2006 World Car Design of the Year: Citroën C4:n muotoilu palkittiin

Vuoden Auto Maailmassa valittiin nyt toista kertaa ja parhaasta muotoilusta palkittiin tänä vuonna Citroën C4.

Vuoden Auto Maailmassa palkinnoilla pyritään heijastamaan autonvalmistajien suuntaa ja markkinoilla vallitsevia trendejä. Yksi vaikuttavimmista tekijöistä tässä on auton muotoilu. Muotoilupalkinto annetaan uudelle automallille, joka on innovatiivinen ja laajentaa totuttuja muotoilun rajoja. Viimeiselle kierrokselle pääsi tänä vuonna 27:n valintalistalla olleen auton joukosta kolme kandidaattia: BMW 3-sarja, Citroën C4 ja eurooppalainen Honda Civic. Tuomaristolla oli vahvat perusteet valinnalleen: ”Voittajaksi nousi Citroën C4, jonka muotoilu noudattaa merkille tyypillistä innovatiivista ja persooonallista linjaa. Dynaamiset muodot ovat molemmissa korimalleissa omaperäiset ja hyvin erilaiset, vaikka niillä on sama perusta.” ”Aerodynamiikka on aina ollut ominaista Citroënille, mikä on tärkeässä osassa myös C4:n linjoissa. Alhaisesta ilmanvastuskertoimesta huolimatta autossa on mainiot tilat matkustajille ja tavaroille. Sisustuksessa on niin ikään omaperäisiä ideoita, joista merkittävin on ohjauspyörä, jossa keskiö pysyy paikallaan.” Citroënin pääjohtaja Claude Satinet kommentoi ilahtuneena C4:n saamaa arvostusta: ”C4 on hyvä esimerkki Citroënin tahdosta tarjota asiakkailleen innovatiivisia ja kiinnostavia autoja ja siitä, miten olemme luoneet samalle pohjalevylle kolme hyvin erilaista autoa, C4 Coupén, C4 Berlinen ja Kiinassa myytävän porrasperäisen C-Triomphen. Niille on yhteistä myös korkeatasoinen turvallisuus, kuten saavuttamamme täydet viisi tähteä Euro NCAP törmäystestissä todistavat.” World Car of the Year perustettiin vuonna 2003. Riippumattomaan tuomaristoon kuuluu 46 jäsentä kaikkialta maailmasta. World Car of the Year ei kilpaile muiden Vuoden Auto -titteleiden kanssa, vaan pyrkii täydentämään niitä. Valinnat julkistettiin huhtikuussa New Yorkin autonäyttelyssä. Lisätietoja: Risto Immonen, viestintäpäällikkö, puh 010 569 7225 Käy rekisteröitymässä Citroënin lehdistösivuille osoitteessa www.citroen-press.com. Sivuilta löytyy muun muassa lisää kuvia sekä tehtaan tiedotusmateriaalia.