Uusi Audi Q5 vakuutti Euro NCAP -testissä

• Uudelle Audi Q5-mallille täydet viisi tähteä Euro NCAP -testissä
• Huippuarvosanat matkustaja- ja jalankulkijaturvallisuudesta
• Audi Q5 tarjoaa kattavan valikoiman kuljettajaa avustavia järjestelmiä

Uusi Audi Q5 sai täydet viisi tähteä uusien autojen turvallisuutta mittaavassa Euro NCAP -testissä. Huippuarvosanat tarkoittavat, että tämä Ingolstadtilainen myyntimenestys on yksi luokkansa turvallisimmista autoista.

Uusi Audi Q5 osoitti vahvuutensa jokaisella osa-alueella. Uusi Audi Q5 saavutti huippupisteet sekä matkustajien että jalankulkijoiden turvallisuudessa. Täyden viiden tähden pisteytykseen myötävaikuttivat myös Audi Q5:ssä vakiona olevat kuljettajaa avustavat järjestelmät. Vakiona on mm. pre sense city -järjestelmä, joka varoittaa uhkaavasta törmäyksestä (auto tai jalankulkija), jarruttaa ja jopa pysäyttää auton.

Uusi Audi Q5 saavutti myös erinomaiset pisteet törmäysturvallisuudesta, vaikka auton kokonaispainoa on vähennetty 90 kg edelliseen malliin verrattuna. Erinomainen Euro NCAP -testitulos korostaa Audin korkeita standardeja aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden saralla, sekä kevytrakennetekniikassa.

Euro NCAP -vertailutestejä on suoritettu uusille autoille vuodesta 1997 lähtien. Testausorganisaation jäsenistö muodostuu useista Euroopan liikenneministeriöistä, autokerhoista, vakuutusyhtiöistä ja kuluttajasuojajärjestöistä. Kattavat testivaatimukset ovat merkittävästi vaativammat kuin mitä Euroopan lainsäädäntö vaatii.

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 17 eri paikkakunnalla ja 11 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2020 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,693 miljoonaa Audia. Vuoden 2019 Audi AG:n liikevaihto oli 55,7 miljardia euroa ja liikevoitto 4,5 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 87 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin, yksilöllisiin premium-luokan automalleihin ja liikkuvuuspalveluihin sekä teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audin rekisteröinnit vuonna 2020 olivat 3 472 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 3,7 %. Audi e-tron oli isojen SUV-luokan täyssähköautojen markkinajohtaja 117 kappaleen rekisteröinnillä sekä samalla saksalaisen premium-segmentin täyssähköautojen markkinajohtaja. Suosituin Audi-malli vuonna 2020 oli edellisvuosien tapaan Audi A4, jota rekisteröitiin 1 001 kappaletta. Vuoden 2020 menestyjiä olivat myös Audin ladattavat hybridit (mm. A3 TFSI e, Q7 TFSI e ja Q8 TFSI e), joiden tarjonta kasvoi viime vuonna merkittävästi. Vuonna 2020 Audi toi Suomeen uuden Functions on Demand -toimintojen ostomahdollisuuden ja tulevina vuosina moniin uusiin Audi-malleihin on mahdollista tilata tiettyjä lisätoimintoja myös ostamisen jälkeen – mallista riippuen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.