Gypsteel-teräsprofiileista tuotekopioita liikkeellä

Lehdistötiedote 4.3.2013

Gypsteel®-teräsprofiilien haltija Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy ja lisenssivalmistaja Aulis Lundell Oy varoittavat rakentajia Suomen markkinoille tulleista virolaisista Gypsteel-profiilien kopioina myytävistä teräsprofiileista. Nämä tuotteet muistuttavat ulkoisesti Gypsteel-profiileja ja niille luvataan valmistajan markkinoinnissa samankaltaisia teknisiä ominaisuuksia. Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:n testien mukaan tuotteen ominaisuudet eivät kuitenkaan ole Gypsteel-tuotteita vastaavat.

Tuotteiden vertailukuvia löytyy tämän tekstin lopussa olevan linkin kautta.

Gypsteel-teräsprofiilit valmistetaan patentoidulla UltraSTEEL®-tekniikalla, jossa sinkityn teräsohutlevyn tehollista paksuutta kasvatetaan ja lujitetaan. Maailmanlaajuisen patentin omistaa englantilainen Hadley Industries Holdings Ltd, joka on lisensoinut Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:lle yksinoikeuden UltraSTEEL®-tekniikan hyödyntämiselle Suomen ja Baltian maiden alueilla.

”Tekninen tutkimuksemme valmistui tällä viikolla. Sen mukaan jäljitelmäprofiilit muistuttavat ulkoisesti Gypsteel-profiileita, mutta niille ei voida taata samoja käyttöominaisuuksia kuin Gypsteel-profiileille”, Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:n tuoteryhmäpäällikkö Mikael Nyholm sanoo. ”Olemme lähettäneet kopioista näytteet myös patentin omistajalle ja heidän teknisen raporttinsa mukaan kyseessä on selkeästi yksinkertainen kopio, jolla ei saavuteta niitä ominaisuuksia, mitä väitetään. Profiilien samannäköisyydellä johdetaan asiakasta harhaan ja katteettomilla argumenteilla luvataan jotain, mikä ei ole mahdollista”, Nyholm jatkaa.

”UltraSTEEL®-teknologia muokkaa teräsohutlevyä tuotantoprosessissa molemmilta pinnoilta kasvattaen teräsohutlevyn jäykkyyttä. Käytämme samassa prosessissa vähemmän terästä verrattuna perinteiseen valmistustapaan. Se tukee ekologista tuotantolinjaustamme”, Aulis Lundell Oy:n toimitusjohtaja Leena Lundell-Pendov sanoo.

Alkuperäiset Gypsteel-profiilit tunnistaa aina tuotteessa olevista Gypsteel®-tuotenimestä ja CE-merkinnöistä. Nämä kertovat tuotteiden olevan Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:n tuotteita ja harmonisoidun tuotestandardin EN 14195 mukaiset. CE-merkintä ei kuitenkaan vielä kerro, miten Gypsteel-profiilit toimivat osana valmiita rakennusosia. Tämän takia CE-merkintää täydentämään on haettu riippumattomien asiantuntijatahojen lausuntoja rakentamisessa tarvittavista rakennusosien ominaisuuksista. Esimerkiksi paloa osastoivista rakenteista löytyy VTT:n myöntämä sertifikaatti, joihin myös Gypsteel-tuotteet sisältyvät. Lisäksi Gypsteel-profiilien ominaisuuksia osana kevytrakenneratkaisuja on tutkimuksin varmennettu kolmansilla osapuolilla myös ääni-, jäykkyys-, kantavuus- ja ergonomiatestein.

Mikael Nyholmin mukaan rakentajien tulisi aina tarkistaa käytettävien tuotteiden soveltuvuus käyttökohteisiin ja miten tuotteiden valmistajat pystyvät varmentamaan tuotteisiinsa liittyvät argumentit niiden teknisistä ominaisuuksista. Tässä tapauksessa pelkät myyntiesitteeseen kopioidut argumentit eivät riitä takamaan rakenteiden ominaisuuksia.

Lataa painolaatuisia valokuvia kopiotuotteesta ja alkuperäisistä Gypsteel-profiileista täältä:

Lisätietoja:

Mikael Nyholm, tuoteryhmäpäällikkö, Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy, Mikael.nyholm@saint-gobain.com, 040536 1581

Leena Lundell-Pendov, toimitusjohtaja, Aulis Lundell Oy, Leena.lundell-pendov@aulislundell.fi

www.gyproc.fi/gypsteel

Aulis Lundell Oy
Aulis Lundell Oy on erikoistunut rullamuovaustekniikalla valmistettavien kevytrakennejärjestelmien kehittämiseen ja markkinointiin sekä profiilien, pientaloelementtien ja perustuselementtien valmistamiseen. Yhtiömme on yksityinen perheyritys ja olemme toimittaneet rakennusteollisuudelle kuumasinkitystä teräslevystä rullamuovaamalla valmistettuja LUNDELL-PROFILE-tuotteita jo vuodesta 1980. Liune Door -liukuovielementtien valmistamisen rakennusliikkeille ja pienrakentajille aloitimme vuonna 2007. Uusin liiketoiminta-alueemme on Luna House -pientaloelementtien valmistaminen. Yhtiön päämarkkina-alue on kotimaa. Toimimme hyvien liikenneyhteyksien varrella Lohjalla Länsi-Uudellamaalla. www.aulislundell.fi

Avainsanat: