi Q5 on luokkansa huippua myös aerodynamiikassa. Sen ilmanvastuskerroin 0,30 on kilparyhmänsä paras. Uusi Audi Q5 hemmottelee kuljettajaa ja matkustajia myös luokkansa parhaalla sisäakustiikalla.

Uusi Audi Q5 on kasvanut sisämitoiltaan ja siinä on runsaasti tilaa kuljettajalle ja neljälle matkustajalle. Horisontaaliset linjat tuovat hyvin esille auton leveyden ja mukavuuden. Uusi erittäin tehokas ilmastointi on tarjolla kahtena eri versiona. Kolmipuolainen monitoimiohjauspyörä on vakiona ja saatavilla on myös lämmitettävä ohjauspyörä.

Pituussuunnassa säädettävä takaistuin on taitettavissa kolmessa osassa (40–20–40). Takaistuinten asennosta riippuen tavaratilan suuruus vaihtelee 550 litrasta 610 litraan. Tämä on 10 litraa enemmän kuin edeltävässä mallissa. Takaistuimet taitettuna tavaratila kasvaa 1550 litraan. Etuistuimiin on saatavilla myös mm. hierontatoiminto.

Ohjauspainikkeet ja näytöt

Uuden Audi Q5:n toiminnot ovat intuitiivisia ja tuovat mukanaan kolme uutta ominaisuutta. Saataville tulee jo Audi A4:stä tuttu Audi virtual cockpit virtuaalinen mittaristo 12,3 tuuman näytöllä. Kuljettaja voi valita kahdesta valinnaisesta näkymästä – näkymä, jossa mittaristo on suurempi tai näkymä, jossa kartta hallitsee näyttöä. Saatavilla on myös Head-Up display -tuulilasinäyttö, joka näyttää tuulilasissa kuljettajalle oleellista tietoa – sisältäen informaatiota esimerkiksi kuljettajaa avustavista järjestelmistä ja liikennemerkeistä.

Uusi MMI-näyttö keskikonsolissa toimii pääohjauselementtinä MMI navigation plus -järjestelmässä, sisältäen MMI touch -kosketuspaneelin ja 8,3 tuuman näytön. Järjestelmän kosketusohjain on integroitu kiertopainikkeeseen. Se tunnistaa sekä käsinkirjoitettua tekstiä että liikkeitä, kuten zoomaustoimintoja. Uusi MMI-järjestelmän toimintalogiikka on samanlainen kuin älypuhelimessa, sisältäen vapaan tekstisyöttötoiminnon ja parannetun puheohjauksen. Mikäli Audi Q5 on varustettu automaattivaihteistolla, MMI touch -kosketuspaneeli on kooltaan suurempi.

Audi smartphone interface on yhteensopiva Apple CarPlay ja Android Auto* -järjestelmien kanssa mahdollistaen älypuhelimen saumattoman liittämisen autoon. Qi-standardin mukaisten puhelimien langaton lataaminen on myös mahdollista Audi phone boxin kautta. Uusi Audi tablet tarjoaa viihdettä takaistuimilla matkustaville.

Navigaattori – "yleisimmät reitit"

Uudessa Audi Q5:ssä, kuten myös Audi A4:ssä ja Q7:ssa, on navigaatio-ominaisuus nimeltään "yleisimmät reitit". Kun järjestelmä kytketään päälle, se muistaa automaattisesti säännöllisesti ajettavat reitit, esimerkiksi työmatkan, ja tarkkailee onko matkalla liikennehäiriöitä. Mikäli navigointi havaitsee reitin varrella ruuhkia, järjestelmä ehdottaa automaattisesti vaihtoehtoista reittiä, jopa silloin, kun navigointi ei ole toiminnassa. Kuljettaja voi tämän jälkeen valita aktivoiko hän järjestelmän vai ei. Kun reitti on ajettu kerran, se tallentuu navigaatiojärjestelmään. Kuljettaja voi myös poistaa reitin, ellei halua tallentaa sitä. Järjestelmä ehdottaa jopa kolmea yleisintä reittiä listattuna viikonpäivän ja ajan mukaan.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät

Uuden Audi Q5:sen kuljettajaa avustavat järjestelmät on jaettu kolmeen eri pakettiin – Tour, City ja Parking. Ennakoiva taloudellisuusavustin auttaa kuljettajaa säästämään polttoainetta. Audin adaptive cruise control-järjestelmä Stop&Go-toiminnolla sisältää ruuhka-avustimen, joka helpottaa ajamista ruuhkassa. Audi active lane assist -aktiivinen kaistallapysymisvahti helpottaa auton pysymistä omalla kaistalla. Etäisyysvaroitin varoittaa kuljettajaa, mikäli välimatka edellä ajavaan autoon ei ole riittävä. Uusia turvallisuutta parantavia järjestelmiä ovat myös Park assist -pysäköintiavustin, poikittaisliikenteestä varoittava avustin, poistumisvaroitin, törmäyksenestoavustin ja kääntymisavustin, alamäkiavustin sekä Audi pre sense -järjestelmät ja kamerapohjainen liikennemerkkientunnistus.

Moottorit ja vaihteistot

Uusi Audi Q5 lanseerataan Suomessa kahdella tehokkaalla ja taloudellisella TDI-dieselmoottorilla: teholuokissa 120 kW ja 140 kW. Moottoreiden polttoaineenkulutus ja päästöt ovat vähentyneet merkittävästi edelliseen malliin verrattuna. TDI-dieselmoottoreissa on AdBlue-ureatankki, jonka standarditilavuus Suomessa on 24 litraa. Suomessa uusi Audi Q5 on varustettu seitsemänvaihteisella S tronic -automaattivaihteistolla, jossa on vakiona polttoainetta säästävä rullaustoiminto. Vakiovarusteena oleva Audi drive select -järjestelmä tarjoaa kuljettajalle viisi eri ajotilaa. Lisävarusteena uuteen Audi Q5:een on saatavissa mukautuva ilmajousitus ja sähkömekaaninen ohjaus. Mukautuvan ilmajousituksen yhteydessä Audi drive select -järjestelmä sisältää lisäksi kaksi uuttaa ajotilaa: lift/offroad ja allroad.

Kaikki Audi Q5:n nelisylinteriset moottorit tulevat markkinoille uudella quattro ultra -nelivedolla varustettuina. Uusi quattro ultra -neliveto yhdistää energiatehokkaasti erinomaisen ajettavuuden ja turvallisuuden. Uuden quattro ultra -järjestelmän kehitystyön tavoitteena on ollut taloudellinen ja vähäpäästöinen nelivetojärjestelmä. Uusi quattro ultra -järjestelmä on lähes neljä kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Perinteiseen nelivetoon verrattuna polttoaineensäästö on normaalin liikenteen joukossa keskimäärin 0,3 l/100 km. Uusi Audi Q5 valmistetaan Audin uudessa tehtaassa Pueblassa, Meksikossa. Uusi Audi Q5 tulee Suomessa markkinoille alkuvuodesta 2017. Suomen hintoja ei ole vielä vahvistettu.

*Android Auto on käyttövalmis heti, kun sovellus on ladattavissa Googlen Suomen sovelluskaupassa.