CITROËN DS4 SAI TÄYDET VIISI TÄHTEÄ EURO NCAP -TÖRMÄYSTESTISSÄ

Citroën DS4 ei saanut ainoastaan täyttä viiden tähden tulosta Euro NCAP –törmäystestistä ja 97 prosentin huipputulosta turvavarusteidensa tasosta. Mallille myönnettiin myös Euro NCAP Advanced –palkinto, jonka aikaisemmin ovat jo saaneet C5, uusi C4 sekä DS3.

Citroën DS4 tarjoaa dynaamisen ajokokemuksen tinkimättä tippaakaan mukavuudesta ja turvallisuudesta. Tuorein Euro NCAP –törmäystesti on tästä loistava osoitus. Vaikka testikriteerit tiukentuivat vuonna 2009, DS4 sai aikuismatkustajan suojasta 90 prosentin huipputuloksen (32/36 pistettä) ja lapsimatkustajan suojastakin erinomaisen 80 prosentin tuloksen (39/49 p.). Mallin turvavarusteiden taso arvioitiin lähes täydelliseksi, sillä tulos oli 97 prosenttia (7/7 p.).

”Citroën DS4:n matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinuket osoittivat, että etupenkillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Citroën pystyi osoittamaan, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat yhtä hyvän suojan”, Euro NCAP lausui.

Ajamisen turvallisuutta lisäävät DS4:n vakiovarusteisiin kuuluvat elektroninen jarrutusvoiman jako, hätäjarrutehostin, älykäs vetoluistonesto sekä ESP- ajovakauden hallintajärjestelmä. Vakiona on lisäksi kuusi turvatyynyä (kuljettajan ja etumatkustajan tyynyt, sivuturvatyynyt sekä ikkunaturvaverhot). Rentouttavaa ja mukavaa ajokokemusta täydentävät edelleen katvealueen näyttö, joka varoittaa taustapeilin oranssilla valomerkillä kuljettajaa ”kuolleeseen kulmaan” jäävästä ohittajasta sekä yhdistetty tasanopeussäädin/nopeudenrajoitin. Siihen voidaan ohjelmoida ennalta viisi erilaista nopeusrajoitusta, joita voidaan käyttää liikenteessä helposti rajoituksen muuttuessa.

DS4:lle myönnettiin jo neljäntenä Citroën-mallina tavoiteltu Euro NCAP Advanced –tunnustuspalkinto eTouch-palvelusta. Se sisältää ­– kohdemaasta riippuen – autoon liitettäviä, turvallisuutta lisääviä oheispalveluja kuten automaattisen hätäkutsun ja tiepalvelun. Ne ovat käytettävissä ilmaiseksi vuorokauden ympäri autoon integroidun SIM-kortin avulla.

Uusi Citroën DS4 on jo myynnissä Keski-Euroopan suurilla markkinoilla. Pohjoismaihin uutuus lanseerataan kuluvan vuoden syyskuussa.