Citroën DS3 R3 - Etuvetoisten ralliautojen uusi standardi

Rallin viisinkertainen autovalmistajien maailmanmestari Citroën Racing on kehittänyt ja rakentanut yksityiskuljettajille suunnatun uuden huippuralliauton: FIA:n uuteen R3T-etuvetoluokkaan luokitellun turboahdetun Citroën DS3 R3:n.

Citroën on käyttänyt uutta ralliautoa suunnitellessaan rallin MM- sarjasta saadun kokemuksen täysipainoisesti hyväksi. Citroën DS3 R3:n testityö käynnistyi jo elokuussa 2009 ja ralliautolla on tällä hetkellä takana jo yli 10.000 erikoiskoekilometriä erilaisilla tiepinnoilla.

Citroën DS3 R3 on kaikin puolin edistyksellinen kilpa-auto. Auton korijäykkyys on tarkkaan suunniteltu. Teräskori on kevyt vaikka sen vahvistamiseksi sekä kuljettajien turvallisuuden takaamiseksi on
käytetty peräti 45 metriä suurlujuusteräksistä turvakaariputkea. Auton konehuoneeseen on asennettu 4-sylinterinen 1.6-litrainen THP-korkeapaineturbomoottori, joka on kehitetty PSA-Yhtymän
tuotantomoottorista. Moottori tuottaa 29 mm kokoisen imuilmaa rajoittavan kuristimen kanssa 210 hv huipputehon ja hurjan 350 Nm väännön, jonka avulla etuvetoisen auton vetopito paranee merkittävästi.
Paras vääntömomentti on tarjolla poikkeuksellisen laajalla kierroslukualueella, joten eteneminen on jouhevan nopeaa.

Citroën tarjoaa DS3 R3:n yhteydessä ensimmäistä kertaa yksityiskuljettajille Citroën C4 WRC-autoista tutun 6-vaihteisen puoliautomaattisen vaihteiston, jonka hiilikuidusta valmistettu vaihteenvalitsin on sijoitettu ratin kehälle. Elektroninen ohjainyksikkö valvoo aina vaihtotapahtumaa ja sallii vaihtamisen vasta kun moottorin kierrokset ovat tehoalueella. Normaaliin 6-vaihteiseen vaihteistoon verrattuna jokainen vaihdetapahtuma on puolet nopeampi.

Citroën Sport kehitti DS3 R3:n kolmitieiskunvaimennuksen sekä jousituksen yhdessä BOS-iskunvaimennusyrityksen kanssa. Autossa on hydraulinen käsijarru, jarrubalanssin säätömahdollisuus ohjaamosta käsin sekä edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut; edessä 4-sylinteriset ja takana 2-synteriset jarrusatulat.

Citroën DS3 R3 luokitus astui voimaan 1. heinäkuuta. Auto nähdään ensi kertaa tositoimissa tämän vuoden loppu puolella muutamissa eurooppalaisessa ralleissa. Citroën DS3 R3:n voi ostaa osasarjana tai valmiiksi koottuna kilpa-autona. Auton hinta ja palvelupiste Suomessa vahvistetaan myöhemmin.