Yhdeksäs peräkkäinen voitto: Audin 2,5 TFSI -bensiinimoottori jälleen luokkansa paras

• Viisisylinterinen moottori jatkaa voittojen tiellä
  • Tehokkain tuotannossa oleva viisisylinterinen moottori tuottaa tehoa 294 kW ja vääntöä 480 Nm
  • 2,5 TFSI -bensiinimoottori on Audin ikoni

Audi jatkaa voittojen tiellä, kun 2,5 TFSI -bensiinimoottori voitti jo yhdeksännen kerran peräkkäin kansainvälisen "Vuoden Moottori" -palkinnon 2,0–2,5-litraisten moottoreiden kategoriassa. Sen 294 kW (400 hv) tekevät siitä tehokkaimman tuotannossa olevan viisisylinterisen moottorin maailmassa.

Erityisesti tuomariston jäsenet ylistivät moottorin vakuuttavaa 480 Nm vääntöä, joka on käytössä jo 1 700 rpm kierrosluvusta alkaen sekä sen turbon omaleimaista äänimaailmaa. Ääni muodostuu vierekkäisten sylinterien ja kauempana toisistaan olevien sylintereiden ainutlaatuisesta rytmistä. ”Viisisylinterinen moottori on ollut Audin ikoni jo yli 40 vuoden ajan”, kertoo Oliver Hoffmann, Audi Sport GmbH:n teknisestä kehityksestä vastaava johtaja. ”Kaksi vuotta sitten suunnittelimme 2,5 TFSI -bensiinimoottorin täysin uudelleen ja otimme käyttöön alumiiniset kampikammiot.”

Audin 2,5 TFSI -bensiinimoottori on saatavilla TT RS Coupé ja TT RS Roadster -malleihin sekä RS 3 Sedaniin ja RS 3 Sportbackiin. Moottori kiihdyttää TT RS ja TT RS Roadsterin 0–100 km/h 3,7 ja 3,9 sekunnissa, sekä RS 3 Sedanin ja Sportbackin 0–100 km/h 4,1 sekunnissa. Kaikkien neljän mallin huippunopeus on rajoitettu 250 km/h, mutta lisävarusteena se on mahdollista kasvattaa nopeuteen 280 km/h.

Vuosittain jaettava kansainvälinen "Vuoden Moottori" -palkinto on jaettu vuodesta 1999 alkaen. Kansainväliseen tuomaristoon kuuluu 65 auto- ja liikennetoimittajaa, jotka valitsevat vuoden parhaat moottorit useassa eri kategoriassa. Tämä on neljästoista kerta, kun Audi on voittanut tämän maailmanlaajuisesti arvostetun palkinnon.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2018 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,812 miljoonaa Audia, 5 750 Lamboghini-urheiluautoa ja 53 004 Ducati-moottoripyörää. Vuoden 2017 Audi AG:n liikevaihto oli 60,1 miljardia euroa ja liikevoitto 5,1 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.