• Aurinkomatkat/

Bella Italia – Aurinkomatkojen Italian lomien valikoima kasvaa. Ensi kesän uudet kaunottaret: Peschiera del Garda, Sirmione ja Milano Marittima

Aurinkomatkoilla on suomalaisista matkanjärjestäjistä Suomen suurin Italian lomien valikoima. Ensi kesänä Italiaan lennetään neljä kertaa viikossa, neljälle eri alueelle, Napoliin, Cataniaan, Veronaan ja Riminille. Lomakohteita Aurinkomatkoilla on eri puolilla Italiaa kuusitoista.

– Italia on pohjaton aarrearkku, jonka tutustumiseen ei yhden ihmisen elämä riitä, sanoo Aurinkomatkojen Italian kohteista vastaava tuotepäällikkö Marjo Jääskeläinen.

Marjo on asunut Italiassa useita vuosia, ja hän vierailee vuosittain jokaisessa Aurinkomatkojen Italian kohteessa.

– Omat lomasuosikkini Italiassa sijaitsevat Gardajärven tuntumassa. Luonto ja maisemat ovat siellä niin huikaisevan kauniita, että joka päivä on päästävä patikoimaan tai pyöräilemään.

Italia viehättää lomailijoita moni-ilmeisyydellään. Adrianmeren rannikolla Rimini, Riccione, Cattolica ja Pesaro kutsuvat rantalomalle. Gardajärven Riva, Malcesine, Bardolino, Garda ja Sirmione ovat aktiivilomailijan valinta. Aitoa italialaista tunnelmaa löytää Sisiliasta. Napolinlahdella Ischian saari kiehtoo kylpylöillään, Capri romantiikallaan ja luksuksellaan, Sorrento ja Maiori huikeilla maisemillaan. Shoppailijat suuntaavat Milanoon ja Roomaan.

– Kaikille Italian lomakohteille on yhteistä, se, että joka paikassa saa aivan erinomaisen hyvää ruokaa ja historia ei missään ole niin kiehtovaa ja elävää kuin Italiassa, sanoo Marjo.

Sirmione – hurmaava pikkukaupunki

Pittoreski Sirmione Gardajärven tuntumassa on ollut tunnettu kylpyläkaupunki jo roomalaisten ajoista lähtien. Nykyään eloisan Vanhankaupungin kujat täyttyvät niin paikallisista kuin lomalaisista. Jokaisen kulman takaa löytyy toinen toistaan houkuttelevampia kahviloita ja pieniä putiikkeja. Laivalla pääsee helposti Gardajärven rantakyliin ja patikoimaan ja bussilla Veronaan ja Milanoon shoppailemaan. Läheisellä Galeazzin rannalla voi meloa kajakilla tai harrastaa suppailua.

– Sirmionen Vanhankaupungin valtavat jäätelöbaarit ovat nähtävyys jo itsessään, jäätelön mausta nyt puhumattakaan, vinkkaa Marjo.

Milano Marittima – rantakohteiden aatelia

Kimmeltävä Adrianmeri ja kilometreittäin vaaleaa rantaa – ei ihme, että kaunis Milano Marittima on niittänyt mainetta upeana lomakaupunkina jo 1900-luvun alusta asti. Milano Marittimassa nautitaan päivisin rantalomailusta ja ihastellaan luksusliikkeiden tarjontaa, iltaisin huvitellaan sydämen kyllyydestä ja syödään emilia-romagnalaisen keittiön herkkuja.

– Milano Marittima on erityisesti italialaisten lomakohde, ja tyylikkäässä katukuvassa voi usein bongata myös italialaiskuuluisuuksia, kertoo Marjo.

Peschiera del Garda – vanha linnoituskaupunki lasten makuun

Gardajärven eteläosassa sijaitsevassa Peschiera del Gardassa on viehättävä Vanhakaupunki ja Unescon maailmanperintökohteisiin kuuluva venetsialaisvallan ajalta peräisin oleva linnoitus. Keskustan tuntumassa, Bella Italian lomakeskuksessa vietetään lomaa erityisesti perheiden kesken. Alueen palvelut ovat hyvät ja vierailut teema- ja vesipuistoissa ovat suosittuja.

– Suosittelen vierailemaan myös elokuvateemojen Movielandissa ja huvipuisto Gardalandissa, jotka tarjoavat elämyksiä koko perheelle, sanoo Marjo.

Aurinkomatkan voi varata vaivattomasti verkkokaupasta tai puhelimitse myyntipalvelusta. Aurinkomatkojen tuote- ja palveluvalikoimaan kuuluvat mm. Aurinkomatka-paketit ja Lento+hotelli-paketit.