BMW Peugeot Citroën Electrification perustettu

PSA Peugeot Citroën -yhtymä ja BMW Group investoivat yli 100 miljoonaa euroa yhteiseen hybridien ja sähköautojen kehitystoimintaan, johon kuuluvat Münchenissä toimiva tutkimuskeskus ja Mulhousessa vuonna 2015 käynnistyvä tuotanto.

Vain vuosi sen jälkeen, kun PSA Peugeot Citroën -yhtymä ja BMW Group allekirjoittivat aiesopimuksen yhteistyön laajentamisesta hybrideihin ja sähköautoihin, on aika esitellä BMW Peugeot Citroën Electrification -yhtiö, jossa autonvalmistajilla on tasaomistus.

Yhteisyrityksen avulla nopeutetaan hybridien ja täyssähköautojen kehitystä ja tarvittavan teknologian valmistusta molempien yhtiöiden tavoitteiden mukaisesti. Hybridikomponenttien tuotanto molempien autonvalmistajien käyttöön alkaa aikataulun mukaisesti vuonna 2015. BMW Peugeot Citroën Electrificationin tavoitteena on nousta tulevina vuosina yhdeksi maailman johtavista valmistajista autoilun sähköistyessä.

”BMW Group ja PSA Peugeot Citroën -yhtymä seuraavat yhteistä tietä ja molemmilla on selkeät ja kunnianhimoiset tavoitteet”, kertoo BMW Peugeot Citroën Electrificationin hallituksen puheenjohtaja Wolfgang Güllich. ”Haluamme yhtiömme olevan tulevina vuosina yksi johtavista sähköautojen komponenttien toimittajista.”

Saavuttaakseen tavoitteensa PSA Peugeot Citroën -yhtymä ja BMW Group investoivat yhteistyritykseen yli sata miljoonaa euroa. Vuoden 2011 loppuun mennessä tässä Müncheniin perustettavassa uudessa tutkimus- ja kehityskeskuksessa on noin 400 työntekijää, pääasiassa sähköautoihin ja elektroniikkaan erikoistuneita insinöörejä. Keskuksessa kehitettäviä komponentteja ryhdytään valmistamaan Mulhousessa, Ranskassa. Tuotantolaitos työllistää 250 henkilöä, kun toiminta saadaan täyteen vauhtiin.

Kehitystyön ja valmistuksen piiriin kuuluvat kaikki hybrideissä ja sähköautoissa tarvittavat komponentit, kuten akustot, sähkömoottorit, laturit, ohjausjärjestelmät, ulkopuoliset laturit ja käyttöjärjestelmät. Yksi yhteisyrityksen tärkeimmistä tehtävistä on rakentaa avoin eurooppalainen perusta, joka auttaa integroimaan alihankkijoita kehitystyöhön ja komponenttien ostoprosessiin. Lisäksi yhteisyritys myy kehittämiään ja valmistamiaan osia myös kolmansille osapuolille.

”Asetamme joustavuudellamme, tehokkuudellamme ja sähkötekniikan asiantuntemuksellamme uudet standardit tulevaisuuden puhtaalle autoilulle”, toteaa BMW Peugeot Citroën Electrificationin toimitusjohtaja Jean Leflour.

PSA Peugeot Citroën -yhtymä ja BMW Group ovat tehneet menestyksellisessä yhteistyötä jo lähes kymmenen vuoden ajan. Yritykset ovat valmistaneet yhdessä kehittämiään nelisylinterisiä bensiinimoottoreita Citroëneihin, Mineihin ja Peugeoteihin jo yli 1,8 miljoonaa kappaletta siitä alkaen, kun yhteistyö aloitettiin vuonna 2002. Sopimusta jatkettiin helmikuussa 2010 kattamaan seuraavan sukupolven nelisylinterisen bensiinimoottorin kehitystyö.

Nyt julkistettu yhteisyritys nopeuttaa hybridien ja sähköautojen komponenttien standardisointia, millä saavutetaan volyymin kasvun myötä suuria säästöjä ostotoiminnassa ja valmistuksessa.

Lisätietoja:

Riitta Luomala, viestintäpäällikkö, Maan Auto Oy/Peugeot, puh. 010 768 6202, GSM 0400 431 303, riitta.luomala@peugeot.fi

Pekka Koski, viestintäpäällikkö, Auto-Bon Oy / Citroën, puh. 010 569 2784, GSM 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi