Citroën C5: Ledit kertovat kirkkaasti puhtaammista moottoreista

Uuden mallivuoden myötä Citroën C5- mallisto saa puhtaampaa puhtia alumiinisen konepeittonsa alle. Mallistossa täysin uusia moottoreita ovat bensiinimoottori VTi 120 ja tehodieselvoimanlähteet HDi 163 ja HDi 204. Kautta koko malliston moottoreissa on toteutettu muutoksia, joilla päästöt ovat laskeneet.

Malliston päästömestari on ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä saapuva, mutta jo nyt ennakkomyynnissä oleva, mikrohybridi e-HDi 112. Uutuuden päästöt ovat toisen sukupolven Stop & Start -käynnistysautomatiikan ja energiatehokkaan BMP- vaihteiston ansiosta vain 120 grammaa hiilidioksidia kilometrillä.

Uusi edullinen bensiinimoottorinen vaihtoehto VTi 120

CITROËN C5 on nyt saatavana myös uuden VTi 120 -bensiinimoottorin ja 6-nopeuksisen elektronisella vaihteistojärjestelmällä varustetun BMP- voimansiirron yhdistelmällä. Yhteistyössä BMW Groupin kanssa suunniteltu 1,6-litrainen voimanlähde kehittää tehoa 88 kW (120 hv). Moottorin muuttuvan imuventtiilien noston ja ajoituksen ansiosta VTi 120 tarjoaa reipasta suorituskykyä kaikissa ajotilanteissa yhdistettynä vähäiseen polttonesteen kulutukseen. Ohjauspyörän alle sijoitetuista vaihdekytkimistä ohjattavan energiatehokkaan 6-vaihteisen BPM- vaihteiston yhdistetty polttoaineenkulutus on vain 6,2 l / 100 km ja CO2-päästöarvo 144 g/km. Edullisin uudella moottorilla varustettu versio on VTi 120 Attraction Sedan BMP6, suositushinta ilman paikkakuntakohtaisia toimituskuluja 24 998, 92 euroa.

Kaksi uutta tehodieseliä

Vuosimalliuudistuksen myötä moottorivalikoima täydentyy kahdella tehokkaalla dieselmoottorilla. Uusina vaihtoehtoina tarjolle tulevat 163 -hevosvoiman tehoinen HDi 163 ja sen isoveli HDi 204. Molemmat moottorit ovat saatavissa kuusiportaisella automaattivaihteistolla ja HDi 163 voidaan toimittaa myös kuusivaihteisella käsivalintaisella voimansiirrolla varustettuna.

HDi 204 - sävähdyttävä yhdistelmä voimaa ja taloudellisuutta

CITROËN C5 -valikoiman tehokkain dieselmoottori, uuden sukupolven 2,2-litrainen voimanlähde, parantaa kautta linjan tehoa, hiljaisuutta, polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöarvoja.

Moottori on varustettu kolmannen sukupolven yhteispaineruiskutusjärjestelmällä, jossa enimmäisruiskutuspaine on  2000 baaria. Alhaisen (16:1) puristussuhteen ja kehittyneen ruiskutusjärjestelmän avulla saavutetaan hiljaisempi moottorin äänitaso ja pienemmät päästöt. Kahden yhteen toimivan turboahtimen ansiosta HDi 204 tuottaa runsaasti vääntömomenttia jo matalilla käyntinopeuksilla ja toisaalta räväkästi voimaa niin haluttaessa. Moottorin suurin teho on 150 kW (204 hv) käyntinopeudella 3 500 r/min ja enimmäisvääntö 450 Nm käyntinopeudella 2 000 r/min.

6 -nopeuksiseen automaattivaihteistoon yhdistettynä moottorin suorituskyky on huomionarvoinen: huippunopeus on 230 km/h (farmarimallissa 225 km/h), kiihtyvyys 0 - 100 km/h on 8,3 sekuntia (8,6) ja yhdistetty polttoaineenkulutus on 5,9 l / 100 km (6,1). Sedanin CO2-päästöarvo on 155 g/km ja farmarin 159 g/km.

Huomattavia varustemuutoksia

Uuden vuosimallin myötä varusteversioita on tarjolla kolme, aikaisemman neljän sijasta.

Attraction  -varustetaso sisältää automaatti-ilmastoinnin, vakionopeudensäätimen, nopeudenrajoittimen, sähkösäätöiset ja  –lämmitettävät taustapeilit, kaistanvaihtovilkun ja monitoimiohjauspyörän. Seuraava varustetaso, Confort, tarjoaa lisää mm. automaattisen kaksialueilmastoinnin, sadetunnistimen, alumiinivanteet, USB- ja AUX- liittimet ja Bluetooth- valmiuden. Parhaiten varustettu Exclusive lisää vakiovarusteita mm. sähkötoimisilla etuistuimilla, joissa kuljettajan istuimen hierontatoiminto on vakiona, puolinahkaverhoilulla, monivärinäytöllä varustetulla mittaristolla, pysäköintitutkalla myös takana ja Tourer- mallin sähkötoimisella takaluukulla.

Hienoiset muutokset muotoilussa

Yhtenä segmenttinsä parhaiten muotoiltuna mallina tunnettua CITROËN C5:a on hienoisesti paranneltu. Muutosten myötä auto säilyttää sille ominaisen ilmeensä, mutta tulee varmasti nähdyksi ja tunnistetuksi liikenteessä.

Ajovalojen alle on lisätty LEDit. Valonohjaimella varustettuina ne toimivat päivin ja öin ja vahvistavat etuosan dynaamista ilmettä. Takavalot ovat saaneet uuden Dark Crystal -käsittelyn ja kirkkaan keskiosan lasin.

Kaksi jousitusvaihtoehtoa

Uusi Citroën C5- mallisto tarjoaa edelleen asiakkaille mahdollisuuden valita kaasuneste- ja teräsjousituksen välillä. Jousitus valikoituu moottorin mukaan; VTi 120- ja HDi 112- moottorien yhteydessä käytetään aina teräsjousitusta. Muiden moottoreiden yhteydessä matkustusmukavuudesta vastaa Citroënin kaasunestejousitus Hydractive 3 Plus. Elektroniikan ohjaama järjestelmä säätää jousituksen jäykkyyttä, auton maavaraa ja kallistelua nopeuden ja ajo-olosuhteiden mukaan. Kuljettaja voi halutessaan myös säätää auton ajokorkeutta ja ottaa jäykemmän Sport- asennon käyttöön.

Reilusti tilaa kilpailukykyiseen hintaan

Tilava ja edustava uudistunut Citroën C5- mallisto tulee markkinoille kilpailukykyisesti hinnoiteltuna. Uudet moottorit ja korkeampi varustetaso antavat asiakkaille merkittävästi lisäarvoa.

Edullisin uudistunut Citroën C5 on VTi 120 Attraction Sedan, joka energiatehokkaalla BMP- vaihteistolla varustettuna maksaa ilman paikkakuntakohtaisia toimituskuluja 24 988, 92 €. Tourer- eli farmarikorilla varustettuna uutuuden hinta on 26 488,13 €. Edullisin dieselmoottorilla varustettu Citroën C5 on HDi 112 Confort Sedan, ohjevähittäishinnaltaan ilman toimituskuluja 27 988,74 €.  Vastaavan Tourer- mallin hinta on 29 233,91 €.

Citroën C5 tarjoaa myös pääosin yritykselle räätälöidyn Business- malliston. Business- malleissa on lisää varusteita, kuten mm. alumiinivanteet Confort- malleissa ja pysäköintitutkat edessä ja takana Exclusive- malleissa. Lisäksi Business- malleihin on toteutettu kattava varustepakettitarjonta, jossa varusteina mm. Bi-Xenon- ajovalot ja panorama- kattoikkuna.