Uusi Audi Q5 on saapunut Suomeen – nähtävillä Auto 2016 -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 18.–20.11.2016

Uusi Audi Q5 on urheilullisempi, muunneltavampi ja monipuolisempi kuin edeltäjänsä. Liitettävyyspalveluissa, tehokkuudessa tai kuljettajaa avustavissa järjestelmissä uusi Audi Q5 asettaa jälleen kerran segmenttinsä standardit. “Uusi Q5 asettaa riman todella korkealle. Suurien innovaatioiden joukossa ovat mm. quattro ultra -nelivetojärjestelmä, erittäin tehokkaat moottorit, ilmajousitus iskunvaimennuksen säädöllä, kattava valikoima infotainment-järjestelmiä ja kuljettajaa avustavat järjestelmät”, kertoo Audi AG:n johtaja Rubert Stadler.

Uusi Audi Q5 on 4,66 m pitkä, 1,89 m leveä ja 1,66 m korkea. Akseliväli on 2,82 m. Edelliseen malliin verrattuna uusi Audi Q5 on kasvanut lähes joka suhteessa. Tästä huolimatta auton paino on laskenut, moottorista riippuen jopa 90 kg. Uusi Audi Q5 on luokkansa huippua myös aerodynamiikassa. Sen ilmanvastuskerroin 0,30 on kilparyhmänsä paras. Uusi Audi Q5 hemmottelee kuljettajaa ja matkustajia myös luokkansa parhaalla sisäakustiikalla.

Uusi Audi Q5 on kasvanut sisämitoiltaan ja siinä on runsaasti tilaa kuljettajalle ja neljälle matkustajalle. Pituussuunnassa säädettävä takaistuin on taitettavissa kolmessa osassa (40–20–40). Takaistuinten asennosta riippuen tavaratilan suuruus vaihtelee 550 litrasta 610 litraan. Tämä on 10 litraa enemmän kuin edeltävässä mallissa. Takaistuimet taitettuna tavaratila kasvaa 1 550 litraan.

Uuden Audi Q5:n myynti aloitetaan Suomessa kahdella tehokkaalla ja taloudellisella TDI-dieselmoottorilla: teholuokissa 120 kW ja 140 kW. Moottoreiden polttoaineenkulutus ja päästöt ovat vähentyneet merkittävästi edelliseen malliin verrattuna. Vakiovarusteena oleva Audi drive select -järjestelmä tarjoaa kuljettajalle viisi eri ajotilaa. Lisävarusteena uuteen Audi Q5:een on saatavissa mukautuva ilmajousitus. Mukautuvan ilmajousituksen yhteydessä Audi drive select -järjestelmä sisältää kaksi uuttaa ajotilaa: lift/offroad ja allroad.

Ensimmäinen uusi Audi Q5 on saapunut Suomeen ja on nähtävillä Audin osastolla (6c61) Auto 2016 -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 18.–20.11.2016.

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 17 eri paikkakunnalla ja 11 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2020 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,693 miljoonaa Audia. Vuoden 2019 Audi AG:n liikevaihto oli 55,7 miljardia euroa ja liikevoitto 4,5 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 87 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin, yksilöllisiin premium-luokan automalleihin ja liikkuvuuspalveluihin sekä teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audin rekisteröinnit vuonna 2020 olivat 3 472 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 3,7 %. Audi e-tron oli isojen SUV-luokan täyssähköautojen markkinajohtaja 117 kappaleen rekisteröinnillä sekä samalla saksalaisen premium-segmentin täyssähköautojen markkinajohtaja. Suosituin Audi-malli vuonna 2020 oli edellisvuosien tapaan Audi A4, jota rekisteröitiin 1 001 kappaletta. Vuoden 2020 menestyjiä olivat myös Audin ladattavat hybridit (mm. A3 TFSI e, Q7 TFSI e ja Q8 TFSI e), joiden tarjonta kasvoi viime vuonna merkittävästi. Vuonna 2020 Audi toi Suomeen uuden Functions on Demand -toimintojen ostomahdollisuuden ja tulevina vuosina moniin uusiin Audi-malleihin on mahdollista tilata tiettyjä lisätoimintoja myös ostamisen jälkeen – mallista riippuen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.