Aurinkomatkat tarjoaa Suomen suurimman valikoiman Kroatian lomia

Kroatia tarjoaa historiaa, hyvää lähiruokaa, upeat maisemat ja leppoisaa rantaelämää. Ensi kesänä Aurinkomatkoilla on Kroatiassa, Istrian niemimaalla, valittavana peräti kahdeksan uutuuskohdetta.

Kroatian suosio lomakohteena on kasvanut vuosi vuodelta ja matkojen määrä Kroatiaan on tuplaantunut viimeisen kahden vuoden aikana. Palvelut ja infrastruktuuri ovat kehittyneet lomailijoiden tarpeisiin, ja useissa Aurinkomatkojen asiakkailta saaduissa palautteissa mainitaan, että Kroatian lomilla saa todella erinomaista vastinetta rahalle.

- Vehreä ja kaunis luonto, kirkkaat sukellusvedet, erinomaisen hyvä ruoka ja pienet henkeäsalpaavan kauniit kylät, tiivistää Aurinkomatkojen tuotepäällikkö Timo Vürmer Kroatian parhaat puolet.

- Kroatian lomakohteet eivät ole nimeltä vielä niin tuttuja, kuin esimerkiksi Kreikan Rodos ja Kreeta, mutta he, jotka ovat Kroatiassa lomailleet, palaavat maahan yhä uudelleen.

Jokaisella Kroatian saarella on omat erityispiirteensä ja ruokakulttuurinsa. Saarilla lomailun tahti on verkkaisempi kuin mantereella.

- Saarilla irtiotto arjesta todella onnistuu, elämä on leppoisaa ja paikallinen kulttuuri on läsnä kaikkialla.

Aurinkomatkat lentää kesäkaudella Finnairin lennoilla Kroatiassa Dubrovnikiin, Splitiin ja Pulaan. Lentomatka on varsin lyhyt, noin 3 tuntia. Matkustuskausi on 15.4.2017–21.10.2017.

Korculan monipuolisuus yllättää monet lomailijat. Korculassa, josta Marco Polo on kotoisin, on hurmaava vanhakaupunki, konserttisaleja, taidegallerioita, tasokkaita ravintoloita ja historiallisia nähtävyyksiä. Korculan saaren erikoisherkkuja ovat grillattu mustekala ja lammas. Vuokra-autolla pääsee saaren vehreisiin maisemiin ja vuorenrinteiden välistä rannikon pieniin kyliin. Mljetin saaren edustalla avautuvat Kroatian parhaat snorklauspaikat kansallispuistoalueen kristallinkirkkaan merenpinnan alla.

Uutuuskohde Mlini on Kroatian rannikolla Cavtatin ja Dubrovnikin välissä, aivan Dubrovnikin rivieran sydämessä. Tuhannen asukkaan pieni kalastajakylä on rauhallinen ja vehreä lomakeidas, joka tarjoaa hyvät mahdollisuudet vesiaktiviteetteihin.  Mlinissä voi nauttia erityisesti hyvästä italialaisvaikutteista ruuasta. Jos kaipaa enemmän nähtävyyksiä tai ostosmahdollisuuksia, paikallisbussilla on helppo matkustaa Dubrovnikin vilkkaampaan lomatunnelmaan.

Brac on yksi Kroatian tunnetuimmista saarista. Brac on erityisesti lapsiperheiden kohde lukuisten harrastusmahdollisuuksien ja ranta-aktiviteettien ansiosta. Bracin saarella on kenties Kroatian kaunein uimaranta Zlatni Rati.  Rannan tuulet ovat nostaneet paikan etenkin surffareiden ja purjelautailijoiden suosioon. Bracissa on myös hyvät pyöräily- ja patikointimahdollisuudet.

Umag on rauhallinen pikkukaupunki, valtteina kaunis luonto, rantaelämä ja kulinarsistiset kokemukset. Harrastusmahdollisuuksien monipuolisuus vetää puoleensa aktiivilomailijoita, sillä Umagissa voi mm. pyöräillä, patikoida, snorklata ja sukeltaa. Umagin oivan sijainnin ansiosta päiväretki naapurimaihin Italiaan tai Sloveniaan onnistuu mainiosti.

Rovinjin kuvankaunis boheemi rannikkokaupunki ihastuttaa ja on monien taitelijoiden suosiossa. Rovinjin sydän on Vanhakaupunki, jonka keskellä kohoaa Rovinjin kuuluisin nähtävyys Pyhän Eufemian kirkko. Kapeilla mukulakivikaduilla on pieniä paikallisliikkeitä. Rovinjissa voi viettää myös rantalomaa. Paikalliset tryffelit, oliiviöljy, juustot ja ilmakuivattu kinkku ovat Istrian niemimaan ylpeyden aiheita, joista myös Rovinjin ravintolat tunnetaan. Rantaravintolaan voi istahtaa vaikka samppanjabaariin ihastelemaan Rovinjin taianomaista sinistä hetkeä.

Porecin vilkkaassa pikkukaupungissa lomaillaan paikalliselämän tahtiin, tutustutaan kaupungin kiehtovaan historiaan ja vietetään rantaelämää sekä huvitellaan yhdessä Kroatian suurimmista vesipuistoista. Porecin Vanhakaupunki on lumoava keskiaikaisine katuineen ja kirkkoineen. Porecin kujilla on edullisia paikallisravintoloita, joista saa mm. tuoreita ostereita ja muita mereneläviä. Kotiinviemisiksi voi ostaa vaikka Istrian niemimaan valkoisia tryffeleitä. Paikalliset ja lomalaiset viihtyvät Maraforinaukiolla, joka täyttyy iltaisin terasseilta, ravintoloista ja baareista kantautuvalla naurulla ja musiikilla.

Pula on Istrian niemimaan suurin kaupunki, ja se huokuu historiaa ja paikallistunnelmaa. Kaupungin tunnetuin nähtävyys amfiteatteri Arena, gladiaattorien entinen taisteluareena, toimii nykyisin kesäkonserttien ja esitysten näyttävänä juhlapaikkana. Pulassa on hyvät ostosmahdollisuudet ja erinomainen ravintolatarjonta.

Kroatian joogamatka Bracin saarella sisältää suomalaisten joogaohjaajien järjestämiä päivittäisiä harjoituksia. Aamu alkaa herättelevällä dynaamisella joogalla ja ennen auringonlaskua voi osallistua rentouttavaan Yin-joogaharjoitukseen. Kroatian joogamatka Bracilla avaa joogan myönteiset vaikutukset niin kokeneemmille joogan ystäville kuin vähemmän joogaa harrastaneille. Viikon matkalla voi päättää itse, kuinka usein joogaa ja kuinka usein nauttii auringosta ja vesiaktiviteeteista rannoilla.

- lento&hotelli-paketit

Oy Aurinkomatkat - Suntours Ltd Ab on perustettu vuonna 1963 ja se kuuluu Finnair-konserniin. Suomalaisella Aurinkomatkat Oy:llä on tytäryhtiö Virossa, Aurinko Oü. Aurinkomatkat vei vuonna 2015 lomalle lähes 192 000 asiakasta, ja Aurinkomatkojen osuus Suomen valmismatkoista oli 25,7 prosenttia. Aurinkomatkat Groupin liikevaihto vuonna 2015 oli 172 miljoonaa euroa. Aurinkomatkat Oy:n palveluksessa oli viime vuonna 175 henkilöä, joista 85 työskenteli matkakohteissa ulkomailla.

Aurinkomatkan voi varata vaivattomasti verkkokaupasta tai puhelimitse myyntipalvelusta.