Citroën C5 CrossTourer: Epätasaisen tien tasoittaja

Citroën tuo korotetulla maavaralla varustettujen farmariautojen joukkoon lisävaihtoehdon kaasunestejousituksella varustetun C5 CrossTourerin muodossa. Luokassaan ainoana C5 CrossTourer mahdollistaa monipuolisen auton maavaran ja jousituksen jäykkyyden säädön ajon aikana.

Citroënilla on pitkät perinteet kaasunestejousituksella varustettujen autojen valmistamisesta. Ensimmäisenä tämä edistyksellinen jousitusratkaisu esiteltiin D mallissa yli 50 vuotta sitten. Siitä lähtien kaasunestejousitus on ollut tuotannossa ja jatkokehityksessä eri malleissa jatkuvasti. Pitkä kehitystyö on mahdollistanut järjestelmän toimintavarmuuden ja patentit ovat suojanneet sitä kopiontiyrityksiltä.

Maavara mukautuu tilanteen mukaan

Citroën C5:n Hydractive III+ - järjestelmän nerokkuus on sen monipuolisuudessa ja aktiivisessa toiminnassa. Hydractive III+ - jousituksessa on kaksi perussäätöä, joita käytetään automaattisesti ajotilanteen mukaan. Normaaliasennossa etusijalla on matkustusmukavuus. Sport-ohjelmaa käytettäessä painotetaan ajodynamiikkaa ja jousituksen toiminta on viety askel urheilullisempaan suuntaan. Jousitus myös tarkkailee auton korkeutta aktiivisesti aina kun auton moottori on käynnissä.

Lähtökohtaisesti C5 CrossTourerin maavara on 15mm korkeampi kuin Tourer-mallin. Nopeuden ylittäessä 70 km/h auton maavara laskee ilmanvastuksen vähentämiseksi ja auton suuntavakauden lisäämiseksi. Kun nopeus ylittää 110 km/h, maavaraa pudotetaan edelleen. Huonolla tiellä ajettaessa nopeudella järjestelmä toimii päinvastoin, ja korottaa automaattisesti maavaraa tarpeen mukaan. Kuljettajan valittavissa on myös Suomessa tarpeellinen erillinen ”mökkitie”- asetus, joka nostaa maavaraa 40 mm alle 40 km/h nopeudella ajettaessa. Mikäli teillä on esteitä, kuten paksu lumipeite, auton maavaraa voidaan vielä hetkellisesti korottaa 20 mm lisää esteiden ylittämiseksi.

Lisäksi jousitus voidaan myös laskea 40 mm perusasennostaan autoa lastattaessa.

Suomeen toukokuussa

Uusi Citroën C5 CrossTourerin myynti Suomessa alkaa toukokuussa. Ulkoisten muutosten kuten lokasuojien levikkeiden ja etu- sekä takapuskurin alle asennettujen Skid Plate-levyjen lisäksi Cross- Tourer tarjoaa mielenkiintoisia vakiovarusteita. CrossTourer-pakettiin kuuluvat vakiovarusteina Citroënin edelleen kehitetty älykäs Intelligent Traction Control-pidonhallintajärjestelmä, ohjauksen mukaan kääntyvät Bi-Xenon-valot ja eMyWay-navigointi.

Suositusvähittäishinnat ja mallisto julkaistaan huhtikuussa.

GSM +358 400 210 490