Yhdeksäs peräkkäinen voitto: Audin 2,5 TFSI -bensiinimoottori jälleen luokkansa paras

• Viisisylinterinen moottori jatkaa voittojen tiellä
  • Tehokkain tuotannossa oleva viisisylinterinen moottori tuottaa tehoa 294 kW ja vääntöä 480 Nm
  • 2,5 TFSI -bensiinimoottori on Audin ikoni

Audi jatkaa voittojen tiellä, kun 2,5 TFSI -bensiinimoottori voitti jo yhdeksännen kerran peräkkäin kansainvälisen "Vuoden Moottori" -palkinnon 2,0–2,5-litraisten moottoreiden kategoriassa. Sen 294 kW (400 hv) tekevät siitä tehokkaimman tuotannossa olevan viisisylinterisen moottorin maailmassa.

Erityisesti tuomariston jäsenet ylistivät moottorin vakuuttavaa 480 Nm vääntöä, joka on käytössä jo 1 700 rpm kierrosluvusta alkaen sekä sen turbon omaleimaista äänimaailmaa. Ääni muodostuu vierekkäisten sylinterien ja kauempana toisistaan olevien sylintereiden ainutlaatuisesta rytmistä. ”Viisisylinterinen moottori on ollut Audin ikoni jo yli 40 vuoden ajan”, kertoo Oliver Hoffmann, Audi Sport GmbH:n teknisestä kehityksestä vastaava johtaja. ”Kaksi vuotta sitten suunnittelimme 2,5 TFSI -bensiinimoottorin täysin uudelleen ja otimme käyttöön alumiiniset kampikammiot.”

Audin 2,5 TFSI -bensiinimoottori on saatavilla TT RS Coupé ja TT RS Roadster -malleihin sekä RS 3 Sedaniin ja RS 3 Sportbackiin. Moottori kiihdyttää TT RS ja TT RS Roadsterin 0–100 km/h 3,7 ja 3,9 sekunnissa, sekä RS 3 Sedanin ja Sportbackin 0–100 km/h 4,1 sekunnissa. Kaikkien neljän mallin huippunopeus on rajoitettu 250 km/h, mutta lisävarusteena se on mahdollista kasvattaa nopeuteen 280 km/h.

Vuosittain jaettava kansainvälinen "Vuoden Moottori" -palkinto on jaettu vuodesta 1999 alkaen. Kansainväliseen tuomaristoon kuuluu 65 auto- ja liikennetoimittajaa, jotka valitsevat vuoden parhaat moottorit useassa eri kategoriassa. Tämä on neljästoista kerta, kun Audi on voittanut tämän maailmanlaajuisesti arvostetun palkinnon.