Vahva moottoriurheilun perillinen: uusi Audi R8 Spyder V10

• V10-moottori kehittää tehoa 397 kW (540 hv) ja kiihtyy 0-100 km/h 3,6 s, huippunopeus 318 km/h
  • Audi Space Frame -rakenne parantaa rungon vääntöjäykkyyttä jopa 50 %

Uusi Audi R8 Spyder V10:n vapaasti hengittävä moottori on vaikuttavan suorituskykyinen: se kehittää tehoa 397 kW (540 hv), kiihtyy 0-100 km/h 3,6 sekunnissa ja sen huippunopeus on 318 km/h. Vääntöä uutuudessa on 540 Nm. Audi esitteli uuden, erittäin suorituskykyisen avomallisen urheiluautonsa New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä.

Uuden Audi R8 Spyderin katto on toteutettu sähköhydraulisesti, ja se avautuu ja sulkeutuu vain 20 sekunnissa ja jopa 50 km/h nopeudessa. Audi Space Frame (ASF) -rakenne yhdistää alumiinia ja hiilikuitua siten, että kaksipaikkainen uutuus painaa vain 1 612 kg. Alumiinikomponenttien osuus auton painosta on 79,6 %. Innovatiivinen valmistusmenetelmä alentaa yksittäisten komponenttien painoa jopa 10 %. Erittäin jäykkä runko painaa 208 kg, ja sen vääntöjäykkyys on parantunut yli 50 % verrattuna edelliseen malliin.

Uudessa Audi R8 Spyderissa on rullaustoiminto, joka parantaa moottorin polttoainetehokkuutta kymmenellä prosentilla edeltäjämalliin verrattuna. Uuden R8 Spyderin keskikulutukseksi ilmoitetaan 11,7 l/100 km CO2-päästöjen ollessa 277 g/km.

Uutuuden suorituskykyiseen voimalinjaan on yhdistetty sähköisesti ohjattu 7-vaihteinen S tronic -automaattivaihteisto. Kaksoiskytkinvaihteisto välittää voiman uudelle quattro-nelivetojärjestelmälle. Älykäs Audi drive select -järjestelmä tarjoaa neljä eri ajoprofiilivaihtoehtoa dynaamisesta mukavaan. Lisävarusteena tarjolla on kolme ajoprofiilia lisää: kuivalle, märälle ja lumiselle ajokelille.

Turvallisuus ja ajomukavuus on huomioitu uuden Audi R8 Spyderin ohjaamossa siten, että toiminnot ovat suoritettavissa irrottamatta käsiä ohjauspyörästä tai katsetta tiestä. Suuri 12,3 tuuman täysdigitaalinen mittaristo esittää grafiikan 3D:nä. Vakiovarusteena olevat MMI navigation plus ja MMI touch ovat sujuvasti ja helposti käytettävissä.

Käsityönä valmistettava uusi Audi R8 Spyder rakennetaan Audin Neckarsulmin tehtaalla Saksassa. Laajan vakiovarustelistan lisäksi autoa voi personoida lähes rajattomasti omaan makuun sopivaksi.

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2018 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,812 miljoonaa Audia, 5 750 Lamboghini-urheiluautoa ja 53 004 Ducati-moottoripyörää. Vuoden 2017 Audi AG:n liikevaihto oli 60,1 miljardia euroa ja liikevoitto 5,1 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.