Uusi Audi Q8 e-tron: enemmän taloudellisuutta ja toimintamatkaa sekä hienostunutta muotoilua

• Suurempi akkukapasiteetti ja latausteho
  • Raikkaat sisätilat, dynaamiset ajo-ominaisuudet ja Audin uusi brändi-ilme
  • Nettohiilineutraali tuotanto ja kierrätysmateriaaleja käytössä ensimmäistä kertaa turvallisuuteen liittyvissä komponenteissa

Premium-luokan Audi e-tron vei Audin sähköisen liikkumisen aikakaudelle vuonna 2018. Nyt uusi Audi Q8 e-tron jatkaa sähköisen liikkumisen edelläkävijän tarinaa. Huippuluokan sähköinen SUV ja crossover luovat vaikutuksen optimoidulla liikkumiskonseptilla ja kehittyneellä aerodynamiikalla sekä parantuneella latausteholla ja akkukapasiteetilla. SUV-version WLTP-toimintamatka on kasvanut jopa 582 kilometriin ja Sportback-version 600 kilometriin. Merkittävät muutokset etenkin auton etuosassa antavat uudelle SUV-luokan lippulaivalle entistä raikkaamman ilmeen.

Audi on seurannut määrätietoisesti sähköistä tiekarttaansa Audi e-tronin julkistuksesta alkaen. Neljä vuotta ja 150 000 myytyä autoa myöhemmin täyssähköiseen portfolioon kuuluu nyt kahdeksan mallia. Vuoteen 2026 mennessä täyssähköautoja on myynnissä yli 20. Tuolloin Audi tuo maailmanmarkkinoille vain täyssähköisiä malleja.

”Vetäytymisemme polttomoottoreista on lyöty lukkoon yritysstrategiassamme. Olemme tehneet selvän päätöksen, että 11 vuodessa Audi on täysin sähköinen brändi”, sanoo Audi AG:n toimitusjohtaja Markus Duesmann.

”Tunteisiin vetoavilla, mutta jokapäiväiseen käyttöön soveltuvilla autoilla ihmiset saadaan innostumaan sähköisestä liikkumisesta. Tämän portfolion tärkeä osa on uusi Audi Q8 e-tron, joka on päivitetty sekä taloudellisuuden, toimintamatkan että muotoilun puolesta”, sanoo Audin teknisestä kehityksestä vastaava Oliver Hoffmann.

Hoffmann korostaa, että uudistukset merkitsevät selviä parannuksia auton käyttäjille: sekä akkukapasiteettia että latausnopeutta on pystytty parantamaan merkittävästi.

”Saimme energiatiheyden ja latauskapasiteetin optimaaliseen tasapainoon, ja samalla olemme pystyneet parantamaan taloudellisuutta. Lisäksi olemme kehittäneet moottoreita, progressiivista ohjausta ja alustan hallintajärjestelmiä – ja sitä kautta ajo-ominaisuuksia, jotka ovat tyypillistä Audia kaikissa Q8 e-tronin versioissa”, Hoffman sanoo.

Uusi ilme, uusi nimi, uusi yritysidentiteetti

Nimeämällä mallin Q8:ksi Audi kertoo selkeästi, että Audi Q8 e-tron on täyssähköisten SUV:ien ja crossovereiden huippumalli. Sekä Audi Q8 e-tronin että Q8 Sportback e-tronin tunnistaa jo ensi silmäyksellä täyssähkömalleiksi Audin sähköautojen muotokieltä eteenpäin vievän etu- ja takaosan designin ansiosta.

Arvostettuna täyssähköisenä SUV-mallina Audi Q8 e-tron saa ensimmäisenä käyttöön Audin uuden brändi-ilmeen. Käytössä on nyt neljän renkaan muodostaman logon uusi kaksiulotteinen design. Myös mallimerkintä ja Audi-logo B-pilareissa ovat uudistuneet.

Maksimimäärä mukavuutta ja tilaa

Audi Q8 e-tron tarjoaa maksimimäärän mukavuutta ja tilaa: auto on 4,915 metriä pitkä ja 1,937 metriä leveä. Sportbackin korkeus on 1,619 metriä ja SUV-version 1,633 metriä. SQ8 e-tron ja SQ8 Sportback e-tron ovat molemmat kaksi milliä matalampia ja 39 milliä leveämpiä.

Jalkatilaa on runsain mitoin myös takapenkillä 2,928 metrin akselivälin ansiosta. Myös tavaratilassa riittää väljyyttä: 569 litraa SUV:ssä ja 528 litraa Sportbackissä, minkä lisäksi keulassa on vielä ”frunk” eli 62 litran säilytystila.

