CITROËN C-ZERO: 100 % sähköinen

- ​0 litraa polttoainetta, nollapäästöt ajon aikana

- Äänetöntä liikkumista

- Ilmastoitua tilaa neljälle

Citroën C-Zero säästää ympäristöä. Kaupunkiliikenne synnyttää ajosuoritteeseen nähden suurimmat päästöt ja siksi sähköauto on ihanteellinen liikenneväline ruuhka-alueilla. Tavallisesta verkko- tai moottorilämmittimen pistokkeesta ladattava CITROËN C-ZERO tuo autoiluun uuden ympäristöystävällisemmän ja helpomman ulottuvuuden.

Citroën C-Zero on oikea täyssähköauto. Moottori saa virtansa auton kaksoispohjarakenteeseen sijoitetuista 88 litium-ioniakusta, joiden yhteenlaskettu jännite on 330 volttia. Energiaa akkuihin voidaan varastoida enimmillään 16 kWh. Lataus tyhjästä täyteen maksaa Suomessa energian hinta ja siirtomaksut huomioiden noin 1,7 €.  Sadan kilometrin ajomatkalla tämä tarkoittaa noin 1,20 euron energiakulua.

Citroën C-Zero valmistetaan yhteistyössä Mitsubishi Motorsin kanssa. Se pohjautuu noin vuoden ajan Japanin markkinoilla myynnissä olleeseen Mitsubishi i-MiEViin. C-Zero tulee olemaan Citroënin järjestyksessään toinen täyssähköauto Euroopassa kuluvana kesänä markkinoille saatetun Berlingo First Electricin rinnalla.

Hyvin varustettu neliovinen

CITROËN C-ZERO on urbaaniin liikennetarpeeseen suunniteltu 3,48 metrin mittainen neljän hengen auto. Kaupunkipyörityksiä helpottavat näppärä 9 metrin kääntöympyrän halkaisija yhdistettynä varmatoimiseen sähköiseen ohjaustehostimeen. Kompakteista ulkomitoistaan huolimatta C-ZERO ei vierasta maantieliikkumistakaan: huippunopeus on 130 km/h (elektronisesti rajattu) ja kiihdytys 0-100 km/h sujuu 15,9 sekunnissa. Maantiellä merkitsevä ohituskiihtyvyys 60 – 80 km/h on turboluokkaa: 3,9 sekuntia.

CITROËN C-ZERO on vakiovarusteitaan myöden täysiverinen pikkuauto. Vakiovarusteina ovat mm. ilmastointi, ajovakauden- ja pidonhallinta, 6 turvatyynyä ja ABS- jarrut.  Näyttävyyttä lisäävät myös vakiona olevat 16” tuuman alumiinivanteet. Mukavuutta puolestaan korostavat MP3- valmiudella varustettu radio/CD, USB-liitin, bluetooth-valmius ja sähkötoimiset ikkunat sekä keskuslukitus. Ulkomittoihin nähden pitkä 2,55 metrin akseliväli luo hyvät tilat kaikille matkustajille. Tavaratila on perusasennossa suuruudeltaan 166 litraa.

Automaattisesti suurella vääntömomentilla

Nollapäästöisen CITROËN C-ZEROn voimanlähteenä pyörii 47 kW tehoinen (64 hv) sähkömoottori, joka tuottaa auton kokoluokkaan nähden suuren 180 Nm:n vääntömomentin heti kaasupolkimen ensimmäisestä liikahduksesta alkaen. Korkea vääntömomentti tekee ajamisesta helppoa myös ruuhkaliikenteessä.

Sähkömoottorin jatkeena on automaattivaihteiston tapaan toimiva voimansiirto.

150 km yhdellä latauksella

Citroën C-Zeron lataus on tehty varsin helpoksi: kotona ja työpaikoilla auto voidaan ladata kaikista 16A sulakkeilla varustetuista tavallisista pistorasioista ja pysäköintialueilla sijaitsevista rajoittamattomista lämmitystolpista. Latausverkoston suhteen Suomi on edelläkävijä maailmassa, sillä meillä on noin 1,5 miljoonaa lämmityspistoketta valmiina. Ne käyvät joko suoraan tai muutoksin sähköautojen lataamiseen. Akkujen lataaminen täyteen tapahtuu tavallisesta pistokkeesta noin seitsemässä tunnissa.

Normaalin latauksen rinnalla autossa on valmius pikalatausjärjestelmälle, jonka avulla akut voidaan ladata 80 %:n  varaustasoon puolessa tunnissa. Pikalatausjärjestelmän yleistymisen edellyttämä EU-direktiivi on parhaillaan lausuntokierroksen loppuvaiheessa. Mennekes-standardiin perustuvan pikalatausjärjestelmän odotetaan yleistyvän Suomessa vuoden 2011 toisella vuosipuoliskolla pääkaupunkiseudulta alkaen.

Akut turvassa lattian alla

Moottorille energiaa syöttävä 88 akun muodostama akusto on sijoitettu akselien väliin auton varsinaisen lattian alle. Kooltaan moottoripyörien akkuja vastaavat kennostot on ryhmitetty neljän ja kahdeksan akun ryhmiin. Kaikki ryhmät on kiinnitetty teräsrakenteiseen kehikkoon, joka mahdollisessa voimakkaassa törmäystilanteessa irtoaa autosta. Akkujen sijoitus lattian alle parantaa CITROËN C-ZEROn suuntavakautta ja tasapainoa. Hyvästä painojakaumasta huolimatta C-ZERO on varustettu ajovakauden- ja pidonhallintajärjestelmällä.

Kaiken taustalla on BMU

CITROËN C-ZEROn ajoakkujen toimintaa valvoo monikanavainen viimeisintä teknologiaa edustava kehittämä BMU (Battery Management Unit) – valvontajärjestelmä. Systeemi tarkkailee jokaisen akkukennon varaus- ja lämpötilaa latauksen ja ajon aikana. Latauksen aikana BMU huolehtii siitä, että kennot tulevat ladatuiksi tasapuolisesti ja ettei yksikään kenno pääse kuumenemaan tarpeettomasti latauksen aikana. Ajon aikana BMU vastaa akkujen tasapuolisesta purkautumisesta. BMU myös tuottaa kuljettajan edessä olevaan näyttöön tiedon akuston varaustilasta sekä varoituksen energian vähenemisestä kun virtaa on jäljellä vähemmän kuin 3 kWh. Ajon jatkuessa akkujen latauksen ollessa alhainen, BMU siirtää auton sähköjärjestelmän säästötilaan. Sen merkkinä mittaristoon syttyy kilpikonnan kuva ja voimansiirto siirtyy rajoitetun tehon Eco – toimintamuodolle.

Suomeen keväällä 2011

CITROËN C-ZEROn myynti keskeisessä Euroopassa alkaa jo kuluvan vuoden lopulla. Vuonna 2011 myynti laajenee ja ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen viimeistään maaliskuussa 2011. Auton hinta on vielä vahvistamatta, sillä  0-päästöiselle autolle ei vielä ole vahvistettu Suomessa autoveroa.