Uusi elämä vai kierrätys? BattMAN pidentää akkujen käyttöikää

• Audi kehittää uutta akkujen pikatarkastusjärjestelmää
  • BattMAN ReLife arvioi akun kunnon muutamassa minuutissa
  • Testillä selvitetään, mitä kennoja ja moduuleja voidaan uusiokäyttää

Sähköisestä liikkumisesta kiinnostuneiden mielessä on usein kysymys: mitä tapahtuu akulle, kun sähköajoneuvoa ei enää käytetä? Vastaus on yksinkertainen: uudella BattMAN ReLife -analysointiohjelmistolla tarkistetaan akun kunto muutamassa minuutissa. Pikatarkastusjärjestelmä on otettu käyttöön akkukierrätyksen pilottilaitoksessa Saksan Salzgitterissä.

Tarkastusjärjestelmän havaitsemasta jäljellä olevasta kapasiteetista riippuen suurjänniteakkua voidaan käyttää ajoneuvossa uudelleen joko kokonaan tai osittain, se voi myös saada uuden elämän liikkuvana tai paikallisena energiavarastona tai sen materiaali voidaan käyttää uusien akkukennojen tuotannossa innovatiivisen kierrätysprosessin avulla.

Audi kehitti BattMAN (Battery Monitoring Analysis Necessity) -ohjelmiston ensimmäisen version Audi e-tronin korkeajänniteakun nopeaa ja luotettavaa analysointia varten. Nyt se on käytössä jo useiden Volkswagen-konsernin brändien diagnostiikkatyökaluna.

BattMANia kehitettiin edelleen yhteistyössä Volkswagen-konsernin komponenttivalmistuksen kierrätysasiantuntijoiden kanssa ennen akkukierrätyksen pilottitehtaan avaamista Salzgitteriin. Järjestelmää testattiin ja ohjelmoitiin kuukausia ennen kuin siitä kehkeytyi uusi analysointiratkaisu, joka antaa muutamassa minuutissa luotettavan ensiarvion akun kunnosta ja helpottaa sen tulevan käyttötarkoituksen suunnittelua. Aiemmin tämä prosessi on kestänyt useita tunteja.

Pienjänniteliitäntöjen kytkemisen jälkeen laite tarkistaa ensin, pystyykö akku kommunikoimaan ja siirtämään dataa. Tämän jälkeen järjestelmä tutkii ja osoittaa mahdolliset virheilmoitukset sekä eristysresistanssin, kapasiteetin, lämpötilat ja kennojännitteet.

”Pystymme mittaamaan kennon kaikki tärkeimmät parametrit. Liikennevalojärjestelmä kertoo jokaisen kennon tilan: vihreä kertoo, että kenno on hyvässä kunnossa, keltainen kertoo tarkemman tarkastuksen tarpeesta ja punainen kertoo, että kenno on epäkunnossa”, selvittää Audin laatuinsinööri Axel Vanden Branden

Testillä määritetään akun yleiskunto, ja tämän jälkeen on kolme vaihtoehtoa:

Ensimmäinen vaihtoehto on ns. uudelleenvalmistus, jossa akku voidaan sen hyvän tai erittäin hyvän kunnon vuoksi käyttää tarvittavien korjausten jälkeen sähköajoneuvon varaosana. Varaosakäyttöön liittyviä konsepteja valmistellaan parhaillaan.

Toisessa vaihtoehdossa keskimääräisessä tai hyvässä kunnossa oleva akku saa uuden elämän, jolloin sitä käytetään vielä vuosia muualla kuin sähköautossa. Uusi käyttöpaikka voi olla joustava pikalatausasema, latausrobotti, autonominen kuljetusjärjestelmä, trukki tai kotitalouden energiavarasto tai varavirtajärjestelmä.

Kolmas vaihtoehto merkitsee tehokasta kierrätystä Salzgitterin pilottitehtaalla, jossa kaikkein huonokuntoisimmat akut puretaan raaka-aineiksi, kuten alumiiniksi, kupariksi, muoviksi ja ”mustaksi jauheeksi”, joka sisältää arvokkaita akkukomponentteja, kuten litiumia, nikkeliä, mangaania, kobolttia ja grafiittia. Erikoistuneet yhteistyökumppanit erottelevat akkukomponentit hydrometallurgisesti ennen kuin ne prosessoidaan uudelleen katodimateriaaliksi.

”Kierrätetyt akkumateriaalit ovat yhtä laadukkaita kuin uudetkin, joten niitä materiaaleja käytetään jatkossa kennotuotannossamme”, kertoo Volkswagen-konsernin akkuliiketoimintayksikön johtaja Frank Blome

”BattMAN ReLifen kehitys on loistava esimerkki siitä, kuinka menestyksekkäästi Volkswagenin eri tuotemerkit voivat tehdä yhteistyötä“, toteaa Audi Brysselin toimitusjohtaja Volker Germann

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924.