Citroën DS4  Täysin uusi Citroën DS4 esitellään Pariisin autonäyttelyssä 2010

Citroën DS4 yllättää monellakin tavalla, ennen kaikkea muotoilullaan, varustelullaan ja viimeistelyllään. Se on poikkeuksellisen yksilöllinen auto. Siinä on kyllä tuttu Citroën- ilme, mutta kaikki muu onkin uutta. Jännittäviä yksityiskohtia on runsaasti. Sisätilat tarjoavat huolitellun premium- vaikutelman. Markkinoille uutuus tulee ensi vuoden puolivälissä.

Ulkomitoiltaan Citroën DS4 on kompakti – pituus 4,27 m, leveys 1,81 m – mutta nykytyylin mukaisesti korkeahko, 1,53 m. Korkeus antaa matkustamoon lisää hyötytilaa, ja sports hatchback- tyylisestä kattolinjasta huolimatta takaistuimella on kolme täysimittaista istuinpaikkaa.

Muotoilu

Suuri pyöräkoko – jopa 19 tuumaa – ja lihaksikkaat levikkeet pyörien ympärillä luovat DS4:lle dynaamisen olemuksen. Samalla tavalla vaikuttaa myös katon jäntevä kaari, jota vielä korostaa sivuikkunoita kiertävä kromilista. Tavallista vahvemmin tummennettujen sivulasien ansiosta tämä kromilista erottuu selvästi. Vaikka kori on viisiovinen, se näyttää kolmioviselta, koska takaovien ovenkahvat on piilotettu ikkunankehykseen. Erityistä ilmettä DS4:lle antavat LED-päiväajovalot keulassa.

Sisustus

Citroën DS4:n matkustamo on viimeistelty valoisaksi, viihtyisäksi ja ylelliseksi.

Valoa koko matkustamoon antaa pitkälle kattoon ulottuva panoraamatuulilasi. Se tarjoaa myös mahdollisuuden katsoa 45° kulmassa yläviistoon, mistä voi olla käytännön hyötyäkin kaupunkiliikenteessä liikennevaloja, kaistaopasteita yms. tähystettäessä. Tuulilasin yläosaa voidaan haluttaessa peittää erikseen kuljettajan ja matkustajan puolella liukuvilla peitelevyillä, joihin on yhdistetty myös häikäisysuojat. Runsaan luonnonvalon lisäksi DS4:n matkustamossa on tunnelmavalot, joiden tarkoituksena on auttaa matkustajia hahmottamaan sisätilaa pimeän aikana.

Istuinverhoiluksi on valittavissa erilaisia nahkayhdistelmiä, sekä yksi- että kaksivärisiä. Niihin liittyy myös ovipaneeleihin sijoitetut nahkaverhoilukappaleet.

Kojelaudan pintamateriaaliksi on valittu pehmeä nahkajäljitelmä, joka on miellyttävää katsoa ja koskettaa. Ripauksen ylellisyyttä kojelautaan antavat myös kromikehykset tuuletussuuttimissa ja mittareissa.

Korkeassa keskikonsolissa on myös USB-liitäntä ja 12 V pistorasia. Etuistuinten keskikyynärnojan alla on 230 V pistorasia. Nämä ovat vakio- tai valinnaisvarusteita version mukaan.

Moottori ja voimansiirto

Tuotantoa aloitettaessa DS4-valikoimassa on viisi moottoria, jotka kaikki ovat päästönormin Euro 5 mukaisia. Ne ovat tuttuja Citroënin nykyisestä mallistosta:

- HDi 110 diesel (saatavissa myös e-HDi-mikrohybridiversiona)

- HDi 160 diesel

- VTi 120 bensiini

- THP 156 bensiini

- THP 200 bensiini

Mallimerkintöjen numerot viittaavat moottorien tehoon hevosvoimina. Bensiinimoottorit on kehitetty yhteistyössä BMW:n kanssa.