Kolme erilaista voimalinjaa

Molempiin korimalleihin on saatavilla kolme vaihtoehtoista muunnelmaa täyssähköisestä nelivedosta. Kaksimoottorisissa Audi Q8 50 e-tron ja Audi Q8 Sportback 50 e-tron -perusmalleissa boost-toiminnolla tehoa on 250 kW ja vääntöä 664 Nm. WLPT-normin mukainen toimintamatka on jopa 491 kilometriä ja kulutus 20,1–24,0 kWh/100 km, Sportbackin kulutus on 19,5–23,7 kWh/100 km ja toimintamatka jopa 505 kilometriä.

Seuraavien kaksimoottoristen mallien, Audi Q8 55 e-tronin ja Audi Q8 Sportback 55 e-tronin, moottoreiden boost-teho on 300 kW ja vääntö 664 Nm. Energiankulutus on vastaavasti 20,6–24,4 kWh/100 km ja 19,9–24,1 kWh/100 km. SUV:n toimintamatka on jopa 582 km ja Sportbackin jopa 600 kilometriä. Kaikkien kaksimoottoristen mallien huippunopeudeksi on rajoitettu 200 kilometriä tunnissa.

Huippumallit Audi SQ8 e-tron ja Audi SQ8 Sportback e-tron on varustettu kolmella sähkömoottorilla, joiden boost-teho on 370 kW ja vääntö 973 Nm. Huippunopeudeksi on rajoitettu 210 kilometriä tunnissa, WLPT-normin mukaisesti mitattu toimintamatka on SUV:ssä jopa 494 kilometriä ja Sportbackissä jopa 513 kilometriä. Vastaavasti mitattu energiankulutus on 24,6–28,0 ja 23,5–27,0 kWh/100 km.

Enemmän akkukapasiteettia ja korkeampi latausteho

Akun käytettävissä oleva nettokapasiteetti on Audi Q8 50 e-tronissa 89 kWh (brutto 95 kWh) ja tehokkaammissa Audi Q8 55 e-tron ja SQ8 e-tron -versioissa 106 kWh (brutto 114 kWh). Käytettävissä oleva akkukapasiteetti on kasvanut akuston hallintajärjestelmän hienosäädön ansiosta. Suurteholatausasemilla Audi Q8 50 e-tronin latausteho on maksimissaan 150 kW, Q8 55 e-tronin ja SQ8 e-tronin latausteho nousee jopa 170 kilowattiin.

Suuri akku latautuu ihanneolosuhteissa kymmenestä 80 prosenttiin noin 31 minuutin pysähdyksen aikana, jolloin toimintamatkaa (WLTP) saadaan 420 kilometriä. Vaihtovirtalatausasemalla tai kotona latausteho on jopa 11 kW, lisävarusteena on saatavana 22 kW sisäinen laturi.

Audi Q8 e-tronin vakiovarusteisiin kuuluu Plug & Charge -toiminto. Yhteensopivilla latausasemalla auto tunnistautuu itse ja lataus aktivoituu, kun latauskaapeli kytketään. Myös laskutus tapahtuu automaattisesti.

Nykyinen Audi e-tron Charging Service -latauspalvelu korvataan tulevaisuudessa uudella Audi Charging -latauspalvelulla, joka on tarkoitus esitellä ensi vuonna. Se tulee tarjoamaan vaivattoman pääsyn noin 400 000 julkiselle latausasemalle Euroopassa. Apua latauspaikan löytämisessä tarjoaa e-tron-reittisuunnittelu.

Kehittynyttä dynamiikkaa: elektroninen torque vectoring ja päivitetty taka-akselin moottori

Taka-akselin asynkroninen sähkömoottorikonsepti on päivitetty uutta Audi Q8 e-tronia varten. Aiemmin sähkömagneettinen kenttä tuotettiin 12 kelalla, kun niitä nyt on 14. Näin samanlaisella sähkövirralla muodostuu moottorissa voimakkaampi magneettikenttä, mikä puolestaan mahdollistaa suuremman vääntömomentin. Vastaavasti kevyemmällä kuormituksella tarvittava voima tuotetaan pienemmällä energiamäärällä, jolloin auton energiankulutus pienenee ja toimintamatka pitenee.

Audi käytti kolmen moottorin konseptia ensimmäistä kertaa laajamittaisessa tuotannossa e-tron-sarjan S-malleissa. Kolmen moottorin rakennetta on edelleen jalostettu uudessa SQ8 e-tronissa. Sen etuakselilla on yksi 124 kW:n sähkömoottori ja molemmilla takapyörillä on omat 98 kW:n moottorit. Auton huipputeho on boost-toiminnolla jopa 370 kilowattia. Kahden moottorin avulla taka-akselin voimanjakoa voidaan muuttaa sekunnin murto-osissa.

