• Auto-Bon Oy/

Citroën DS3 WRC: Loeb, Ogier, Solberg, Räikkönen… Citroën vahvalla joukkueella mestaruusjahtiin

Citroën DS3 WRC avaa viime vuodet rallin MM-sarjaa hallinneelle Citroën Total World Rally Teamille uuden ulottuvuuden rallikaudelle 2011. Ranskalaistallin tavoite on jatkaa 2000-luvun menestystarinaa ja voittaa seitsemäs automerkkien maailmanmestaruus. Citroënin ykköstiimin muodostavat kahdeksatta henkilökohtaista maailmanmestaruutta tavoitteleva Sebastién Loeb – Daniel Elena sekä ykköstiimiin viime kauden kahden MM-osakilpailuvoiton jälkeen noussut ranskalaiskaksikko Sebastién Ogier – Julien Ingrassia. Citroën Racing ajattaa tänä vuonna myös kolmea yksityiskuljettajaa: Petter Solbergia, Kimi Räikköstä sekä Peter van Marksteijnia.

Viimeiset kymmenen vuotta rallin MM-huipulla toiminut Citroën Racing esittelee MM-kauden avauksessa Ruotsissa (10.-13. helmikuuta) kolmannen WRC-autonsa. Kolme maailmanmestaruutta kullakin Xsara- ja C4-mallilla voittanut ranskalaisautomerkki tavoittelee seitsemättä valmistajien mestaruutta uudella Citroën DS3 WRC:lla. Tiimin johtaja Olivier Quesnel on asettanut kuljettajilleen huipputavoitteen; voittaa tänä vuonna sekä automerkkien että kuljettajien maailmanmestaruudet.

Alkavalle kaudelle huippuralliautot uudistuivat perusteellisesti. Käyttöön on otettu FIA:n sääntöjen mukaiset ja entistä vähäpäästöisemmät 1.6-litran turbomoottorit ja autojen ajamista helpottavaa elektroniikkaa on karsittu. Muun muassa voimansiirron sähköisesti ohjatut keskitasauspyörästöt on kielletty ja tilalle on luokiteltu kiinteällä voimanjaolla akselistoissa voimaa säätävät perinteiset kitkalukot.  Myös puoliautomaattinen vaihteisto vaihtui mekaaniseen vaihteensiirtoon, jossa kuljettaja saa valita vaihteita ralliautoissa aikaisemmin tutuksi tullutta eteen-taakse suuntaan liikkuvaa vaihdekeppiä käyttäen.

Silmiinpistävin ero edellisen sukupolven C4 WRC-autoon nähden on koko. Citroën DS3 WRC on kooltaan kompakti, se on 25 senttiä lyhyempi ja 30 kg kevyempi. Suurin muutos on tapahtunut konehuoneessa, jossa 2.0-litran turbomoottori on vaihtunut 1.6-litran (300 hv) polttoaineen suoraruiskutustekniikan omaavaan turbomoottoriin.

Citroën DS3 WRC esiteltiin julkisuuteen viime syksynä Pariisin autonäyttelyssä, jonka jälkeen uusi automalli on läpikäynyt monipuolisen testiohjelman valmistautuessaan 13 MM-osakilpailua käsittävään rallin MM-sarjaan. Citroën Racing on testannut DS3 WRC:a kaikkiaan yhdeksän kuukauden ajan, vastatakseen Ruotsin lumen sekä jää ja Jordanian kuuman hiekan tuomiin haasteisiin.

Loeb: ”Voitto mielessä jokaiseen ralliin”

Citroën Total World Rally Teamin seitsenkertainen maailmanmestaripari Ranskan Sebastién Loeb ja Monacon Daniel Elena ottavat uuden haasteen ilolla vastaan. Numerolla 1 kauteen starttaava kaksikko kertoo lähtevänsä jokaiseen ralliin vain voitto mielessä.

- Uusi DS3 WRC on erilainen auto ajaa kun C4 WRC, mutta se ei muuta tavoitettamme, joka on kahdeksas maailmanmestaruus. Tiimi on tehnyt uuden auton kanssa hyvää työtä, joskin emme ole kaikilla alustoilla vielä päässeet huipputuloksiin. Kuljettajana totta kai haluaisin, että tehoa olisi käytettävissä enemmän, mutta uskon että uuden WRC:n meno on varsin näyttävää erikoiskokeilla, Loeb summaa.

Citroënin tehdastiimin toisen kuljettajaparin muodostavat viime kaudella jo kolme kertaa tehtaan väreissä kilpailleet Ranskan Sebastién Ogier ja Julien Ingrassia.

- Uusi Citroën DS3 WRC on kooltaan C4 WRC:a pienempi ja siten se on näppärämpi auto ajaa. Moottorissa on aiempaa vähemmän vääntöä, mutta sen sijaan moottoria pitää kierrättää suuremmilla käyntikierroksilla, aivan kuten turbotontakin moottoria. Uskon, että nämä uudet säännöt houkuttelevat myös muita autonvalmistajia sarjaan mukaan. Uusien WRC-autojen meno on näyttävää. Autot kulkevat enemmän sivuluistossa ja ovat äänekkäämpiä. Ralliyleisö ottaa varmasti uudistukset hyvin vastaan. Oma tavoitteeni on ajaa MM-pisteille mahdollisimman monessa rallissa. Kolme neljä ensimmäistä MM-rallia näyttävät, missä tuloksellisesti menemme, Ogier toteaa.

Citroën Racingin johtaja Olivier Quesnel on tyytyväinen myös siitä, että uusi Citroën DS3 WRC nähdään heti ensimmäisessä MM-rallissa myös yksityiskuljettajien käsissä.

- Olen todella iloinen siitä, että saimme asiakkaiksemme Norjan Petter Solbergin ja Kimi Räikkösen. Petter ajaa täyden MM-ohjelman ja Kimi kymmenen MM-rallia käsittävän ajo-ohjelman. Kolmas yksityiskuljettajamme Hollannin Peter van Merksteijn aloittaa kautensa Portugalin MM-rallista.

- Olemme iloisia myös siitä, että Red Bull jatkaa tiimimme pääsponsorina. Tehdas- sekä yksityistiimimme käyttävät tänä vuonna Michelinin rallirengaspalvelua, Quesnel sanoo.

Citroën rallin MM-sarjassa 2011

Citroën Total World Rally Team:

Sebastién Loeb (F) – Daniel Elena (MC) Citroën DS3 WRC

Sebastién Ogier – Julien Ingrassia (F) Citroën DS3 WRC

Yksityiskuljettajat:

Petter Solberg (N) – Chris Patterson (GB) Citroën DS3 WRC

Kimi Räikkönen – Kaj Lindström (FIN) Citroën DS3 WRC

Peter van Merksteijn – Eddy Chevaillier (NL) Citroën DS3 WRC

Citroën DS3 WRC

Moottori: 1598 cm3, turbo, polttoaineen suoraruiskutus.

Teho: 300 hv/6000 r/min.

Vaihteisto: 6-vaihteinen jaksottainen suorakytkentävaihteisto (Sadev).

Jarrut: Jäähdytetyt levyjarrut, halkaisija edessä 355/300 mm (asfaltti/sora), takana 300 mm.

Pituus/leveys/korkeus: 3948/1820/1618 mm.

Akseliväli: 2461 mm.

Omapaino: 1200 kg (luokituspaino)