Koulutuksen mallimaa toi kiinalaiskustantajan lanseeraamaan kirjansa Suomessa

Report this content

Kasvatuksen ja koulutuksen edistämiseen paneutunut, Kiinan vaikutusvaltaisin kasvatusmedia Mom Picks järjestää ”Education for Happiness” – kirjan lanseerausseminaarin Suomessa. Paikan valinta on kustantajalle tärkeä, sillä Suomi edustaa kustantajalle esimerkkiä arvoista, joita he uskovat myös kiinalaisvanhempien ja opettajien tarvitsevan. Seminaari on hyvä konkreettinen esimerkki koulutusviennin avaamista mahdollisuuksista ja kasvupotentiaalista.

Vuodesta 2013 toimineen 童书妈妈 (Tóng shū māmā, englanniksi Mom Picks) -yrityksen ovat perustaneet pariskunta Sanchuan Ling ja Bai Taotao, jotka ovat omistaneet uransa kasvatuksen ja koulutuksen kehittämiselle Kiinassa. Yritys on paneutunut viemään eteenpäin kiinalaisessa kulttuurissa uutta, perheiden hyvinvointia ja tasapainoista elämää tukevaa kasvatusajattelua. Yrityksellä on sosiaalisen median kanavissa noin 100 miljoona seuraajaa 40 eri maassa, ja heidän lukupiiriensä ja keskusteluryhmiensä online-konferensseja seuraa kerrallaan jopa kaksi miljoonaa ihmistä. Mompicks kustantaa lapsille ja kasvattajille suunnattua kirjallisuutta ja tarjoaa palveluita, kuten perheleirejä ja yleishyödyllisiä projekteja. Hyväntekeväisyysprojekteillaan he ovat mm. tukeneet 300 erityislapsille suunnatun päiväkodin kehittämistä Kiinan maaseudulla. Perustajat onkin noteerattu Kiinassa usealla kirjallisuuspalkinnolla ja valtion huomionosoituksilla.

Sanchuan Lin ja Bai Taotao ovat perehtyneet suomalaiseen koulutusjärjestelmään, vierailleet Suomessa, ja käsitelleet lukupiireissään suomalaista koulutusta käsittelevää kirjallisuutta. He haluavat julkaista uuden, kasvatuksen merkitystä myöhemmän elämän onnellisuuteen pohtivan teoksensa kiinalaiselle yleisölle juuri Suomessa, kahden kulttuurin yhteistyön kautta. ”Kirjan edustama koulutusajattelu on Suomessa arkipäivää. Suomi on tasapainoisen kasvatus- ja koulutusajattelun kärkimaa. Toivomme tapahtumamme myös lisäävän kasvatuksen ja koulutuksen vuoropuhelua Kiinan ja Suomen välillä, siksi halusimme tuoda tämän tapahtuman Suomeen.”

Seminaarissa ovat suomalaisasiantuntijoina puhumassa Helsingin Yliopiston kasvatustieteen professori Hannele Niemi, Opetushallituksen koulutusvientihankkeen projektipäällikkö Lauri Tuomi, suomalaista päiväkotia maailmalle vievän Hei Schoolsin toimitusjohtaja Milla Kokko, Nuorisokeskus Metsäkartanon toimitusjohtaja Jari Korkalainen sekä kiinalaisille matkaohjelmia järjestävän kohdepalveluyrityksen AuroraXplorerin toimitusjohtaja Kirsi Mantua-Kommonen.

Englanninkielinen seminaari striimataan suorana Mompicksin miljoonalle seuraajalle Kiinaan.

Tervetuloa seuraamaan seminaaria keskiviikkona 10.1.2018 klo 9-12 Helsingin Yliopiston kasvatustieteen tiedekunnan Minerva Plazaan, osoite Siltavuorenpenger 5A. Tilaisuuden tarkempi ohjelma liitteenä.

Lisätietoja, ilmoittautumiset ja haastattelupyynnöt:

Siru Nori
Viestintä- ja sidosryhmäjohtaja
AuroraXplorer Oy (Mompicksin seminaarin järjestäjä Suomessa)
siru@auroraxplorer.com