Mukavuuden ja urheilullisuuden tasapainoa

Mukautuva ilmajousitus on vakiovaruste kaikissa Audi Q8 e-tron -malleissa. Ajotilanteesta riippuen korin korkeutta voidaan säätää 76 millimetriä. Sivuttaisdynamiikan optimoimiseksi ilmajousituksen hienosäätöä on tarkistettu. Lisäksi elektroninen ajonvakautusjärjestelmä (ESC) mahdollistaa entistä paremman ohjattavuuden etenkin tiukoissa mutkissa.

Niistä Audi Q8 e-tron selviytyy selkeästi ketterämmin, mistä kuuluu kiitos uudistetulle progressiiviselle ohjaukselle. Ohjausjärjestelmän välityssuhdetta on muutettu, joten ohjausvaste on aiempaa nopeampi myös hienovaraisissa ohjausliikkeissä. Suoremman ohjausvälityksen toimintaa tukevat etuakselin rakenteen entistä jäykemmät puslat. Siten ohjauspyörän liikkeet välitetään pyörille suoremmin ja myös ohjauksen palaute paranee. Myös kaikki alustan ohjausjärjestelmät on säädetty uudelleen, mutta kokonaisuus on edelleen tasapainossa ja täydellisessä vireessä, kuten Audin DNA:han kuuluu.

Edelleen parannettu aerodynamiikka

Audi Q8 e-tronin suunnittelussa aerodynamiikka oli etusijalla. Tämän ansiosta Q8 Sportback e-tronin ilmanvastuskerroin cw putosi 0,26:sta 0,24:ään ja Q8 e-tronin ilmanvastus 0,28:sta 0.27:ään. Auton pohjaan asennetut ilmanohjaimet ovat yksi tekijä ilmanvastuksen pienentämisessä. Niiden avulla pystytään ohjaamaan ilmavirtaa pyörien ympärillä. Etupyörien ilmanohjaimia on suurennettu ja Audi Q8 Sportback e-tronissa on nyt myös takapyörien ilmanohjaimet. SQ8 Sportback e-tronissa ilmanohjaimet ovat vain edessä.

Ensimmäistä kertaa Audissa säleikköä ympäröivällä alueella on itsestään tiivistyvä järjestelmä jäähdyttimen automaattisesti sulkevien sähköisten läppien lisäksi. Järjestelmä optimoi ilmavirtausta auton edessä ja vähentää ei-toivottuja häviöitä.

Kätevää pysäköintiä Remote Park assist Plus -pysäköintijärjestelmän etäohjauksella

Audi Q8 e-troniin on saatavilla noin 40 erilaista kuljettajaa avustavaa järjestelmää. Tietoa auton ympäristöstä saadaan jopa viideltä tutka-anturilta, viideltä kameralta ja 12 ultraäänianturilta. Tätä tietoa analysoi avustimien keskusohjainlaite.

Aivan uusi ominaisuus on Remote Park assist Plus -pysäköintijärjestelmä etäohjauksella, joka on tilattavissa vuodesta 2023 alkaen. Sen avulla kuljettaja voi hallita pysäköintiä oman älypuhelimensa myAudi-sovelluksella ja auton voi ohjata ahtaillekin pysäköintipaikoille. Kun auto pääsee määränpäähänsä pysäköintipaikalla, se kytkee käsijarrun, lukitsee ovet ja sammuu automaattisesti.

Poistuttaessa parkkipaikalta auto käynnistyy myAudi-sovelluksella ja siirtyy sen verran, että kyytiin astuminen käy mukavasti.

Digitaaliset Matrix LED -ajovalot

Digitaaliset Matrix LED -ajovalot ovat saatavana lisävarusteena. Moottoriteillä orientaatiovalot osoittavat auton sijainnin kaistalla ja auttavat kuljettajaa ajamaan turvallisesti myös kapeissa paikoissa. Tarjolla on myös kolme uutta ominaisuutta: parannetut liikennetiedot, kaistavalo suuntavalolla sekä maanteillä käytettävä orientaatiovalo.

Luksusluokan sisustus

Lasinen panoraamakatto tekee sisustuksesta valoisamman ja vahvistaa ilmavuuden ja avaruuden tunnetta. Lasielementit avataan ja suljetaan sähköisesti, pimennysverhot ovat yhtä helppokäyttöiset. Avattuna kaksiosainen lasikatto parantaa sisäilmaa tehokkaan ilmanvaihdon ansiosta ja integroitu ilmanohjain vähentää ilmavirran aiheuttamaa melua. Vakiovarusteisiin kuuluvan kaksialueisen automaatti-ilmastoinnin lisäksi tarjolla on nelialueinen automaatti-ilmastointi sekä ilmanlaatupaketti.

Istuinten kolmivaiheisen ilmastoinnin ansiosta matkustaminen on mukavaa myös kuumalla säällä. Ilmastointi on tarjolla vakioistuimiin, joiden nahkapinnassa on hienostunut rei'itys. Sisustusvaihtoehtojen huippu ovat monipuolisesti säädettävät mukavuusistuimet edessä. Paineilmalla toimivien istuinosan ja selkänojan säätöjen lisäksi saatavilla on myös hierontatoiminto.

Kaikkiin sisustusvaihtoehtoihin on saatavilla viimeistelyjä, jotka on tehty puuviilusta kuten saarnista ja vaahterasta tai alumiinista. S line -versioissa käytetään hiilikuiturakenteita. Uusia lisäyksiä somistelista valikoimassa ovat vaaleanruskea pähkinäpuu ja tekninen kangas, jonka valmistuksessa on hyödynnetty kierrätettyjä PET-pulloja.

Korkearesoluutioiset kosketusnäytöt ja ääniohjaus

Kuten kaikissa muissakin luksusluokan Audeissa, myös Q8 e-tronissa on kosketusnäytöillä varustettu MMI-käyttöjärjestelmä. Lähes kaikki perinteiset kytkimet ja painikkeet on korvattu kahdella korkearesoluutionäytöllä. Kojelaudassa ylempänä on 10,1-tuumainen näyttö ja sen alapuolella 8,6 tuuman ruutu.

Audi Q8 e-tronin digitaalista näyttö- ja käyttöliittymäkonseptia täydentää vakiovarusteisiin kuuluva HD-tasoinen Audi virtuaalimittaristo. Korkearesoluutioisen mittariston näytöllä esitetään kaikki keskeiset sähköisen ajamisen tiedot lataustehosta toimintamatkaan. Lisävarusteena on saatavilla Head-up Display -tuulilasinäyttö.

MMI Navigation plus -paketin mediakeskus tukee huippunopeaa LTE Advanced -tiedonsiirtoa. Mukana on myös integroitu WiFi-hotspot matkustajien käyttöön. Navigointijärjestelmä suosittelee älykkäästi aiempiin reitteihin perustuvia kohteita. Audi connect navigointi- ja infotainment -paketti pitää lisäksi sisällään myös car-to-x-palvelut.

Kierrätysmateriaaleja

Audi Q8 e-tron sertifioidaan nettohiilidioksidineutraaliksi asiakkaille Euroopassa ja USA:ssa. Joissakin komponenteissa käytetään lisäksi kierrätysmateriaaleja. Kierrätysprosessissa muokatut materiaalit pienentävät resurssien tarvetta ja varmistavat suljetun, tehokkaan ja kestävän materiaalikierron.

Sisustuksessa kierrätysmateriaaleja käytetään lämpö- ja äänieristysten lisäksi matoissa. Näytön yläpuolella olevan, Tech Layeriksi kutsutun alueen uutena vaihtoehtona on antrasiitinvärinen tekninen kangas, jossa on käytetty kierrätettyjä PET-pulloja.

S line -varustepakettiin kuuluvat urheiluistuimet on verhoiltu synteettisellä nahalla ja Dinamica-mikrokuidulla. Dinamican raaka-aineesta jopa 45 prosenttia on valmistettu kierrätetyistä PET-pulloista, käytetyistä tekstiileistä ja kuitujäämistä. Aiemmista mikrokuiduista poiketen Dinamican valmistuksessa ei käytetä liuottimia – tämäkin on panos ympäristönsuojelulle.

Ensimmäistä kertaa kierrätysmateriaalia käytetään myös turvallisuuteen liittyvissä komponenteissa. Kemiallisessa kierrätysprosessissa käsiteltyä autojen muovijätettä on erityisesti turvavyön solkien muovisuojissa.

Audi Q8 e-tronin sarjatuotannossa hyödynnetään ensimmäistä kertaa kemiallista kierrätystä autojen sekajätteen hyödyntämiseksi uudelleen. Osana PlasticLoop-projektia yhteistyössä muovinvalmistaja LyondellBasellin kanssa toteutetussa prosessissa asiakkaiden ajoneuvojen korjauskelvottomat muoviosat puretaan ja erotetaan vieraista materiaaleista, kuten metalliosista, ennen kuin ne murskataan ja käsitellään pyrolyysiöljyksi. Pyrolyysiöljyä käytetään raaka-aineena uusien muovien tuotannossa massataseperiaatteella.

Lanseeraus keväällä 2023

Suomessa Audi Q8 e-tronin hinnat alkavat 74 990 eurosta ja Audi Q8 Sportback e-tronin hinnat alkavat 77 990 eurosta. Audi Q8 e-tron 50 ja 55 -voimalinjojen (molemmat korimallit) osalta myynti tullaan aloittamaan marraskuun 2022 aikana, kun taas SQ8 e-tron -mallien myynti alkaa myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Kaikkien uusien Audi Q8 e-tron -mallien markkinalanseerauksen on suunniteltu tapahtuvan maaliskuussa 2023.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924.