CITROËN C-ZERO - TÄYSSÄHKÖAUTO

Ei bensiinikulutusta, ei ajon aikaisia päästöjä ja alhainen äänitaso: uuden C-Zeron myötä Citroën astuu vahvasti mukaan nollapäästöisten autojen maailmaan. Neljän henkilön C-Zero tekee tulevaisuuden kaupunkiliikenteestä helppoa ja ympäristöystävällistä. Citroën C-Zero tuodaan markkinoille Euroopassa vuoden 2010 lopulla tai vuoden 2011 alussa, markkina-alueesta riippuen.

Citroën C-Zero valmistetaan yhteistyössä Mitsubishi Motorsin kanssa ja pohjautuu maailman ensimmäiseen globaaliin myyntiin tarkoitettuun sähköautoon, Mitsubishi i-MiEViin. C-Zero tulee olemaan Citroënin järjestyksessään toinen täyssähköauto ensi kesänä Euroopassa lanseerattavan Berlingo First Electricin rinnalla, joka on kehitetty yhteistyössä sähköautoihin erikoistuneen Venturi Automobiles-yhtiön kanssa. Täyssähköauto Citroën C-Zero on tavallisesta verkkovirrasta ladattava täyssähköauto, jonka taka-akselille sijoitettu sähkömoottori tuottaa parhaimmillaan 47 kW:n (64 hv) tehon kierroslukualueella 3000 – 6000 rpm. Suurin vääntömomentti on keskikokoisen bensiinimoottorin luokkaa eli 180 Nm. Sähkömoottorille ominaiseen tapaan paras vääntömomentti on käytettävissä kierroslukualueella 0 - 2000 kierrosta. Tämän ja automaattivaihteiston tyyppisen voimansiirron ansiosta C-Zero on erittäin vaivaton ajettava myös syklisessä kaupunkiliikenteessä. Moottori saa virtansa auton kaksoispohjarakenteeseen sijoitetuista 88 akusta, joiden yhteenlaskettu jännite on 330 volttia. Energiaa akkuihin voidaan varastoida enimmillään 16 kWh. Lataus tyhjästä täyteen maksaa Suomessa energian hinta ja siirtomaksut huomioiden noin 1,6 €. Helppo ladata Citroën C-Zeron lataus on tehty varsin helpoksi: kotona ja työpaikoilla auto voidaan ladata kaikista 16A sulakkeilla varustetuista tavallisista pistorasioista ja pysäköintialueilla sijaitsevista lämmitystolpista. Latausverkoston suhteen Suomi on edelläkävijä maailmassa, sillä meillä on noin 1.5 miljoonaa lämmityspistoketta valmiina. Ne käyvät joko suoraan tai muutoksin sähköautojen lataamiseen. Akkujen lataaminen täyteen tapahtuu noin seitsemässä tunnissa. Täydellä latauksella Citroën C-Zero kulkee EU-yhdistetyn kulutuksen mukaan mitattuna 144 km, jolloin sadan kilometrin matkan energiakuluksi muodostuu 1,11 €. Normaalin latauksen rinnalla autossa on valmius pikalatausjärjestelmälle, jonka avulla akut voidaan ladata 80 % varaustasoon puolessa tunnissa. Pikalatausjärjestelmän yleistymisen edellyttämä EU-direktiivi on parhaillaan lausuntovaiheessa. Mennekes-standardiin perustuvan pikalatausjärjestelmän odotetaan yleistyvän vuodesta 2011 alkaen. Kaupunkiauto maantiekäyttöön Citroën C-Zero on ympäristötietoisen yrityksen ja henkilön esimerkillinen valinta. Ulkomittoihin (pituus 3.48 cm) nähden pitkä 2.25 metrin akseliväli tarjoaa hyvät tilat neljälle henkilölle ja 166 litran tavaratilan. Vakiovarusteina tulevat olemaan ohjaustehostin, lukkiintumattomat jarrut, ajovakauden- ja pidonhallinta, sähkötoimiset ikkunat ja ilmastointi. Suorituskyky riittää myös maantiekäyttöön: huippunopeus on 130 km/h, kiihdytys 0-100 km/h sujuu 15 sekunnissa ja ohituskiihdytys 60 – 90 km/h kuudessa sekunnissa. Voimansiirto tarjoaa tavanomaisen automaattivaihteiston tyyppisen D-asennon lisäksi korostetun taloudelliseen ajon tarkoitettu Eco-vaihtoehto, jolloin 47 kW:n tehosta on kuljettajan käytettävissä 19 kW. Lisäksi vaihtoehtona on B-toimintamuoto, jolloin kaasupoljinta nostettaessa sähkömoottorin napaisuus käännetään toisin päin ja moottorista tulee akkuja lataava generaattori. Näin hidastuksen aikana saadaan moottorijarrutuksen aikana energiaa otettua talteen akkuihin ajomatkaa kasvattamaan. Uudesta Citroën C-Zero-täyssähköautosta saa lisätietoa osoitteesta www.c-zero.citroen.com.