CITROËN AIKOO JULKAISTA AUTOJENSA AJONAIKAISET KULUTUSTIEDOT MAHDOLLISIMMAN PIAN

PSA Peugeot Citroën vahvistaa, että se ei ole käyttänyt automallistossaan mitään päästömittauksia vääristäviä tietokoneohjelmia tai laitteistoja. PSA aikoo myös mahdollisimman pian julkaista keskeisen automallistonsa reaaliaikaiset kulutustiedot yhteistyössä riippumattoman tutkimuslaitoksen kanssa.

Reaaliaikaiset kulutuslukemat poikkeavat laboratoriomittauksista, pääosin johtuen siitä että nykyinen Euroopassa käytettävä direktiivin mukainen NEDC-mittaustapa on yli 20 vuotta vanha ja siinä ei huomioida esimerkiksi ilmastoinnin, päiväajovalojen ja useiden nykyaikaistan sähkölaitteiden aiheuttamaa virrankulutusta ja niiden suoraa vaikutusta polttoaineen kulutukseen. Suomessa käytännön kulutusta lisäävät vielä kylmät olosuhteet ja kausirenkaat. EU-mittaustapa antaa nykymuodossaan mahdollisuuden vertailla eri autojen mittaustuloksia suhteessa toisiinsa.

Autoalan viimeaikaisessa ympäristökeskustelussa on korostettu voimakkaasti päästömittausten merkitystä ja niiden luotettavuutta. PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares pyysi tämän takia yhtymän insinööriryhmiltä ehdotuksia siitä, miten päästömittauksia voitaisiin edelleen kehittää ja todentaa nykyistäkin paremmin.

PSA vahvistaa, että sen valmistamiin ajoneuvoihin ei ole koskaan asennettu mitään tietokoneohjelmistoja tai lisälaitteita, jotka havaitsisivat päästömittaustilanteen ja käynnistäisivät sellaisen päästöjen käsittelyjärjestelmän ­– mukaan lukien haitalliset NOx-päästöt ­– joka ei olisi muuten toiminnassa ajon aikana. PSA painottaa, että sen valmistamat ajoneuvot täyttävät kaikki lakisääteiset päästövaatimukset. Asia todennettiin viimeksi vuonna 2014, jolloin 4300 sattumanvaraisesti tuotantolinjalta valitun auton päästöarvot mitattiin ja niitä verrattiin mallin tyyppihyväksyttyihin päästöarvoihin.

PSA antaa tukensa uudelle reaaliaikaiselle WLTP-päästömittaukselle

PSA on ensimmäinen autonvalmistaja, joka käyttää BlueHDi –nimellä tunnettua SCR-katalysaattoriteknologiaa (Selective Catalytic Reduction) kaikissa Euro 6 –päästönormin mukaisissa dieselkäyttöisissä henkilöautoissaan. Tämä järjestelmä, johon liittyen PSA:lla on hallussaan noin 100 patenttia, on tunnustettu useissa lähteissä tehokkaimmaksi NOx-päästöjen jälkikäsittelyjärjestelmäksi. PSA valmistautuu hyödyntämään SCR-teknologiaa myös täyttääkseen uudet WLTP-syklin mukaiset päästönormit, jotka astuvat voimaan vuonna 2017.

PSA:n pioneeriasemaa dieselautoilussa kuvaa hyvin se, että yhtymä kehitti ensimmäisen hiukkassuodattimen 11 vuotta aikaisemmin kuin se tuli pakolliseksi kaikille autonvalmistajille Euro 5 –päästönormin myötä tammikuussa 2011. Vuoden 2015 tammi-kesäkuussa dieselautojen myynti vastasi 60,3 prosenttia PSA:n myynnistä Euroopassa ja 41,9 prosenttia yhtymän myynnistä koko maailmassa. BlueHDI-teknologian lisäksi PSA on panostanut viime vuosina EB Pure Tech –bensiinimoottorin kehittämiseen (Engine of the Year 2015 omassa kokoluokassaan), suosituskykyisiin automaattivaihteistoihin sekä uusiin kevyempiin autojen perusrakenteisiin.

Nykyinen eurooppalainen NEDC-kulutussykli on peräisin vuodelta 1992. Autoalalla vallitsee laaja yhteisymmärrys siitä, ettei sykli vastaa ajamista todellisessa liikenneympäristössä. PSA painottaa, että se kannattaa täysin uuden WLTP-kulutussyklin ja RDE-päästömittauksen käyttöönottoa vuonna 2017, koska testit vastaavat nykyistä tarkemmin todellisia reaalimaailman ajo-olosuhteita.

Vahvistaakseen edelleen asiakkaidensa luottamusta PSA aikoo myös julkistaa keskeisen automallistonsa todelliset, liikenteessä toteutuvat kulutustiedot mahdollisimman pian. Mittaukset toteutetaan yhteistyössä riippumattoman tahon tai tutkimuslaitoksen kanssa.

Lisätietoja: www.citroen.fi

CITROËN - ja DS- uutisarkisto: http://news.cision.com/fi/auto-bon-oy