CITROËN C4:N LÄHTÖHINTA JÄÄ ALLE 19 000 EURON

Vuoden 2011 tammikuussa Suomessa esiteltävä uusi Citroën C4 on hinnoiteltu houkuttavasti. Kattavasti varustellun VTi 95 Attraction –version hinta on 18 991 euroa, ja edullisimman HDi 92 Attraction –dieselmallin hintakin ainoastaan 20 990 euroa.

Aerodynaamisen linjakkaasti muotoiltu, yksityiskohtia myöten tarkasti viimeistelty ja hyvin varusteltu uusi Citroën C4 yllättää myös hinnoittelullaan. Mallin hinta-laatu-suhde on kilpailijoihin nähden hyvä, ja ostajalle on tarjolla entistä yleiseurooppalaisempi kokonaisuus. Sekä bensiini- että dieselpuolella moottorivaihtoehtoja on kolme. Kun varusteluversiot lasketaan mukaan, C4- mallistossa on 13 kilpailukykyistä vaihtoehtoa.

Kaikissa C4- malleissa on yhteistä kattava turva- ja mukavuusvarustelu – esimerkiksi ESP ja nopeudenrajoitin ovat vakiovarusteina kaikissa malleissa – sekä luokan suurin, peräti 408- litrainen selkeän muotoinen tavaratila. Tavaratilan koon ja muodon ansiosta uusi Citroën C4 on kilpailukykyinen vaihtoehto monelle C- segmentin farmariautolle. Tilaa tavaroille on enimmillään takaistuin alas laskettuna lähes 1,2 kuutiota.

Matkustamon äänieristystä on parannettu laminoidulla akustisella tuulilasilla, entistä paremmilla tiivisteillä sekä moottoritilaan lisätyllä eristeellä. Kaikista materiaaleista noin 15 prosenttia eli 200 kiloa on vihreitä eli luonnonkuituja, kierrätettyjä tai biopohjaisia materiaaleja. Kaiken lisäksi C4:n antama kolarisuoja on mitattu täyden viiden tähden arvoiseksi Euro NCAP – törmäystestissä.

Bensiinipuolen lähtömallissa, VTi 95 Attractionissa , ovat vakiovarusteina jo muun muassa vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella, ilmastointi, mäkilähtöavustin, kuusi turvatyynyä sekä taloudellisen ajon opastin. Kyseessä on siis kelpo varusteilla toimitettava myyntimalli, ei vain riisuttu hinnat- alkaen versio.

1,6-litrainen VTi 120 on tarjolla kolmena versiona (Attraction, Confort ja Exclusive). Confortista löytyvät esimerkiksi automaatti-ilmastointi, ohjelmoitava vakionopeudensäädin, sadetunnistin, nahkakehäinen ohjauspyörä, USB+AUX+handsfree- toiminnot sekä matkustamon muunneltava äänimaailma. Exclusive-taso lisää pakettiin vielä katveavustimen, pysäköintitutkat eteen ja taakse, hierontatoiminnolla varustetut etuistuimet sekä 230 V pistokkeen keskikonsolin yläosassa.

Bensiinimoottoristen huipulla on suorituskykyinen THP 156 – versio, jonka hinta jää alle 28 000 euron. Vahvan teho- ja vääntöreservin (240 Nm/1400­–4000 rpm) saa käyttöönsä energiatehokkaan 6-vaihteisen BMP- vaihteiston kautta.

Dieselpuolella C4- malliston alkaen hinta on 20 990 euroa (HDi 92 Attraction). Tehokkaamman, kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla varustetun HDi 112 –version varustetasot ovat Attraction, Confort ja Exclusive. Tarjolla on myös e-HDi 112 Confort –mikrohybridiversio 24 621 euron hinnalla. Mallissa on toisen sukupolven Stop&Start-järjestelmä, jossa kaksi starttimoottoria varmistavat nopean käynnistyksen. Pysäytysjärjestelmän sekä vierintävastukseltaan erittäin alhaisten Michelin Energy Saver – renkaiden ansiosta mallin CO2-päästöt ovat julkaisuhetkellä vain 109 grammaa kilometrillä, myöhemmin 99 g/km. Mallissa käytetään niin ikään kuusivaihteista robottivaihteistoa.

Tehokkaimman HDi 150:n saa Exclusive – varustetasoilla. Voimansiirrosta huolehtii kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. FAP- hiukkassuodatin on vakiovaruste kaikissa Citroën C4:n dieselmalleissa.

Uuden Citroën C4- malliston vuoden 2011 myyntitavoite on 2000 autoa. Tavoitteen saavuttamisessa tärkeänä tukena on hyvä toimitustilanne heti lanseerausviikonvaihteessa   8 - 9.1.2011.

Citroën C4 – hinnasto

Bensiinimoottorit                                     Suositushinta euroa ilman paikkakuntakohtaisia toimituskuluja

VTi 95 Attraction                                       18 990,82

VTi 120 Attraction                                     19 988,01