Viimeksi mainittu bensiinimoottori THP 200 kehittää paitsi 200 hv (147 kW) tehon myös muhkean 275 Nm vääntömomentin vain 1700 r/min käyntinopeudella. Erinomaisesta suorituskyvystä huolimatta sen CO2-päästö on vain 149 g/km.

Kaikkien ahdettujen moottorien yhteydessä on 6-vaihteinen vaihteisto joko käsivalintaisena tai automatisoituna BMP- robottivaihteistona.

Alustassa on edessä joustintukijousitus ja takana yhdystukiakselisto. Hydraulinen ohjaustehostin toimii sähköpumpulla. ABS- ja ESP-järjestelmät kuuluvat vakiovarustukseen.

Mikrohybridi

DS4-mallistoon kuuluu myös ns. mikrohybridi e-HDi, jonka voimanlähteenä on 110 hv tehoinen turboahdettu HDi-diesel. Siihen on yhdistetty Stop&Start-järjestelmä, joka sammuttaa moottorin automaattisesti, kun auto pysäytetään lyhyeksikin hetkeksi esimerkiksi liikennevaloissa tai ruuhkajonossa. Toisen sukupolven käynnistysgeneraattori käynnistää moottorin salamannopeasti (0,4 sekunnissa), kun kuljettaja painaa kaasupoljinta lähteäkseen jälleen liikkeelle.

Tärkeimmät mukavuustoiminnot (ilmastointi, radio jne.) ja turvatoiminnot (ohjaustehostin, ESP jne.) pysyvät toiminnassa myös moottorin ollessa pysähtyneenä.

e-HDi-järjestelmä voi alentaa polttonesteenkulutusta ja CO2-päästöjä jopa 15 % kaupunkiajossa.

Luovaa teknologiaa

Uuden iskulauseensa "Créative Technologie" mukaisesti Citroën on pakannut DS4:ään runsain mitoin varustusta, joka on syntynyt uuden ajattelutavan ja uuden teknologian kautta:

- Tilaäänijärjestelmä eli äänen spatialisointi, joka antaa aivan uutta nautintoa musiikin kuunteluun.

- Hierontaistuimet: kummankin etuistuimen selkänojassa on sähköinen lantion hierontaa antava laite.

- Lukuisia valinnan mahdollisuuksia, joissa kuljettaja voi tehdä ohjaamon mieleisekseen: varoitus- ja merkkiääniin on tarjolla neljä erilaista ääniympäristöä (Jungle fantasy, Urban Rythmik, Classic ja Crystal symphony), mittariston taustaväriksi on säädettävissä useita vaihtoehtoja valkoisesta siniseen, ja automaattisäätöiselle ilmastoinnille käyttäjä voi valita mieleisensä toimintatehon kolmesta vaihtoehdosta: mieto, keskinkertainen tai tehokas. Tämä vaikuttaa puhallusilman virtausnopeuteen ja lämpötilaan.

- Sumuvaloihin on yhdistetty kulmavalot, jotka antavat lisää valaistusta kadunkulmissa ja jyrkissä mutkissa oikealla tai vasemmalla jopa 75° kulmassa. Kulmavalot toimivat automaattisesti, kun lähivalot ovat sytytettyinä ja suuntavalo kytketään tai ohjauspyörää käännetään 60 astetta.

- Kuolleen kulman näyttö toimii samalla periaatteella kuin pysäköintiluotain eli neljällä ultraäänianturilla, jotka valvovat ns. kuollutta kulmaa auton oikealla ja vasemmalla puolella. Valvonta-alue ulottuu noin viiden metrin päähän takapuskurista ja 3,5 metriä kyljestä sivulle päin, Jos tällä alueella on toinen ajoneuvo, ulkotaustapeiliin syttyy merkkivalo. Järjestelmä toimii nopeusalueella 12–140 km/h.

- Tasanopeudensäädin/nopeudenrajoitin, johon voidaan ohjelmoida erilaisia nopeusrajoituksia (auton seistessä). Näin nopeudenrajoitinta on helpompi käyttää ajon aikana.

Avainsanat: